نحوه نوشتن طرح کسب و کار در 9 مرحله (2024)

زمان مطالعه 19 دقیقه

یک طرح عالی کسب و کار می‌تواند به شما کمک کند تا استراتژی خود را روشن نمایید، موانع احتمالی را شناسایی کرده، منابع لازم را تعیین کنید، و پیش از شروع یک کسب و کار، قابلیت اجرای ایده و برنامه رشد خود را ارزیابی کنید.

هر کسب‌وکار موفق با یک طرح کسب‌وکار رسمی راه اندازی نمی‌شود، اما بسیاری از بنیان گذاران اهمیت را در وقت گذاشتن برای عقب گرد، تحقیق درباره ایده شان و بازاری که می‌خواهند وارد شوند، درک دامنه و استراتژی پشت تاکتیک‌هایشان می‌دانند. اینجاست که نوشتن یک طرح کسب و کار مطرح می‌شود.

نحوه نوشتن یک طرح کسب و کار را با یک راهنمای گام به گام بیاموزید، نکاتی را برای استفاده حداکثری از برنامه خود دریافت کنید و نمونه های واقعی طرح کسب و کار را ببینید تا به شما الهام بخشد.

طرح کسب و کار چیست؟

طرح کسب و کار یک سند استراتژیک است که اهداف شرکت، استراتژی های دستیابی به آنها و چارچوب زمانی دستیابی به آنها را مشخص می‌کند. این بخش جنبه هایی مانند تجزیه و تحلیل بازار، پیش بینی های مالی و ساختار سازمانی را پوشش می‌دهد و به عنوان یک نقشه راه برای رشد کسب و کار و ابزاری برای تامین منابع مالی عمل می‌کند.

اغلب، موسسات مالی و سرمایه گذاران قبل از تامین مالی هر پروژه ای نیاز به دیدن یک طرح تجاری دارند. حتی اگر قصد ندارید به دنبال منابع مالی خارجی باشید، یک برنامه خوب راهنمای کسب و کار شما در مقیاس آن می‌شود.

نحوه نوشتن طرح کسب و کار در 9 مرحله

1. یک خلاصه اجرایی تهیه کنید

2. شرح شرکت را بنویسید

3. تجزیه و تحلیل بازار را انجام دهید

4. مدیریت و سازمان را مشخص کنید

5. محصولات و خدمات خود را فهرست کنید

6. تقسیم بندی مشتریان را انجام دهید

7. برنامه بازاریابی را تعریف کنید

8. ارائه یک برنامه لجستیک و عملیات

9. یک برنامه مالی تهیه کنید

سخت ترین بخش شروع کار است، قلمتان را قل بدهید تا بنویسد. شروع طرح کسب و کار با یک طرح کلی ساختار یافته و عناصر کلیدی برای آنچه در هر بخش گنجانده شده است، اولین قدمی است که می‌توانید بردارید.

از آنجایی که طرح کلی گام بسیار مهمی در فرآیند نوشتن یک طرح کسب و کار است، ما یک نمای کلی در سطح بالا برای شروع شما گردآوری کرده ایم (و از ترس مواجه شدن با یک صفحه خالی جلوگیری کنید).

هنگامی که الگوی طرح کسب و کار خود را آماده کردید، وقت آن است که آن را پر کنید. ما آن را به صورت بخش تقسیم کرده ایم تا به شما در ساختن طرح گام به گام کمک کنیم.

1.یک خلاصه اجرایی خوب یکی از حیاتی ترین بخش های برنامه شماست – همچنین آخرین قسمتی است که باید بنویسید.

خلاصه اجرایی همه چیزهایی را که در ادامه می‌آید تقطیر می‌کند و به بازبین های زمان بر (مثلاً سرمایه گذاران و وام دهندگان بالقوه) یک نمای کلی از کسب‌وکار شما در سطح بالایی است که آنها را متقاعد می‌کند تا بیشتر مطالعه کنند.

باز هم، این یک خلاصه است، بنابراین نکات کلیدی را که هنگام نوشتن برنامه خود کشف کرده اید برجسته کنید. اگر برای اهداف خود برنامه ریزی می‌کنید، می‌توانید خلاصه را به کلی نادیده بگیرید – اگرچه ممکن است بخواهید آن را امتحان کنید.

خلاصه اجرایی نباید بیش از یک صفحه باشد. مسلماً، این محدودیت فضا می‌تواند فشار دادن همه اطلاعات برجسته را کمی استرس زا کند – اما غیرممکن نیست. خلاصه اجرایی طرح کسب و کار شما باید شامل موارد زیر باشد:

مفهوم کسب و کار: کسب و کار شما چه می‌کند؟

اهداف و چشم انداز کسب و کار: کسب و کار شما می‌خواهد چه کاری انجام دهد؟

توضیحات و تمایز محصول: چه چیزی را می‌فروشید و چرا متفاوت است؟

بازار هدف: به چه کسی می‌فروشید؟

استراتژی بازاریابی: چگونه برای دستیابی به مشتریان خود برنامه ریزی می‌کنید؟

وضعیت مالی فعلی: در حال حاضر چه میزان درآمد کسب می‌کنید؟

وضعیت مالی پیش بینی شده: چه درآمدی را پیش بینی می‌کنید؟

بپرس: چقدر پول می‌خواهید؟

تیم: چه کسی در تجارت دخالت دارد؟

2. شرح شرکت بنویسید

این بخش از طرح تجاری شما باید به دو سوال اساسی پاسخ دهد: شما کی هستید و قصد دارید چه کاری انجام دهید؟

پاسخ به این سؤالات، مقدمه ای برای این که چرا در تجارت هستید، چرا متفاوت هستید، چه چیزی برای خود دارید و چرا سرمایه گذاری خوبی هستید، فراهم می‌کند.

برای مثال، برند آرایش تمیز Saie نامه ای از موسس خود درباره مأموریت شرکت و دلیل وجود آن به اشتراک می‌گذارد.

روشن کردن این جزئیات هنوز یک تمرین مفید است، حتی اگر تنها کسی باشید که می‌خواهید آنها را ببینید. این فرصتی است تا برخی از جنبه های ناملموس تر کسب‌وکارتان مانند اصول، آرمان ها و فلسفه های فرهنگی‌تان را روی کاغذ بیاورید.

در اینجا برخی از مؤلفه هایی که باید در توضیحات شرکت خود بگنجانید آمده است:

ساختار کسب و کار شما (آیا شما یک شرکت سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، یا مختلط هستید؟)

مدل کسب و کار شما

صنعت شما

چشم انداز، ماموریت و ارزش پیشنهادی کسب و کار شما

اطلاعات پس زمینه کسب و کار شما یا تاریخچه آن

اهداف تجاری، اعم از کوتاه مدت و بلند مدت

تیم شما، از جمله پرسنل کلیدی و حقوق آنها

ارزش ها و اهداف برند

برای تعریف ارزش های برند خود، به تمام افرادی که شرکت شما در برابر آنها پاسخگو است، از جمله مالکان، کارمندان، تامین کنندگان، مشتریان و سرمایه گذاران فکر کنید. اکنون در نظر بگیرید که چگونه می‌خواهید با هر یک از آنها تجارت کنید. همانطور که یک لیست تهیه می‌کنید، ارزش های اصلی شما باید شروع به ظهور کنند.

توضیحات شرکت شما همچنین باید شامل اهداف کوتاه مدت و بلند مدت باشد. اهداف کوتاه مدت به طور کلی باید در یک سال آینده قابل دستیابی باشند، یک تا پنج سال پنجره خوبی برای اهداف بلند مدت است. اطمینان حاصل کنید که تنظیم هدف شما شامل اهداف SMART است: خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و محدود به زمان.

چشم انداز و بیانیه ماموریت

هنگامی که ارزش های خود را شناختید، می‌توانید یک بیانیه ماموریت بنویسید. بیانیه شما باید به شیوه ای قانع کننده توضیح دهد که چرا کسب و کار شما وجود دارد و نباید بیشتر از یک جمله باشد.

بعد، بیانیه چشم انداز خود را بسازید: پس از دستیابی به چشم انداز خود، تصور کنید که کسب و کارتان چه تأثیری بر جهان داشته باشد؟ این تأثیر را به عنوان یک ادعا بیان کنید – عبارت را با “ما فلان کار را خواهیم کرد” شروع کنید. بیانیه چشم انداز شما، بر خلاف بیانیه ماموریت شما، می‌تواند طولانی تر از یک جمله باشد، اما سعی کنید آن را حداکثر تا سه جمله نگه دارید. بهترین چشم انداز ها مختصر هستند.

3. تجزیه و تحلیل بازار را انجام دهید

مهم نیست که چه نوع کسب و کاری را شروع می‌کنید، اغراق نیست اگر بگوییم بازار شما می‌تواند آن را ایجاد یا شکست دهد. بازار مناسبی را برای محصولات خود انتخاب کنید – بازاری با مشتریان زیادی که محصول شما را درک کنند و به آن نیاز دارند – و در این صورت موفقیت در چنگ شماست. اگر بازار اشتباه یا بازار مناسب را در زمان نامناسب انتخاب کنید، ممکن است برای هر فروش دچار مشکل شوید.

تجزیه و تحلیل بازار بخش مهمی از طرح کسب و کار شما است، چه قصد داشته باشید که دیگران آن را بخوانند یا نه.

به همین دلیل است که تحقیق و تجزیه و تحلیل بازار بخش کلیدی از طرح کسب و کار شماست، چه قصد داشته باشید که دیگران آن را بخوانند چه نخوانند. این باید شامل یک نمای کلی از اینکه چقدر بازار را برای محصولات خود تخمین می‌زنید، تجزیه و تحلیل موقعیت کسب و کار شما در بازار و یک نمای کلی از چشم انداز رقابتی باشد. تحقیقات کاملی که از نتیجه گیری شما حمایت کند، هم برای متقاعد کردن سرمایه گذاران و هم برای تأیید مفروضات خود در حین انجام برنامه مهم است.

در اینجا یک مثال برای نشان دادن نحوه نزدیک شدن به این بخش آورده شده است:

بازار بالقوه شما چقدر بزرگ است؟

بازار بالقوه تخمینی است از اینکه چند نفر به محصول شما نیاز دارند. تصور ارقام فروش فوق العاده هیجان انگیز است، باید تا حد امکان از داده های مستقل مرتبط برای اعتبارسنجی بازار بالقوه خود استفاده کنید.

از آنجایی که این می‌تواند یک فرآیند دلهره آور باشد، در اینجا چند نکته کلی وجود دارد که به شما در شروع تحقیق کمک می‌کند:

مشخصات مشتری ایده آل خود را درک کنید. به دنبال داده های دولتی در مورد اندازه بازار هدف خود باشید، بدانید که آنها کجا زندگی می‌کنند، از چه کانال های اجتماعی استفاده می‌کنند و عادات خرید آنها.

درباره روندها و مسیر صنعت مرتبط تحقیق کنید. با نگاهی به Google Trends، نشریات تجاری، تأثیرگذاران در این فضا، گرایش های مصرف کننده و روند محصولات را در صنعت خود کاوش کنید.

حدس های آگاهانه بزنید: شما هرگز اطلاعات کامل و کاملی در مورد کل بازار آدرس پذیر خود نخواهید داشت. هدف شما این است که تخمین های خود را بر اساس نقاط داده ای قابل تأیید که لازم است، قرار دهید.

برخی از منابع برای تحلیل داده های بازار عبارتند از دفاتر آمار دولتی، انجمن های صنعتی، تحقیقات دانشگاهی و خبرگزاری های معتبری که صنعت شما را پوشش می دهند.

تجزیه و تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT به نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای شما می‌پردازد. بهترین چیزها در مورد شرکت شما چیست؟ در چه چیزی آنقدر که باید خوب نیستید؟ از چه تغییراتی در بازار یا صنعتی می‌توانید استفاده کنید تا به به فرصت تبدیل کنید؟ آیا عوامل خارجی توانایی شما برای موفقیت را تهدید می‌کند؟

SWOT اغلب به صورت شبکه ای یا تصویری به تصویر کشیده می‌شود. با این ارائه بصری، خواننده شما می‌تواند به سرعت عواملی را ببیند که ممکن است بر تجارت شما تأثیر بگذارد و مزیت رقابتی شما را در بازار تعیین کند.

تحلیل رقابتی

سه عامل کلی وجود دارد که می‌توانید برای متمایز کردن کسب و کار خود در مواجهه با رقابت از آنها استفاده کنید:

رهبری هزینه: شما این ظرفیت را دارید که با ارائه قیمت های کمتر نسبت به اکثر رقبای خود، سود را به حداکثر برسانید. به عنوان مثال می‌توان به شرکت هایی مانند Mejuri و Endy اشاره کرد.

تفکیک: محصول یا خدمات شما چیزی متمایز از رهبران هزینه فعلی در صنعت و بانک های شما ارائه می‌دهد که بر اساس منحصر به فرد بودن شما متمایز است. به شرکت هایی مانند Knix و QALO فکر کنید.

تقسیم بندی: شما بر روی یک بازار هدف بسیار خاص یا خاص تمرکز می‌کنید و قبل از اینکه به یک بازار گسترده تر بروید، با مخاطبان کمتری جذب می‌شوید. شرکت هایی مانند TomboyX و Heyday Footwear نمونه های خوبی از این استراتژی هستند.

برای درک اینکه کدام بهترین مناسب است، باید تجارت خود و همچنین چشم انداز رقابتی را درک کنید.

شما همیشه در بازار رقابت خواهید داشت، حتی با یک محصول نوآورانه، بنابراین مهم است که یک نمای کلی رقابتی را در طرح کسب و کار خود لحاظ کنید. اگر وارد یک بازار معتبر می‌شوید، فهرستی از چند شرکتی که آنها را رقیب مستقیم می‌دانید قرار دهید و توضیح دهید که چگونه برنامه ریزی می‌کنید تا محصولات و تجارت خود را از آنها متمایز کنید.

به عنوان مثال، اگر جواهرات می‌فروشید، تفاوت رقابتی شما می تواند این باشد که برخلاف بسیاری از رقبای سطح بالا، درصدی از سود خود را به یک موسسه خیریه قابل توجه اهدا می‌کنید یا پس انداز را به مشتریان خود منتقل می کنید.

اگر وارد بازاری می‌شوید که نمی‌توانید به راحتی رقبای مستقیم را شناسایی کنید، رقبای غیرمستقیم خود را در نظر بگیرید – شرکت هایی که محصولاتی را جایگزین محصولات شما می‌کنند. برای مثال، اگر در حال فروش یک قطعه جدید مبتکرانه از تجهیزات آشپزخانه هستید، خیلی آسان است که بگویید چون محصول شما جدید است، هیچ رقابتی ندارید. بدانید که رقبای بالقوه شما برای حل مشکلات مشابه چه می‌کنند.

4. مدیریت و سازمان را مشخص کنید

بخش مدیریت و سازماندهی طرح کسب و کار شما باید به خوانندگان بگوید که چه کسی شرکت شما را اداره می‌کند. جزئیات ساختار حقوقی کسب و کار شما چگونه است؟ ارتباط برقرار کنید که آیا کسب و کار خود را به عنوان یک شرکت S ترکیب می‌کنید یا یک مشارکت محدود یا مالکیت انفرادی ایجاد می‌کنید.

اگر تیم مدیریتی دارید، از یک نمودار سازمانی برای نشان دادن ساختار داخلی شرکت خود، از جمله نقش ها، مسئولیت ها و روابط بین افراد در نمودارتان استفاده کنید. نحوه مشارکت هر فرد در موفقیت استارت آپ شما را بیان کنید.

5. محصولات و خدمات خود را فهرست کنید

محصولات یا خدمات شما در بیشتر زمینه های طرح کسب‌وکار شما برجسته خواهند بود، اما مهم است که بخشی را ارائه دهید که جزئیات کلیدی در مورد آنها را برای خوانندگان علاقمند ارائه کند.

اگر اقلام زیادی می‌فروشید، می‌توانید اطلاعات کلی تری را در مورد هر یک از خطوط تولید خود درج کنید. اگر فقط تعداد کمی را می‌فروشید، اطلاعات بیشتری در مورد هر کدام ارائه دهید. به عنوان مثال، فروشگاه کیف BAGGU مجموعه زیادی از انواع کیف ها را علاوه بر کالاهای خانگی و سایر لوازم جانبی به فروش می‌رساند. طرح کسب و کار آن دسته بندی ها و جزئیات کلیدی در مورد محصولات هر کدام را فهرست می‌کند.

محصولات جدیدی را که در آینده نزدیک عرضه خواهید کرد و هر دارایی معنوی که دارید را شرح دهید. نحوه بهبود سودآوری را بیان کنید. همچنین مهم است توجه داشته باشید که محصولات از کجا می‌آیند – به عنوان مثال، صنایع دستی متفاوت از محصولات مرسوم برای یک تجارت دراپ شیپینگ تهیه می‌شوند.

6. تقسیم بندی مشتریان را انجام دهید

مشتری ایده آل شما که به عنوان بازار هدف شما نیز شناخته می‌شود، پایه و اساس برنامه بازاریابی شما است، اگر برنامه تجاری شما به عنوان یک کل نباشد.

برای ارائه یک نمای کلی از مشتری ایده آل خود، تعدادی از ویژگی های عمومی و خاص جمعیت شناختی را شرح دهید. تقسیم بندی مشتری اغلب شامل موارد زیر است:

  • محدوده سنی آنها
  • سطح تحصیلات آنها
  • اوقات فراغت خود را چگونه می‌گذرانند
  • جایی که آنها کار می‌کنند
  • از چه فناوری استفاده می‌کنند
  • چقدر درآمد دارند
  • جایی که معمولاً به کار مشغول می‌شوند
  • ارزش ها، باورها یا عقاید آنها

این اطلاعات بر اساس چیزی که می‌فروشید متفاوت خواهد بود، اما باید به اندازه کافی دقیق باشید که بدون شک مشخص باشد که می‌خواهید به چه کسی دسترسی پیدا کنید. مهمتر از آن، اینکه چرا انتخاب های خود را بر اساس مشتریان خود انجام داده اید.

به عنوان مثال، یک دانشجو علایق، عادات خرید و حساسیت قیمتی متفاوتی نسبت به یک مدیر اجرایی 50 ساله در یک شرکت Fortune 500 دارد. طرح کسب و کار و تصمیمات شما بر اساس اینکه کدام یک مشتری ایده آل شما بوده، بسیار متفاوت به نظر می‌رسند.

7. برنامه بازاریابی را تعریف کنید

تلاش های بازاریابی شما مستقیماً توسط مشتری ایده آل شما اطلاع رسانی می‌شود. برنامه بازاریابی شما باید تصمیمات فعلی و استراتژی آینده شما را مشخص کند، با تمرکز بر اینکه چگونه ایده کسب و کار شما برای آن مشتری ایده آل مناسب است.

برای مثال، اگر قصد دارید سرمایه گذاری زیادی در بازاریابی اینستاگرام یا تبلیغات TikTok انجام دهید، منطقی است که بررسی کنید اینستاگرام و TikTok یک پلتفرم پیشرو برای مخاطبان شما هست یا نه، اگر نه، بهتر است بازنگری در طرح خود کنید.

کسب و کار خود را با ابزارهای بازاریابی مشتری Shopify بازاریابی کنید

Shopify همه چیزهایی را که برای جذب سرنخ های بیشتر، ارسال کمپین های ایمیلی، خودکارسازی لحظات کلیدی بازاریابی، تقسیم بندی مشتریان و تجزیه و تحلیل نتایج خود نیاز دارید، دارد. بعلاوه، برای 10000 ایمیل اول ارسالی شما در ماه، همه اینها رایگان است.

بیشتر برنامه های بازاریابی شامل اطلاعاتی در مورد چهار موضوع کلیدی است. میزان جزئیاتی که در مورد هر کدام ارائه می‌کنید به کسب و کار و مخاطبان طرح شما بستگی دارد.

قیمت: قیمت محصولات شما چقدر است و چرا این تصمیم را گرفته اید؟

تولید – محصول: چه چیزی را می‌فروشید و چگونه آن را در بازار متمایز می‌کنید؟

ترویج: چگونه محصولات خود را در مقابل مشتری ایده آل خود قرار خواهید داد؟

محل: محصولات خود را کجا می‌فروشید؟ در چه کانالی و در کدام بازار؟

تبلیغات ممکن است بخش عمده ای از برنامه شما باشد، زیرا می‌توانید با سهولت بیشتری به جزئیات تاکتیکی بپردازید، اما سه حوزه دیگر باید حداقل به طور خلاصه پوشش داده شوند – هر کدام یک اهرم استراتژیک مهم در آمیخته بازاریابی شما هستند.

در اینجا نمونه ای از یک طرح بازاریابی برای یک کسب و کار جدید آورده شده است:

8. ارائه یک برنامه لجستیک و عملیات

لجستیک و عملیات جریان کاری هستند که شما برای تحقق ایده کسب و کار خود اجرا خواهید کرد. اگر برای اهداف برنامه ریزی خود یک طرح کسب و کار می‌نویسید، این بخش مهمی است که باید در نظر بگیرید، حتی اگر نیازی به گنجاندن همان سطح از جزئیات نداشته باشید.

تمام بخش های عملیات برنامه ریزی شده خود را پوشش دهید، از جمله:

تامین کنندگان: مواد اولیه مورد نیاز برای تولید را از کجا تهیه می‌کنید یا محصولات شما در کجا تولید می‌شود؟

تولید: آیا محصولات خود را می‌سازید خرده فروش هستید، یا عمده فروشی می‌کنید؟ تولید محصولات شما و ارسال آنها چقدر طول می‌کشد؟ چگونه یک فصل شلوغ یا افزایش غیرمنتظره تقاضا را مدیریت خواهید کرد؟

امکانات: شما و هر یک از اعضای تیم کجا کار خواهید کرد؟ آیا قصد دارید یک فضای خرده فروشی فیزیکی داشته باشید؟ اگر بله، کجا؟

تجهیزات: برای راه اندازی به چه ابزار و فناوری نیاز دارید؟ این شامل همه چیز از کامپیوتر گرفته تا لامپ و همه چیز در میان است.

حمل و نقل: آیا تمام وظایف انجام کار را خودتان انجام خواهید داد یا از شریک انجام شخص ثالث استفاده خواهید کرد؟

فهرست: چقدر در دست نگه دارید و کجا ذخیره می‌شود؟ در صورت نیاز چگونه آن را برای شرکا ارسال می‌کنید، و چگونه به مدیریت موجودی نزدیک خواهید شد؟

این بخش باید به خواننده شما نشان دهد که شما درک کاملی از زنجیره تامین خود و برنامه های احتمالی قوی برای پوشش عدم قطعیت بالقوه دارید. اگر خواننده شما هستید، باید مبنایی برای تصمیم گیری های مهم دیگر به شما بدهد، مانند اینکه چگونه محصولات خود را قیمت گذاری کنید تا هزینه های تخمینی خود را پوشش دهید و در چه مقطعی قصد دارید هزینه های اولیه خود را کاهش دهید.

9. یک برنامه مالی تهیه کنید

مهم نیست ایده شما چقدر عالی است و صرف نظر از تلاش، زمان و پولی که سرمایه گذاری می‌کنید، یک کسب و کار بر اساس سلامت مالی خود زندگی می‌کند یا می‌میرد. در پایان روز، مردم می‌خواهند با کسب و کاری کار کنند که انتظار دارند برای آینده قابل پیش بینی بوده و دوام بیاورد.

سطح جزئیات مورد نیاز در برنامه مالی شما به مخاطبان و اهداف شما بستگی دارد، اما معمولاً شما می‌خواهید سه دیدگاه اصلی از امور مالی خود را در نظر بگیرید: صورت درآمد، ترازنامه و صورت جریان نقدی. همچنین ممکن است مناسب باشد که داده ها و پیش بینی های مالی درج شود.

در اینجا یک الگوی صفحه گسترده وجود دارد که شامل همه چیزهایی است که برای ایجاد صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان نقدی نیاز دارید، از جمله تعدادی اعداد نمونه. شما می‌توانید آن را ویرایش کنید تا در صورت نیاز پیش بینی ها را منعکس کند.

بیایید انواع صورت های مالی را که نیاز دارید مرور کنیم.

برگه درامد

صورت درآمد شما طوری طراحی شده است که به خوانندگان نگاهی به منابع درآمد و هزینه های شما در یک دوره زمانی معین بدهد. با این دو قطعه اطلاعات، آنها می‌توانند نتیجه بسیار مهم یا سود یا زیان کسب و کار شما را در این مدت مشاهده کنند. اگر هنوز کسب‌وکار خود را راه اندازی نکرده‌اید، می‌توانید نقاط عطف آینده را با همان اطلاعات پیش بینی کنید.

ترازنامه ها

ترازنامه شما نشان می‌دهد که چقدر سهام در تجارت خود دارید. از یک طرف، تمام دارایی های تجاری خود (آنچه دارید) و در طرف دیگر، همه بدهی های خود (آنچه مدیون هستید) را فهرست می‌کنید. این یک تصویر فوری از حقوق صاحبان سهام کسب و کار شما ارائه می‌دهد که به صورت زیر محاسبه می‌شود:

دارایی – بدهی = حقوق صاحبان سهام

صورت های جریان نقدی

صورت جریان وجوه نقد شما مشابه صورت درآمد شما است، با یک تفاوت مهم: زمان جمع آوری درآمد و زمان پرداخت هزینه ها را در نظر می‌گیرد.

وقتی پول نقدی که وارد می‌کنید بیشتر از پول نقدی است که بیرون می‌آورید، جریان نقدی شما مثبت است. وقتی سناریو مخالف باشد، جریان نقدی شما منفی است. در حالت ایده آل، صورت جریان نقدی شما به شما کمک می‌کند ببینید چه زمانی وجه نقد کم است، چه زمانی ممکن است مازاد داشته باشید، و کجا ممکن است نیاز به داشتن یک برنامه اضطراری برای دسترسی به منابع مالی داشته باشید تا بتوانید کسب و کار خود را حلال نگه دارید.

پیش بینی صورت جریان نقدی برای شناسایی شکاف ها یا جریان نقدی منفی و تعدیل عملیات در صورت لزوم می‌تواند بسیار مفید باشد.

چرا یک طرح تجاری بنویسیم؟

سرمایه گذاران برای ارزیابی امکان سنجی یک کسب‌وکار قبل از تأمین مالی، به طرح های تجاری تکیه می‌کنند، به همین دلیل است که طرح های تجاری معمولاً با دریافت وام مرتبط هستند.

طرح های تجاری همچنین به مالکان کمک می‌کنند تا قبل از راه اندازی، نقاط ضعف را شناسایی کرده و از اشتباهات پرهزینه در مسیر اجتناب کنند. جردن بارنت، مالک Kapow Meggings می‌گوید: «ایجاد یک طرح کسب‌وکار به ما کمک کرد تا ناشناخته ها را شناسایی کنیم و تشخیص شکاف هایی را که در آنها به کمک نیاز داریم یا حداقل مهارت های خود را آسانتر تشخیص دهیم.»

چندین دلیل قانع کننده دیگر برای نوشتن طرح کسب و کار وجود دارد:

برنامه ریزی استراتژیک: نوشتن برنامه تمرینی ارزشمند برای شفاف سازی ایده هایتان است و می‌تواند به شما در درک دامنه کسب‌وکارتان و همچنین مقدار زمان، پول و منابعی که برای شروع نیاز دارید کمک کند.

ارزیابی ایده ها: اگر چندین ایده در ذهن دارید، یک طرح تجاری تقریبی برای هر کدام می‌تواند به شما کمک کند زمان و انرژی خود را روی ایده هایی متمرکز کنید که بیشترین شانس موفقیت را دارند.

پژوهش: برای نوشتن یک طرح کسب و کار، باید در مورد مشتری ایده آل و رقبای خود تحقیق کنید – اطلاعاتی که به شما کمک کند تصمیمات استراتژیک بیشتری بگیرید.

استخدام کردن: طرح کسب‌وکار شما یکی از ساده ترین راه ها برای انتقال دیدگاه‌تان به استخدام های جدید بالقوه است و می‌تواند به ایجاد اعتماد به نفس آنها در سرمایه گذاری کمک کند، به خصوص اگر در مراحل اولیه رشد هستید.

شراکت: اگر قصد همکاری با برندهای دیگر را دارید، داشتن یک دید کلی روشن از چشم انداز، مخاطبان و استراتژی کسب و کارتان، تشخیص اینکه آیا کسب و کار شما برای آنها مناسب است یا خیر، بسیار آسان تر خواهد شد.

مسابقات: مسابقات طرح کسب و کار بسیاری وجود دارد که جوایزی مانند مربیگری، کمک های مالی یا سرمایه گذاری را ارائه می‌دهند.

اگر به دنبال روشی ساختاریافته برای طرح افکار و ایده های خود و به اشتراک گذاشتن آن ایده ها با افرادی هستید که می‌توانند تأثیر زیادی بر موفقیت شما داشته باشند، یک طرح تجاری نقطه شروع عالی است.

انواع طرح کسب و کار

انواع طرح کسب و کار می‌تواند از یک صفحه تا چندین صفحه با نمودارها و گزارش های دقیق را شامل شود. هیچ راهی برای ایجاد یک طرح تجاری وجود ندارد. هدف این است که مهم ترین اطلاعات در مورد شرکت خود را به خوانندگان منتقل کنید.

طرح های تجاری رایجی که می‌بینیم شامل انواع زیر است، اما محدود به آنها نیست:

طرح های کسب و کار سنتی

اینها رایج ترین طرح های تجاری هستند. نوشتن طرح های تجاری سنتی زمان بیشتری می‌برد و می‌تواند ده ها صفحه باشد. شرکت های سرمایه داری خطرپذیر و وام دهندگان این طرح را درخواست می کنند. اگر قصد ندارید به دنبال بودجه خارجی باشید، ممکن است طرح های تجاری سنتی ضروری نباشد. اینجاست که نوع بعدی وارد می‌شود.

طرح های تجاری ناب

طرح کسب و کار ناب نسخه کوتاه تری از طرح کسب و کار سنتی است. از همان قالب پیروی می‌کند، اما فقط مهم ترین اطلاعات را شامل می‌شود. کسب‌وکارها از طرح های تجاری ناب برای استخدام جدید یا اصلاح طرح های موجود برای یک بازار هدف خاص استفاده می‌کنند.

طرح های تجاری غیر انتفاعی

طرح غیرانتفاعی برای هر نهادی است که جهت کار های عام المنفعه یا اجتماعی فعالیت می‌کند. شامل همه چیزهایی است که در یک طرح تجاری سنتی پیدا می‌کنید، همراه بخشی که تاثیر مدنظر شرکت را توصیف می‌کند. به عنوان مثال، یک برند بلندگو و هدفون که هدف آن کمک به افراد دارای ناتوانی شنوایی است. اهداکنندگان اغلب این طرح را درخواست می‌کنند.

6 نکته برای ایجاد یک طرح کسب و کار کوچک

زمانی که نوبت به نوشتن طرح کسب و کار می‌رسد، چند روش برتر وجود دارد. برنامه شما منحصر به کسب و کار و اهداف شما خواهد بود، اما این نکات را در حین نوشتن در نظر داشته باشید.

1. مخاطبان خود را بشناسید

وقتی می‌دانید چه کسی برنامه شما را می‌خواند – حتی اگر آن را برای خودتان می‌نویسید تا ایده هایتان را روشن کنید – می‌توانید زبان و سطح جزئیات را برای آنها تنظیم کنید. همچنین می‌تواند به شما کمک کند مطمئن شوید مرتبط ترین اطلاعات را درج کرده‌اید و بفهمید چه زمانی باید بخش هایی را حذف کنید که تاثیرگذار نیستند.

2. هدف مشخصی داشته باشید

هنگام ایجاد یک طرح کسب و کار، اگر هدف شما تامین بودجه برای کسب و کارتان در مقابل کار از طریق برنامه ای برای خود یا حتی تیمتان است، باید کار بیشتری انجام دهید و برنامه کامل تری ارائه دهید.

3. زمان را برای تحقیق سرمایه گذاری کنید

بخش هایی از طرح کسب‌وکار شما در درجه اول از ایده ها و چشم انداز شما مطلع می‌شود، اما برخی از حیاتی ترین اطلاعاتی که به آن نیاز دارید نیاز به تحقیق از منابع مستقل دارد. اینجا جایی است که می‌توانید برای درک اینکه به چه کسی می‌فروشید، تقاضا برای محصولات شما وجود دارد و چه کسی محصولات یا خدمات مشابه را می‌فروشد، وقت بگذارید.

4. طرح را کوتاه و دقیق نگه دارید

مهم نیست که برای چه کسی می‌نویسید، طرح کسب و کار شما باید کوتاه و قابل خواندن باشد – معمولاً بیش از 15 تا 20 صفحه نباشد. اگر اسناد اضافی دارید که فکر می‌کنید ممکن است برای مخاطبان و اهداف شما ارزشمند باشد، آنها را به عنوان ضمیمه اضافه کنید.

5. لحن، سبک و صدا را ثابت نگه دارید

بهتر است این کار با نوشتن طرح توسط یک نفر یا با دادن زمان برای ویرایش صحیح قبل از انتشار انجام شود.

همچنین می‌توانید از یک الگوی طرح کسب‌وکار رایگان برای ارائه اسکلتی برای نوشتن یک طرح استفاده کنید. اینها اغلب شما را در هر بخش از پروژه های مالی گرفته تا تحقیقات بازار و بیانیه مأموریت راهنمایی می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که یک قدم را هم از دست ندهید.

7. نرم افزار طرح کسب و کار را امتحان کنید

نوشتن طرح کسب و کار ساده ترین کار برای صاحبان کسب و کار نیست. اما برای هر کسی که یک کسب و کار را شروع یا گسترش می‌دهد ضروری است. خوشبختانه ابزارهایی برای کمک به همه چیز از برنامه ریزی، پیش نویس، ایجاد گرافیک، همگام سازی داده های مالی و موارد دیگر وجود دارد. نرم افزار طرح کسب‌وکار همچنین دارای قالب ها و آموزش هایی برای طرح کسب‌وکار است که به شما کمک کند تا یک طرح جامع را در چند ساعت به جای چند روز به پایان برسانید.

چند گزینه محبوب عبارتند از:

LivePlan: مقرون به صرفه ترین گزینه با نمونه ها و قالب ها

Bizplan: مناسب برای استارتاپ هایی که به دنبال سرمایه گذاری هستند

Go Small Biz: گزینه مقرون به صرفه با الگوهای خاص

اشتباهات رایج هنگام نوشتن طرح کسب و کار

سایر مقالات در مورد طرح های تجاری چیزهایی را از شما پنهان می‌کنند، ما می‌خواهیم آن نکات را هم به شما بگوییم: طرح کسب و کار شما ممکن است شکست بخورد. آخرین چیزی که شما می‌خواهید این است کاری که برایش وقت گذاشتید را کنار بگذارید. از این اشتباهات رایج اجتناب کنید:

ایده کسب و کار بد: گاهی اوقات ممکن است ایده شما برای سرمایه گذاران بالقوه بسیار پرخطر باشد، برای اجرا بسیار گران باشد یا بازاری وجود نداشته باشد. ایده های کسب و کار کوچکی را هدف بگیرید که به هزینه های راه اندازی پایین نیاز دارند.

بدون استراتژی خروج: اگر یک استراتژی خروج، یا برنامه ای برای سرمایه گذاران برای خروج از کسب و کار با حداکثر سود نشان ندهید، شانس کمی برای یافتن سرمایه خواهید داشت.

تیم های نامتعادل: یک محصول عالی هزینه ورود به راه اندازی یک کسب و کار است. اما یک تیم باورنکردنی آن را به اوج خواهد رساند. متأسفانه، بسیاری از صاحبان مشاغل، یک تیم متعادل را نادیده می‌گیرند. آنها روی سودهای بالقوه تمرکز می‌کنند، بدون اینکه نگران نحوه انجام آن باشند.

پیش بینی های مالی از دست رفته: ترازنامه، صورت های جریان نقدی، صورت حساب های P&L و صورت های درآمد را کنار نگذارید. برای ایجاد یک طرح تجاری موفق، تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر و محاسبات بازگشت سرمایه را در پیش بینی های مالی خود بگنجانید.

اشتباهات املایی و گرامری: همه سازمان های برتر یک ویرایشگر دارند که اسناد آنها را بررسی کند. اگر شخصی در حین خواندن طرح کسب و کار شما اشتباهات املایی پیدا کند، چگونه می تواند باور کند که شما یک شرکت موفق را اداره خواهید کرد؟ اگر بر فرض طرح شما به زبان فارسی نیست، باید در صحت دستور زبان آن متن دقت کنید.

همین امروز طرح کسب و کار خود را آماده کنید

یک طرح کسب و کار می‌تواند به شما کمک کند گام های روشن و آگاهانه بعدی را برای کسب و کار خود شناسایی کنید، حتی اگر هرگز قصد جذب سرمایه گذاران را ندارید – و می‌تواند به شما کمک کند شکاف ها را در برنامه خود قبل از تبدیل شدن به مشکل ببینید.

چه در حال کار بر روی راه اندازی یک ایده کسب و کار آنلاین جدید، ایجاد یک فروشگاه خرده فروشی، توسعه کسب و کار تاسیس شده، یا خرید یک کسب و کار موجود هستید، اکنون می‌دانید که چگونه یک طرح کسب و کار متناسب با اهداف و نیازهای کسب و کار خود بنویسید.

سوالات متداول طرح کسب و کار

چگونه یک طرح تجاری بنویسم؟

اگر از قالب طرح کسب و کار یا نرم افزار طرح کسب و کار استفاده می‌کنید، یادگیری نحوه نوشتن یک طرح تجاری ساده است. به طور معمول، یک طرح تجاری سنتی برای هر کسب و کار جدید باید دارای اجزای زیر باشد:

1. خلاصه اجرایی

2. شرح شرکت شامل ارزش پیشنهادی

3. تحلیل بازار و تحلیل رقابتی

4. مدیریت و سازمان

5. محصولات و خدمات

6. تقسیم بندی مشتریان

7. طرح بازاریابی

8. لجستیک و عملیات

9. برنامه مالی و پیش بینی های مالی

یک طرح تجاری خوب چگونه است؟

یک طرح تجاری خوب با یک خلاصه اجرایی قوی شروع می‌شود. همچنین به اندازه کافی امکان سنجی ایده، بینش بازار هدف و چشم انداز رقابتی را ترسیم می‌کند. یک الگو می‌تواند به کسب‌وکار ها کمک کند که از قالب معمول طرح های تجاری سنتی پیروی کنند که شامل پیش بینی های مالی، جزئیات تیم مدیریت و سایر عناصر کلیدی است که شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر و سرمایه گذاران بالقوه می‌خواهند ببینند.

3 هدف اصلی یک طرح تجاری چیست؟

سه هدف اصلی یک طرح کسب و کار عبارتند از:

1. شفاف سازی برنامه های خود برای رشد

2. درک نیازهای مالی خود

3. جذب سرمایه از سوی سرمایه گذاران یا تضمین وام تجاری

انواع مختلف طرح های تجاری چیست؟

انواع طرح های کسب و کار شامل راه اندازی، تمرکز داخلی، سالانه، استراتژیک، امکان سنجی، عملیات، رشد و سناریو محور است. هر نوع طرح کسب و کار هدف متفاوتی دارد. قالب های طرح کسب و کار شامل مدل های سنتی، ناب و غیرانتفاعی است. یک الگوی طرح کسب و کار برای نوع طرحی که می خواهید بنویسید پیدا کنید.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT