تفاوت توکن و کوین

تفاوت کوین و توکن و هر آن چه باید دانست

زمان مطالعه 4 دقیقه

برای موفقیت در دنیای ارز دیجیتال قبل از هر چیز باید شناخت درستی از مفاهیمی مانند تفاوت توکن و کوین داشته باشید. چرا که با وجود تفاوت که میان آن دو هنوز هم برخی از افراد این دو مفهوم را به جای یکدیگر به کار می‌برند.

تفاوت توکن و کوین

کوین و توکن هر دو از مفاهیم اصلی هستند که در دنیای ارز رمزنگاری شده به عنوان واحدی از بلاکچین بهره می‌برند. با وجود تمام شباهت‌هایی که این دو با یکدیگر دارند، نمی توان از تفاوت‌های اصلیشان چشم پوشی کرد.

اولین تفاوت توکن و کوین را می‌توان نحوه عملکردشان بر اساس بلاکچین در نظر گرفت. به طور کلی کوین از یک بلاکیچن اختصاصی برای انجام تراکنش‌های مالی‌اش استفاده می‌کند در حالی که توکن از یک بلاکچین میزبان که از قبل وجود داشته است، استفاده می‌نماید.

تفاوت کوین و توکن

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، لایت کوین، اتریوم و بیت کوین هر یک بلاکچین اختصاصی خود را دارند و کوین حساب می‌شوند. اما TRX و FUN و POE هریک از بستر کامل بلاک چین اتریوم استفاده می‌کنند و توکن محسوب می‌شوند.

کوین رمزنگاری شده

بلاک چین تفاوت توکن و کوین

اگر بخواهیم خیلی ساده تعریفی از کوین رمزنگاری شده ارائه دهیم باید بگوییم:

“ به ارز دیجیتالی که بر اساس پروتکل‌های رمزنگاری شده به عنوان یکی از روش های پرداخت ارزی استفاده می‌شود، کوین رمزنگاری شده می گویند.”

بنابراین شما می‌توانید از هر کوین که بر اساس بلاکچینی خود فعالیت می‌کند برای سرمایه گذاری و پرداخت در سایت های خارجی مانند مایکروسافت و آمازون استفاده کنید.

بیت کوین یکی از معروف ترین کوین‌هایی است که با وجود تمام نوساناتی که داشته است هنوز هم به عنوان یکی از بهترین ها در نظر گرفته می‌شود. جالب است بدانید که حمله هکری که اخیرا به یکی از سرویس های مبادله ارز دیجیتال شد، تاثیری در ارزش این کوین نداشت. چرا که به نظر می‌رسد افرادی که در این حوزه در حال فعالیت هستند تنها توجهشان را به نقاط قوت این ارز جلب کرده‌اند.

جالب است بدانید که در حال حاضر چیزی حدود ۱۰۰۰ کوین در سراسر جهان وجود دارد که در دسته آلت کوین و فورک بیت کوین و کوین مستقل قرار داده می شوند. کوین‌های مستقل هر کوینی هستند که به بلاک چین بیت کوین ربطی ندارند. فورک‌ها دسته‌ای از کوین‌ها هستند که یک انشعاب از بلاک چین بیت کوین ایجاد کرده‌اند مانند بیت کوین کش که بسیار محبوب است و آلت کوین‌ها بلاکچینشان از پروتکل‌های متن باز بیت کوین شبیه سازی شده‌اند.

ارتباط آلت کوین و بیت کوین
از طرف دیگر، بسیاری از آلت کوین هایی که اکنون در بازار وجود دارند، نوعی از کوین هستند که با استفاده از پروتکل‌های متن باز بیت کوین شبیه سازی شده‌اند. مانند لایت کوین (LTC)، داگ کوین (DOGE) و نیم کوین (NMC).

با این وجود، سکه‌های بسیاری نیز از پروتکل های بیت کوین استفاده نکرده‌اند که برخی از مهمترینشان عبارت هستند از: اتریوم (ETH)، ریپل (XRP) و کاردانو (ADA).

پرطرفدارترین کوین ها

تفاوت توکن و کوین کدامند

برخی از پر طرفدار ترین کوین های موجود عبارت هستند از:

  • بیت کوین (BTC)
  • اتریم (ETH)
  • ریپل (XRP)
  • بیت کوین کش (BCH)
  • کاردانو (ADA)
  • لیتوکین (LTC)
  • نئو (NEO)
  • استلار (XLM)
  • IOTA (MIOTA)
  • Crypto.com

شما می‌توانید این ارزها را در سایت Coinmarketcap مشاهده کنید.

توکن رمزنگاری 

توکن رمزنگاری شده به عنوان نمادی از دارایی دیجیتال شما در نظر گرفته می‌شود (مانند سهام یک شرکت یا ارز درون شبکه‌ای یک سایت) که برای تمام پرداخت‌های ارزی در یک سایت مورد استفاده قرار گرفته و قابلیت فروش هم دارند. همان طور که گفته شد مهمترین نکته در رابطه با این نوع دارایی دیجیتال این است که از بلاکچین اختصاصی خود استفاده نکرده و از یک بلاکچین میزبان مانند اتریوم استفاده می‌کنند.

لازم به ذکر است که بر خلاف تصور بسیاری از افراد این نوع دارای دیجیتال قابلیت‌های بیشتری در اختیار صاحبانشان به نسبت کوین قرار می‌دهند. به عنوان مثال اگر شما می‌خواهید در رابطه با میزان درآمد یک رویداد گیم نظر داده و سکه درون بازی انتقال دهید، حتما باید از توکن مخصوص بازی استفاده نمایید.

تفاوت کوین و توکن چیست

توکن ها معمولا از طریق یک پلترفم عمومی به نام ارائه سکه‌های اولیه (ICOs) در اختیار افراد قرار داده می‌شوند. برخی از معروف ترین توکن های رمزنگاری شده عبارت هستند از: EOS ، TRX، OmiseGo که از بلاکچین اتریوم برای انجام تراکنش های مالی استفاده می‌کنند.

برخی از پر طرفدار ترین توکن های موجود عبارت هستند از:

  • EOS (پلترفم اتریوم)
  • TRON (پلترفم اتریوم)
  • تتر (USDT) (پلترفم Omni)
  • VeChain (پلترفم اتریوم)
  • ICON (پلترفم اتریوم)
  • Populous (پلترفم اتریوم)
  • OmiseGo (پلترفم اتریوم)
  • سکه Binance (پلترفم اتریوم)

حالا که متوجه شدید تفاوت کوین و توکن در چیست، می‌توانید برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال معتبر از مجموعه اول پرداخت استفاده نمایید. پیشنهاد می‌شود مقاله «آموزش معامله ارز دیجیتال» را هم مطالعه فرمایید. اگر هم به دنبال کیف پول‌های سخت افزاری هستید، اول پرداخت خدمات فروش کیف پول لجر (LEDGER) و کیف پول ترزور (TREZOR) را هم به مشتریان خود عرضه می‌دارد.

امتیاز 4.9/5 - از 44 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT