سایت DefiLlama (سایت دیفای لاما)

معرفی کامل سایت DefiLlama (سایت دیفای لاما) | تحلیل پروژه های دیفای

زمان مطالعه 4 دقیقه

سایت DefiLlama (سایت دیفای لاما) وب سایتی است که قیمت فعلی توکن های دیفای (DeFi) را نشان می دهد. این سایت فعالیت خود را از سال 2021 آغاز کرده است. در این سایت بیش از 500 رمز ارز به همراه بلاک چین های مورد استفاده آنها، تغییرات 24 ساعته قیمت و تغییرات هفتگی قیمت و همچنین کل ارزش قفل شده (TVL)،  برای مقایسه محصولات امور مالی به ثبت رسیده است.

معرفی سایت دیفای لاما (ِDefiLlama)

فضای DeFi با سرعت سرسام آوری در حال رشد است. در نوامبر 2021، ارزش کل قفل شده یا TVL در دیفای به 120 میلیارد دلار افزایش یافت که نشان می دهد از ژوئن 2020 به میزان 1200 درصد رشد داشته است.

این  میزان از رشد برای چنین سیستم مالی جدیدی که به دنبال مدرنیزه کردن و دموکراتیک کردن صنعت بانکداری است، بسیار زیاد است. حال چه یک سرمایه‌گذار تازه کار در بازار ارزهای دیجیتال باشید یا یک فرد با تجربه و صرف نظر از اینکه چقدر نسبت به بازار ارزهای دیجیتال خوش‌بین هستید، وضعیت فوق‌العاده DeFi می‌تواند بازدهی کلانی را به همراه داشته باشد.

 در بازار ارزهای دیجیتال، پروژه های دیفای را «غرب وحشی» مالی نامیده اند. حال اگر اقدامات احتیاطی لازم را انجام ندهید و عاقلانه سرمایه گذاری نکنید، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

در اینجاست که ابزارهای مالی وارد عمل شده و به کمک سرمایه گذاران می آیند. در اکوسیستم گسترده و پیچیده DeFi، این پلتفرم‌های مفید فرآیند سرمایه‌گذاری را آسان‌تر می‌کنند. برخی از آنها “dapps” یا برنامه های غیرمتمرکز هستند، در حالی که برخی دیگر با سایر گروه های دارایی سازگارند.

سایت DefiLlama (سایت دیفای لاما)

سایت DefiLlama (سایت دیفای لاما)

سایت Defi Llama داشبوردی است که داده های زنجیره ای را در مورد وضعیت مالی غیر متمرکز ارائه می دهد. تیم پشت این سایت به دقت و شفافیت متعهد هستند و اطلاعاتی که ارائه میدهند کاملا صحیح است. این سایت برای جستجو در اکوسیستم های جدید بسیار مفید می باشد.

سایت دیفای لاما، آمارهای فراگیر، بی طرفانه و جامعه محور را در زمینه صنعت مالی غیر متمرکز تولید می کند. این سایت به همه پروژه‌ها به یک چشم نگاه می کند، از لحاظ اینکه چه چیزی در TVL (ارزش کل قفل شده) گنجانده شده است و چه چیزی نیست، و اینکه چه مدت طول می‌کشد TVL یک پروژه به روز شده یا فرست شود. تقریبا تمام بلاک‌ چین‌ها و تمام پروژه‌های دیفای (پروژه های مالی غیر متمرکز) که بر روی هر کدام از شبکه ها قرار دارند را با جزئیات نشان می دهد.

توسعه‌دهندگان دیفای لاما ناشناس هستند و ادعا می‌کنند که هدف آنها ارائه اطلاعات دقیق و موثق است. آنها در این راستا هیچ گونه اسپانسر و تبلیغاتی را نپذیرفتند. در حال حاضر این سایت از دو داشبورد فعال برخوردار است: داشبورد دیفای و داشبورد NFT یا توکن‌های بی‌همتا. در ادامه به شرح مختصری از بخش‌های مختلف سایت دیفای لاما می‌پردازیم.

ویژگی های DefiLlama 

سایت DefiLlama (سایت دیفای لاما)

سایت DefiLlama (سایت دیفای لاما)

DeFi Llama اطلاعات جامعی در مورد پروتکل های دیفای ارائه می دهد. دیفای لاما، معیارهای مفید مانند ارزش کل قفل شده و تغییر ارزش در دوره های زمانی مختلف را ردیابی می کند.

این ابزار از پروتکل‌ها در چندین بلاک چین، از جمله اتریوم، سولانا، آوالانچ، زنجیره هوشمند بایننس و پالی گان (Polygon) پشتیبانی می‌کند. کاربران با استفاده از داشبورد بصری آن می توانند داده ها را در 12 دسته مرتب کنند، مانند صرافی های غیر متمرکز (DEX) ، ایردراپ ها و …

کاربران ارزهای دیجیتال و پروژه های دیفای می توانند با مراجعه به این سایت، از موارد زیر مطلع شوند.

  • فهرست کردن یک پروژه دیفای در دیفای لاما
  • به روز رسانی یک پروژه دیفای
  • فهرست کردن پروژه NFT

معرفی بخش‌های مختلف سایت DefiLlama

مرور کلی (Overview): رتبه بندی انواع برنامه های غیر متمرکز براساس TVL، تغییرات ۲۴ ساعته و هفتگی قیمت، تعداد زنجیره‌های مورد پشتیبانی و نرخ مارکت کپ به TVL

زنجیره‌ها (Chains): مقایسه شبکه‌های مختلف بلاک چین بر اساس ارزش کل قفل شده (TVL)، تغییرات ۲۴ ساعته و هفتگی TVL، تعداد پروتکل‌هایی که در بستر این شبکه‌ها ساخته شده است و نرخ مارکت کپ به تی وی ال

سبد سهام کریپتو (Portfolio): ساختن پورتفولیوی شخصی و پروتکل‌های مورد علاقه

ایر دراپ (Airdrop): مشاهده فهرست پروتکل‌هایی که توکن ندارند اما احتمال می‌رود در آینده رمزارز خود را توزیع کنند. این توکن ها براساس نوع شبکه، ارزش کل قفل شده، نرخ مارکت کپ به تی‌وی‌ال می باشند.

مقایسه (Comparison): مقایسه قیمت توکن یک پروتکل با نسبت مارکت کپ TVL یک پروتکل دیگر و تشخیص بیشترین میزان ارزش کل قفل شده در پروتکل ها.

صرافی‌های غیرمتمرکز (Dexes): رتبه‌بندی صرافی های غیر متمرکز براساس تعداد شبکه‌های مورد پشتیبانی آنها، TVL، تغییرات یک روزه و هفتگی TVL و نرخ مارکت کپ به TVL.

دارایی‌ها (Assets): رتبه بندی دارایی‌ها براساس نوع شبکه‌‌ای که روی آن قرار دارند، ارزش کل قفل‌شده، تغییرات ۲۴ ساعته و هفتگی TVL و نرخ مارکت کپ به تی‌وی‌ال

داشبورد توکن‌های غیر مثلی یا NFT دیفای لاما

در بخش توکن های ان اف تی سایت دیفای لاما، توکن‌های NFT با توجه به نوع شبکه‌ بلاک چین، حجم معاملات روزانه، حجم کل معاملات، پایین ترین قیمت و تعداد مالکین رتبه‌بندی می‌شوند. کف قیمت به پایین‌ترین قیمت خرید یک توکن بی‌همتا اطلاق شده و به‌صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی می‌شود.

روش های مورد استفاده برای تحلیل پروژه ها در سایت دیفای لاما

سایت دیفای لاما ارزش هر توکن قفل شده را در قراردادهای یک پلتفرم  به عنوان TVL می سنجد. در زیر نکاتی در مورد نحوه انجام محاسبات ذکر شده است.

ارزش گذاری توکن های مختلف

سایت API CoinGecko  تقریبا همه توکن ها را قیمت گذاری میکند. در صورتی که نتوان قیمت را تعیین کرد، دیفای لاما با استفاده از روش های زنجیره ای کمیت ارزش یک توکن را تعیین می کند. این معمولاً با مقایسه وزن استخر در بازاری که نقدینگی زیادی دارد در بازار Uniswap V2 انجام می شود.

اعتبار سنجی گره ها و دیگر توکن های بومی زنجیره ای

به عنوان مثال،توکن اتم (ATOM) را برای ایمن سازی هاب کازماس استیک می کند. با این حال، دیفای لاما راه حل های استیک کردن نقدینگی مانند Lido  و Marinade را حساب می کند.

پل ها

استدلال هایی در مورد گنجاندن پل TVL در زنجیره مبدا و در زنجیره مقصد وجود دارد. بنابراین دیفای لاما، TVL پروژه های پل را محاسبه می کند اما آنها را به TVL هیچ زنجیره ای اضافه نمی کند.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT