روزنامه نگاری دیجیتال

معرفی 9 شغل در زمینه روزنامه نگاری دیجیتال (Digital Journalism)

زمان مطالعه 4 دقیقه

آیا در حال حاضر به عنوان یک نویسنده کار می کنید یا میخواهید در زمینه روزنامه نگاری دیجیتال فعالیت کاری خود را شروع کنید؟ برخلاف روزنامه های چاپی، روزنامه نگاری دیجیتال شکل معاصری از اخبار است که به صورت آنلاین در وب سایت ها یا از طریق شبکه های اجتماعی توزیع می شود. اگر خلاق هستید و می‌توانید در فضای آنلاین فعال باشید، مشاغل زیادی برای شما وجود دارد.

روزنامه نگاری دیجیتال (Digital Journalism)

مدیر محتوای وب

اگر مهارت های سازمانی بالایی دارید، مدیر محتوای وب ممکن است شغل بسیار خوبی برای شما باشد. یک مجله یا پلتفرم آنلاین همیشه به یک فرد با مهارت های مربوطه برای مدیریت محتوای خود نیاز دارد.

شما در این شغل باید بر محتوای تولید شده، ویرایش و منتشر شده نظارت کنید و بر روی استراتژی محتوایی که مطابق با مخاطبان هدف باشد کار کنید.

به عنوان یک مدیر محتوا می‌توانید پست‌های وبلاگ بنویسید یا محتوای موجود را به‌روزرسانی کنید، محتوا را تبلیغ کنید، ترافیک وب‌سایت را بررسی کنید و بر وظایف سایر کارکنان بخش محتوا نظارت داشته باشید تا پروژه ها را به موقع تحویل دهند.

به عنوان یک مدیر محتوا باید دانش اولیه طراحی وب مانند HTML یا CSS، مهارت های ارتباطی و نوشتاری، توانایی استفاده از جدیدترین سیستم های مدیریت محتوا مانند Wix، آنالیز وب سایت و اصول کلی بازاریابی را داشته باشید.

نویسنده مطبوعاتی

به جای اینکه خودتان داستان بنویسید میتوانید ایده های داستانی را برای روزنامه نگاران مطرح می کنید. یک نویسنده مطبوعاتی می تواند درباره رویدادهای مهم و عرضه محصول بنویسد و با کارمندان یا مردم ارتباط برقرار کند. 

اگرچه روزنامه‌نگاران برای محتوایی که میخواهند بنویسند برنامه‌ریزی می‌کنند، اما همیشه زمان کافی برای ارائه ایده‌های تازه را ندارند. اینجاست که یک نویسنده مطبوعاتی وارد می‌شود. شما باید از آخرین موضوعات به‌روز مطلع باشید، اطلاعات کافی از رویدادها داشته باشید و بتوانید به موقع به روزنامه‌نگاران منتقل کنید.

اگر همه چیز خوب پیش برود، ایده شما می تواند بالاترین رتبه را در نتایج جستجوی گوگل بدست آورد! مهمترین نکته این است که مخاطب هدف خود را در نظر داشته باشید.

ویراستار وب

آیا به ویرایش یا تصحیح مطالب در وب سایت هایی مانند وردپرس علاقه دارید؟ این شغل به طور خاص بر روی صفحات وب با ایجاد، برنامه ریزی، توسعه و پیاده سازی مطالب بر روی صفحات وب تمرکز دارد.

ویرایش و تصحیح، بررسی و ردیابی محتوا، کار با تیمی از طراحان وب، سئوی ورودی و رعایت استانداردهای کپی رایت جزیی از وظایف یک ادیتور است. ادیتور وب نقش مهمی برای حفظ یک وب سایت دارد، بنابراین مهارت های کلی ویرایش وب را یاد بگیرید.

ویراستار فرعی

این نوع ویرایش که به عنوان ویرایش کپی نیز شناخته می شود با ویرایش وب سایت متفاوت است. ویرایشگر یا ویراستار فرعی وظیفه نظارت بر سبک، لحن، درستی، طرح بندی، املای کلمات، علائم نگارشی و طراحی روزنامه ها، مجلات و وب سایت ها را بر عهده دارد.

بسیار ضروری است که اطمینان حاصل شود که یک نوشته دارای تمامی قوانین نگارشی باشد، به خصوص اگر مخاطب هدف یک کشور خاص باشد. اعتبارسنجی یک متن بسیار مهم است زیرا میتواند نشان دهنده یک شرکت یا تجارت باشد. بنابراین این شغل بسیار مهم است.

ادیتور ویدیو و صدا

وظایف یک ادیتور ویدیو و صدا شامل ویرایش صدا یا تصویر اخبارهای مختلف، بررسی رویدادها یا اخبار فوری است. یک ادیتور با روزنامه نگاران و تولیدکنندگان کار میکند.

دستیار ویراستار

یک دستیار ویراستار وظایف زیادی دارد که فقط شامل کمک به فرآیند ویرایش نمی شود. دستیار ویراستار به طرح ایده های داستانی، تحقیق و مصاحبه، نوشتن، ویرایش و حتی تصحیح مطالب کمک می کنند. شما همچنین ممکن است مسئول استراتژی های بازاریابی مانند محتوای شبکه های اجتماعی باشید، بنابراین اگر مهارت های مختلفی دارید و از شغلی با وظایف مختلف لذت می برید، این شغل ممکن است گزینه مناسبی برای شما باشد.

نمونه خوان یا تصحیح کننده 

قبل از انتشار یا به اشتراک گذاری هر نوشته ای باید آن را تصحیح کرد. یک تصحیح کننده روی اشتباهات جزئی مانند حروف بزرگ، علائم نگارشی، یا قالب بندی متن تمرکز می کند. برای مثال ممکن است مسئول خواندن بخشی برای یک نشریه آنلاین، فیلمنامه‌هایی رادیو یا حتی برنامه‌های تلویزیونی باشید. شما هر روز موظف هستید مطلب تازه ای را بخوانید.

مهارت‌های مورد نیاز برای این شغل شامل توجه به جزئیات کوچک، کار با نرم‌افزارهای پردازش کلمه، مانند ابزار تغییرات Track Changes، کار مستقل و آشنایی با سبک‌های مختلف  مانند Associated Press یا Chicago Manual of Style است.

خبرنگار شبکه های اجتماعی

آیا با شبکه های اجتماعی آشنایی کاملی دارید؟ در دنیای امروز بخش بزرگی از دنیای اخبار و روزنامه نگاری، شبکه های اجتماعی است. بنابراین این نقش برای هر شرکت خبری حیاتی است. خبرنگار شبکه های اجتماعی محتوای وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام یا فیس بوک، صفحات وب و سایر پلتفرم ها را را گزارش می کند.

به عنوان یک خبرنگار همچنین ممکن است رویدادهای زنده در حوزه فناوری را پوشش دهید. خبرنگار شبکه های اجتماعی اطلاعاتی مانند پرطرفدارترین و محبوب ترین پست ها و استوری ها را برای تهیه گذارش جمع آوری می کند. این نوع خبرنگار همچنین می‌تواند مسئولیت تعامل با مخاطبان آنلاین، کمک به افزایش اعتبار، پاسخ‌ دادن به مردم و اشتراک‌گذاری اخبار فوری را داشته باشد.

روزنامه نگار آزاد

آیا  کارهای چالش برانگیز را دوست دارید؟ اگر میخواهید به صورت مستقل کار کنید یک روزنامه‌نگار آزاد میتواند شغل مناسبی برای شما باشد. به نشریات مراجعه کنید و به دنبال کارهای قراردادی، انجام پروژه برای پلتفرم‌های دیجیتال، مجلات یا شرکت‌هایی باشید که به نویسنده‌ای نیاز دارند که سبک روزنامه‌نگاری را بشناسد.

به عنوان یک فریلنسر مسئولیت کارها، مدت زمان کار کردن و مدیریت امور مالی بر عهده خودتان است. در واقع رئیس خود هستید. اگر تلاشگر هستید و میتوانید مشتری پیدا کنید، فریلنسری ممکن است با سبک زندگی شما مطابقت داشته باشد.

شغل خود را به عنوان یک روزنامه نگار شروع کنید!

اگر در روزنامه نگاری و نویسندگی مهارت دارید شغل های هیجان انگیز زیادی در این زمینه برای شما وجود دارد. اگر هنوز نمیدانید که از کجا شروع کنید مجموعه‌ای از منابع روزنامه‌نگاری وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

منبع : makeuseof

امتیاز 5/5 - از 1 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT