نتایج دادگاه دانلود مقالات Sci-Hub

نتایج دادگاه دانلود مقالات Sci-Hub | سایت محبوب دانلود مقالات علمی

زمان مطالعه 3 دقیقه

اولین جلسه دادرسی موسسین Sci-Hub در هند انجام شد. این جلسه نویدبخش نتایج مثبت در آینده است. در ادامه‌ی نتایج دادگاه دانلود مقالات Sci-Hub با ما همراه باشید.

Sci-Hub توسط Alexandra Elbakyan در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد. یک بایگانی آنلاین و رایگان مقالات است که تعداد زیادی مقاله علمی را که منتشر کنندگان اصلی و وبسایت‌های دانشگاهی آنها را می‌فروشند را به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار میداد. میلیون‌ها نفر در کشورهای جهان از این وبسایت استفاده می‌کردند. طبق آمار روزانه ۲۰۰ هزار مقاله از این وبسایت دانلود می‌شد. استفاده کنندگان لازم نیست پولی پرداخت کنند اما می‌توانند از روی مرام کمک‌های نقدی پرداخت کنند. این مجموعه از طریق آن مقالات زنده مانده است.

Elbakyan کیست؟

0 نتایج دادگاه دانلود مقالات Sci-Hub

Elbakyan که ملکه دزدان دریایی علمی لقب گرفته است، با Aaron Swartz یا Edward Snowden مقایسه شده است. جرم او نقض قانون کپی رایت و اشتراک گذاری غیر قانونی مقالات علمی به مبلغ چند میلیون دلار است. از او توسط ناشرانی مانند Elsevier ,wiley شکایت شده است و دادگاه‌های آمریکا او را مجرم اعلام کردند. انجمن شیمی آمریکا و دیگر موسسات از او شکایت کردند و دادگاه فرمان بازداشت او را صادر کرد، اما از آنجا که او در روسیه زندگی می‌کند و در کشورهایی که از او شکایت کرده‌اند صاحب هیچ گونه ملکی نیست، او همچنان در امنیت است و بعید است به این زودی استرداد شود.

مجله Nature از وی به عنوان یکی از ده فرد مهم جهان علم در سال ۲۰۱۶ نام برده است.

در نتیجه چالش‌های حقوقی مداوم Sci-Hub، مجبور به استفاده از نام دامنه‌های متفاوتی در این سال‌ها شده است زیرا آن دامنه‌ها را فیلتر میکنند. Mastercard ،VISA و PayPal اجازه نمی‌دهد از خدمات آن‌ها برای کمک‌های مالی به Elbakyan استفاده شود. کسانی که قصد کمک دارند می‌توانند از طریق رمز ارز‌ها برای او پول بفرستند.

دانلود مقالات Sci-Hub

1 نتایج دادگاه دانلود مقالات Sci-Hub

Sci-hub یک وبسایت دانلود معمولی نیست، مانند The Pirate Bay، یک سرویس خاص با هدف عموم مردم است. این وبسایت به یک محل اساسی برای جامعه‌ی دانشگاهی تبدیل شده است. این روز‌ها وبسایت‌های منتشر کننده مقالات علمی با فروش اشتراک سعی در جذب مشتری دارند، اما خرید این بسته‌های اشتراکی برای بسیاری از مردم ممکن نیست.

برای دانشجویانی که مقالات پژوهشی منتشر می‌کنند و به دنبال کسب اعتبار در میان جامعه دانشجویان هستند، دسترسی به مقالات Sci-hub اهمیت بسیاری دارد یک تحقیق که اخیرا انجام شده نشان می‌دهد که مقالات بارگیری شده از Sci-Hub ​​1.72 برابر بیش‌تر از مقالاتی که به صورت قانونی خریداری شدند، به عنوان سند استفاده می‌شود. مشاهده می‌کنید که منبع بسیار مورد توجهی است.

در عین حال، این سرویس در تولید و انتشار مقالات علمی تأثیر مستقیم دارد. کشور هند دارای جامعه دانشگاهی قدرتمند و دانشگاه‌های معتبر است، اما با کمبود منابع روبرو هستند. قضات این کشور تصمیم گرفته‌اند به صحبت همه طرف‌های دادگاه، از جمله دانشجویان و اساتید دانشگاهی گوش بدهند. به نظر بسیاری Sci-Hub راهی برای اجرای عدالت آموزشی و محافظت از علم در برابر طمع ناشران دانشگاهی است که قیمت‌های بسیار بالایی را برای دسترسی به کتابخانه مقالات درخواست می‌کنند، می‌باشد. در کشور هند، بسیاری از مردم و دانشجویان هرگونه حکم علیه دانلود مقالات Sci-Hub را تهدیدی علیه منافع کشور می‌دانند.

نتیجه

2 نتایج دادگاه دانلود مقالات Sci-Hub

سوالی که مقامات هندی اکنون باید از خود بپرسند این است که از دانشمندان هندی که از Sci-Hub استفاده می‌کنند باید حمایت کنند؟ یا منافع ناشران خارجی که یک فروشگاه راه اندازی کرده و طبقه فقیر جامعه را از علم محروم می‌کنند، از کدام یک باید حمایت کرد؟ در دانشگاه‌ها یا کالج‌ها کسانی که علم تولید می‌کنند بدون SCI-HUB چه خواهند کرد؟

هرچه بیش‌تر دانشگاه‌ها و موسسات دانشگاهی، با طمع و زیاده خواهی ناشران اروپایی و آمریکایی مواجه می‌شوند، به یک تصمیم گیری نزدیک‌تر می‌شوند. آیا بهتر نیست این منابع و مقالات را به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار بدهیم؟

چندین دهه پیش، در زمینه بهداشت عمومی، تصمیم دولت هند در حمایت از استفاده از داروهای عمومی، شرکت Big Pharma را به چالش کشید. برای کشوری مانند هند، تصمیم دادگاه‌هایش در مورد Sci-Hub بسیار حیاتی خواهد بود و با توجه به اهمیت علم در رقابت پذیری کشور، دور از ذهن است که آنها بر علیه Elbakian حکمی صادر کنند.

حال که با اخبار مربوط به دانلود مقالات Sci-Hub آشنا شدید، لازم است به عنوان یک دانشجو یا پژوهشگر علمی بدانید که می‌توانید از خدمات تعیین وقت سفارت و ثبت نام آزمون‌های بین المللی سایت اول پرداخت برای فعالیت تحصیلی خود در خارج کشور استفاده کنید.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT