آموزش روش محاسبه نمره TPO تافل

آموزش روش محاسبه نمره TPO تافل برای لیستنینگ و ریدینگ

زمان مطالعه 4 دقیقه

تمام زبان آموزانی که می‌خواهند در آزمون تافل (TOEFL) شرکت کنند، نیاز دارند قبل از شرکت در آزمون تافل،  تمرین‌های زیادی را در سوالات آزمایشی تافل (TPO) امتحان کرده باشند تا بتوانند مشکلات خود را بیابند و رفع کنند. مشکل اصلی این است که اکثر ایرانی‌ها از TPO های چینی استفاده می‌کنند که محاسبه نمرات لیستنینگ و ریدینگ آن کاملا اشتباه است. در این مقاله به آموزش روش محاسبه نمره TPO تافل می‌پردازیم در هنگام تمرین به نمره دقیق خود دست پیدا کنید.

مشکلات TPO های چینی برای تافل چیست؟

آموزش روش محاسبه نمره TPO تافل شرایط

TPO در حقیقت وبسایتی رسمی و متعلق به ETS به عنوان متولی برگزار کننده تافل در سراسر دنیا می‌باشد که شامل تستهای آزمایشی آنلاین برای آزمون تافل اینترنتی (TOEFL iBT) را شامل می‌شود. اما به دلیل هزینه سنگین آن، ایرانی‌ها از TOP های کرک شده چینی استفاده می‌کنند که انواع آن توسط مراکز آموزشی چین مانند سایت ژان (Zhan) منتشر شده است، که TPO های ۵۵ سوالی تا TPO های ۱ تا ۶۹ سوالی را شامل می‌شود.

مشکلی که اکثر این نرم افزارها دارند، پس از پایان تست ریدینگ یا لیستنینگ، جواب نمره نهایی دقیق را به شما نمی‌دهد. برای رفع این مشکل، منابع Magoosh محاسبات و جداولی را ارایه داده است که معتبر است.

آموزش روش محاسبه نمره TPO تافل

آموزش روش محاسبه نمره TPO تافل نحوه

سایت Magoosh که یکی از معتبرترین آموزشگاه‌های آموزش زبان تافل و GRE در دنیا است، یک روش را ارایه کرده است. طبق گفته سایت Magoosh ، هیچگاه سایت ETS محاسباتش را لو نداده است اما طبق تجربه، محاسبات به صورت زیر انجام می شود:

فرض کنید TOP مربوط به لیستنینگی را امتحان کرده‌اید که ۳۴ سوال بوده است و یکی از سوالات هم دو گزینه‌ای بوده است و شما با ۶ اشتباه، ۲۸ سوال را درست جواب داده‌اید و می‌خواهید بدانید دقیقا نمره شما از ۳۰ چند می شود.

فرمول محاسبه:

۱)  تعداد جواب‌های درست تقسیم بر تعداد کل سوالات : 0.82=28/34

۲) در ادامه عدد ۳۰ در جواب ضرب می‌شود:  24.6= 30*0.82

۳) اگر سوال دو گزینه‌ای را درست جواب داده بودید، نمره را به سمت بالا رند کنید و اگر اشتباه جواب داده بودید، به سمت پایین رند کنید: جواب درست دو گزینه‌ای نمره ۲۵ و جواب اشتباه دو گزینه‌ای نمره ۲۴ می‌شود.

اما اگر سوال‌ لیستنینگی داشتید که بیش از سه جواب داشته باشد، آنگاه دو امتیاز دارد. به عنوان مثال از ۳۴ سوال به ۲۸ سوال جواب درست جواب داده‌اید و یکی از سوالات سه گزینه‌ای بوده است، طریقه محاسبه به صورت زیر است:

توجه: اگر از سه گزینه هر سه را درست جواب داده باشید ۲ امتیاز دارد، اگر فقط دو گزینه را درست جواب داده باشید، یک امتیاز دارد و اگر یک گزینه را درست جواب داده باشید صفر امتیاز می‌گیرد.

۱) اگر سوال سه تایی را هر سه گزینه درست جواب داده باشید:

0.83=29/35

24.9= 30*0.83

جواب نهایی 25

۲) اگر سوال سه تایی را دو گزینه درست جواب داده باشید:

0.8=28/35

24= 30*0.8

جواب نهایی 24

۳) اگر سوال سه تایی را یک گزینه درست جواب داده باشید:

0.77=27/35

23= 30*0.77

جواب نهایی 23

محاسبات زمانی پیچیده می‌شود که در مجموع ۳۴ سوال خود چندتا از سوالات چند گزینه‌ای دارید. در نتیجه باید برای این قضیه یک بازه در نظر بگیرید؛ چون محاسبات پیجیده می‌شود. مثلا اگر از ۳۴ سوال لیستنینگ به ۲۸ سوال جواب داده‌اید، باید امتیاز خود را بین ۲۳ تا ۲۶ را در نظر بگیرد و اگر سوالات چند گزینه‌ای را درست جواب داده‌اید، نمره شما به ۲۶ نزدیکتر است.

برای رایتینگ محاسبه راحت‌تر است

آموزش روش محاسبه نمره TPO تافل امتیاز

همیشه سوالات آخر هر ریدینگ چندگزینه‌ای است که ۲ امتیاز دارد. شما سه ردینگ دارید که یعنی حتما ۳ سوال چندگزینه‌ای دارید. اگر سوالات ریدینگ ۴۴ سوال باشد باید موقع محاسبه، سه نمره دیگر هم به آن اضافه کنید.

مثال: اگر از ۴۴ سوال ریدینگ ۳۵ سوال را جواب داده باشید که یک مورد از سوالات چند گزینه‌ای فقط یک جواب را درست زده‌اید و یکی از سوالات چند گزینه‌ای را ۲ جواب درست داده‌اید و آخرین سوال چند گزینه‌‌ای را همه جواب‌ها درست بوده است، به صورت زیر محاسبه کنید.

۱) 47=44+3

۲) 35= 32 (سوالات معمولی) + 0 (سوال چند گزینه‌ای با یک جواب درست) + 1 (سوال چندگزینه‌ای با دو جواب درست) + 2 (سوال چند گزینه‌ای با سه جواب درست)

۳) 0.74=35/47

۴) 22.2= 30*0.77

۵) جواب نهایی 22

حالا که با روش محاسبه نمره TPO تافل آشنا شدید، اگر قصد شرکت در آزمون تافل را دارید، پیشنهاد می‌شود برای ثبت نام از خدمات پرداخت ارزی آزمون‌های بین‌المللی مجموعه اول پرداخت استفاده کنید.

پرداخت ارزی هزینه ثبت نام آزمون تافل

 

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT