تفاوت MA و MS چیست

تفاوت MA و MS | معرفی انواع کارشناسی ارشد

زمان مطالعه 3 دقیقه

اگر شما به دنبال اپلای کردن در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه‌های خارجی هستید، ممکن است برایتان این سوال پیش آید که تفاوت MA و MS چیست و انواع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های خارجی با چه مخففی معرفی می‌شوند.

رزرو وقت سفارت

تفاوت MA و MS و انواع کارشناسی ارشد

به طور کل کارشناسی ارشد در خارج کشور دقیقا مانند ایران دو نوع پژوهشی محور (research-based) و آموزشی محور (course-based) تقسیم می‌شود. با این حال نام گذاری و نوع کارشناسی ارشد در کشورهای آمریکای شمالی متفاوت می‌باشد.

تفاوت MA و MS

۱- Master of Arts یا MA

معمولاً کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی بیان می‌شود، مثلاً در رشته‌های ارتباطات، آموزش، زبان، زبانشناسی، ادبیات، جغرافیا، تاریخ، و موسیقی و شاخه‌های هنری را شامل می‌گردد. دانشجویان از طریق ترکیبی از کلاس‌ها و سمینارها آموزش می‌بینند و با یک امتحان یا پایان‌نامه ارزیابی می‌شوند.

۲- Master of Science یا MS یا MSc

کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم پایه و مهندسی (Sciences) بیان می‌شود، رشته‌هایی مانند زیست‌شناسی، شیمی، مهندسی، سلامت، و آمار شامل این موارد می‌گردد. بعضی رشته‌ها مانند اقتصاد که محاسبات ریاصیات و آمار بستگی دارد می‌توانند در دسته علوم تجربی و فنی قرار گیرند. برای کار در صنعت گاهی اوقات برای MS بیشتر از MA ارزش قائل می‌شوند.

۳- Master of Research یا MRes

بخش پژوهشی MRes بسیار بزرگ‌تر از MA و MS است و این برای کسانی که قصد دارند دکترا بخوانند یا وارد شغلی پژوهشی شوند یک مزیت است. البته بسیاری از دانشگاه‌ها MRes را همان MSc می‌نامند تفاوتی قائل نمی‌شوند.

تفاوت MA و MS و MBA

۴- Master of Business Administration یا MBA

MBA یک فوق لیسانس بین رشته‌ای MA و MS است که طراحی‌ شده تا مهارت‌ها و دانش لازم برای پیشرفت شغلی در کسب‌ و کار و نقش‌های مدیریتی را در اختیار دانشجویان بگذارد. آموزش‌های گسترده‌ای در تمام جنبه‌های بیزینس به دانشجویان داده می‌شود که آنان را قادر می‌سازد آموخته‌های خود را در شغل‌های مختلفی به کار برند. بسیاری از دانشجویان MBA در کنار تحصیل، دوره‌های چند ساله سنگین کارآموزی می‌بینند که شاید دانشجو حتی بیشترین تایم خود را خارج از محیط دانشگاه بگذراند.

۵- Master of Public Administration یا MPA

کارشناسی ارشد MPA شبیه به MBA است اما متمرکز بر بخش عمومی به‌ جای بخش خصوصی می‌باشد. دانشجویان می‌توانند تخصص‌هایی مانند مدیریت زیست محیطی، مدیریت بین‌المللی و علوم و تکنولوژی را باهدف کار در دولت، سازمان‌های غیر انتفاعی و مشاوره انتخاب کنند. MPA عناصر آکادمیک و حرفه‌ای را با تمرکز بر تحلیل سیاسی و مدیریت ترکیب می‌کند و برای کسانی که قصد ورود به حوزه سیاست را دارند هم خیلی مناسب است.

۶- Master of Public Health یا MPH

MPH نگاهی میان‌ رشته‌ای به حوزه‌های مربوط به‌ سلامت عمومی دارد. دانشجویان می‌آموزند که چگونه از طریق سیاست‌های عمومی، دغدغه‌های سلامت جوامع را زیر نظر بگیرند و مدیریت کنند. بسیاری از دوره‌های MPH، با تخصص در زمینه‌هایی مانند اپیدمیولوژی، سلامت جهانی، سلامت شغلی، و علوم تغذیه ارائه می‌شوند. برخی کشورها فقط دانشجویان زیر شاخه‌های پزشکی را برای MPH می‌پذیرند.

تفاوت MA و MS فوق لیسانس

۷- Master of Laws یا LLM

LLM معمولاً برای کسانی است که از یک دورهٔ حقوق فارغ‌التحصیل شده باشند. در حقیقت LLM این فرصت را به دانشجویان می‌دهد که دانش خود از مهارت‌های پایه‌ای وکیل شدن به صورت تخصصی دست یابند. خیلی اوقات این دوره کارآموزی‌های سنگینی دارد که آنها را به وکیلان مجرب تبدیل می‌کند.

۸- Master of Fine Arts یا MFA

MFA دوره‌ای خلاقانه است برای رشته‌هایی مثل هنرهای نمایشی و هنرهای تجسمی است. این دوره می‌تواند شامل نویسندگی خلاقانه، طراحی گرافیک، عکاسی، فیلم‌سازی، تئاتر و نقاشی باشد. تحصیل دانشجویان و ارزیابی آنان کاملا عملی و پروژه محور است.

۹- Master of Architecture یا March

دورهٔ فوق‌لیسانس معماری (March)، دانشجویان را با کارآموزی‌ها و امتحانات نهایی یا یک پروژهٔ نهایی ارزیابی می‌کند تا به آنان مدرک دهد. دوره‌های MArch از دانشجویان می‌خواهد پروژه‌هایی را در طراحی، علم ساختمان، مهندسی سازه، تاریخ و تئوری معماری و کار حرفه‌ای تحویل دهند.

حال که با تفاوت MA و MS و انواع کارشناسی ارشد آشنا شدید، در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی دارید، مجموعه اول پرداخت خدمات مختلفی را به شما ارایه می‌دهد. اگر به عنوان یک دانشجو می‌خواهید برای ثبت نام در آزمون‌های بین‌المللی اقدام کنید، می‌توانید به راحتی از سایت اول پرداخت این خدمات را دریافت کنید. همچنین پرداخت اپلیکشن فی و پرداخت تعیین وقت سفارت از دیگر خدمات اول پرداخت است.

امتیاز 4.8/5 - از 5 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT