آزمون IELTS

آزمون IELTS و همه آنچه باید پیش از شرکت کردن بدانیم

زمان مطالعه 5 دقیقه

شاید شما جز هزاران نفری باشید که حداقل یک بار در طول زندگی اتان به مهاجرت یا ادامه تحصیل در یکی از کشورهای اروپایی یا آمریکا فکر کرده‌اید. بارها و بارها اتفاق افتاده است که هزاران سایت مهاجرتی را زیر و رو کرده باشید. شاید هم به دنبال یک کارشناس مهاجرت گشته باشید تا میلیون‌ها سوالی که در ذهن داشته‌اید را از آن بپرسید. پس احتمالا در این مسیر اسم آزمون IELTS را بارها شنیده باشید.

فرصت‌هایی که آیلتس ایجاد می‌کند

اکثر ما دورانی داشته‌ایم که با ثبت نام در کلاس‌های زبان بخشی از اوقات فراغت خود را پر می‌کردیم. یا بعضا افرادی بوده‌ایم که به دلیل ضعف در زبان انگلیسی، مدتی کم یا طولانی را در آموزشگاه‌های آزاد زبان انگلیسی سپری کرده باشیم. اما متاسفانه به درست یا اشتباه باید اذعان داشت که هیچ کدام از ما تا زمانی که سایه‌ی اجبار بالای سرمان نرفته بود، زبان انگلیسی را به صورت حرفه‌ای دنبال نکردیم. پس آزمون‌هایی مانند آیلتس، تافل، PTE یا دولینگو به ما کمک می‌کنند که تحت فشار زبان خود را بهبود بخشیم.

شاید به دفعات برای شما پیش آمده که از فلان دانشگاه یا فلان کنفرانس پذیرشی دریافت کرده باشید که نیاز به ارایه مدرک زبان بوده است. یا اینکه به دنبال مهاجرت به کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، نیوزلاند و … بوده‌اید که نیاز به مدرک زبان آیلتس دارند. 

معرفی آزمون IELTS

معرف آزمون IELTS

دانشگاه کمبریج (Cambridge university) کشور انگلستان با برگزاری یک آزمون معتبر ثابت خواهد کرد که شما سطح خوبی از زبان انگلیسی را دارا می‌باشید که اصطلاحا به این آزمون (IELTS) گفته می‌شود. نام آن برگرفته از سرواژگان (International English Language Testing System ) به معنی سامانه جهانی ارزیابی زبان انگلیسی میباشد.

شاید بتوان گفت که این آزمون معتبرترین آزمون زبان انگلیسی بریتانیایی باشد. IELTS به صورت مداوم، بارها و بارها در طول سال با همکاری دانشگاه کمبریج، کنسولگری کشور انگلستان (British council) و موسسه (IDP) استرالیا برگزار می‌شود. این که چرا می گوییم آزمون بریتانیایی، دلیلش می‌تواند آزمون تافل باشد که معتبرترین آزمون زبان انگلیسی آمریکایی است. این به شما بستگی دارد که کدام کشور را به عنوان مقصد مد نظر قرار می‌دهید و کدام آزمون را باید امتحان دهید. در جواب به این پرسش باید گفت، که اکثر کشورهای همسو با بریتانیا نظیر استرالیا، کانادا، اسکاتلند یا نیوزلند آزمون آیلتس را به عنوان مرجع قرار می‌دهند.

کیفیت برگزاری IELTS

شاید بتوان گفت که این آزمون از نظر سطح کیفی برگزاری یکی از منحصر به فردترین آزمون های بین المللی باشد. در حال حاضر در بیش از ۲۱۷۰ مرکز امتحانی در ۱۱۰ کشور مختلف دنیا برگزار می‌شود که از بالاترین و معتبرترین سطح استانداردهای بین المللی پیروی می‌نماید.

معرفی آزمون IELTS کالج

فرآیند آزمون IELTS

به طور کلی داوطلبان این آزمون در چهار مهارت شنیداری (Listening)، نوشتاری(Writing)، گفتاری(Speaking) و روخوانی (Reading) سنجیده می‌شوند. بر اساس قانونی که دانشگاه کمبریج برای این آزمون در نظر گرفته است، نمره این امتحان از ۹ محاسبه می‌شود. حداقل نمره قبولی را ۵ در نظر گرفته و نمره ۶ به بالا را در رده خوب در نظر گرفته می‌شود. گفتنی است که داوطلب در طول این آزمون در هر مهارت باید به سوالات بسیار ساده تا خیلی مشکل پاسخ بدهد و هر بخش نمره خود را دارد. معدل کل مهارت‌ها در پایان گرفته می‌شود و در کارنامه صادر شده درج خواهد شد.

آکادمیک یا جنرال

اگر به دنبال ادامه تحصیل در کشور دیگری می‌باشید قطعا شما باید آزمون آکادمیک (Academic) آیلتس را شرکت کنید. بر اساس قوانین و قواعد اغلب دانشگاه‌ها باید نمره شما بالای ۶/۵ باشد و نمره هر مهارت باید ۶ به بالا باشد که این امر ممکن است بستگی به دانشگاه انتخابی شما نیز داشته باشد. برخی دانشگاه‌ها نمره بالاتری را از شما درخواست می‌کنند یا بعضی دیگر همان حداقل نمره را از شما می‌خواهند. اما اگر به دنبال مهاجرت، کار و یا سرمایه گذاری در خارج از کشور هستید بهتر آن است که شما در آزمون جنرال (General) آیلتس شرکت کنید. برای مقایسه بهتر مقاله «آزمون آکادمیک و جنرال آیلتس» را مطالعه کنید.

دو سبک امتحان IELTS

سوال این جاست که تفاوت میان این دو سبک آزمون تا چه حد است؟ در جواب باید گفت که آزمون جنرال در دو بخش نوشتاری و خوانداری تفاوت خواهد داشت. بطور کلی باید گفت که آزمون آکادمیک در بخش نوشتاری برای داوطلب دو بخش را در نظر گرفته است. بخش اول یک جدول یا نمودار به همراه یک موضوع (topic) در اختیار داوطلب گذاشته می‌شود و داوطلب نیز باید در حداقل ۱۵۰ کلمه آن نمودارو اتفافات آن را شرح دهد. در بخش دوم یک موضوع را در اختیار داوطلب قرار می‌دهد و ذکر می‌کند که حداقل برای آن باید یک انشای ۲۵۰ کلمه‌ای با رعایت کلیه نکات گرامری، املایی و نگارشی نوشته شود.

اما در آزمون جنرال این بخش تا حدی ساده تر است. این آزمون به جای طرح یک موضوع ازدل یک نمودار، از شما می‌خواهد در رابطه با فلان موضوعی که از پیش طراحی شده است یک نامه و یا یک ایمیل بنویسید.


معرفی آزمون IELTS مهاجرت

تفاوت آکادمیک با جنرال

در رابطه با تفاوت بخش reading این دو سبک آزمون هم باید گفت که اگر شما یکی از داوطلبان آزمون آیلتس آکادمیک هستید باید آماده رو به رو شدن با سه متن (passage) هزار کلمه‌ای باشید. ترتیب بندی آن‌ها از ساده به بسیار مشکل است.در این بخش برای هر متن ۱۳ سوال طرح شده است. آزمون مدت زمان یک ساعت بطول می‌انجامد. اما در آزمون جنرال متن‌ها جای خود را به تیکه‌های تبلیغاتی روزنامه‌ها و یا وبسایت‌ها داده‌اند. از این رو شما باید به سوالات طرح شده از این تبلیغات پاسخگو باشید.

توجه داشته باشید که آزمون آیلتس را شما در دو مرحله باید امتحان بدهید. در مرحله اول سه مهارت را در مدت زمان ۲ ساعت و چهل دقیقه امتحان می‌دهید. در مرحله دوم کارشناس بین ۱۵ الی ۲۵ دقیقه از شما تست گفتاری شفاهی به صورت رو در رو خواهد گرفت.

فرآیند ثبت نام IELTS

باید به یکی از نمایندگی های کنسولگری انگلستان و یا شعب سازمان (IDP) استرالیا رفته و یک زمان را رزرو کنید. هزینه آزمون IELTS در حال حاضر حدودا ۲۱۵  دلار آمریکا می‌باشد.

ثبت نام آنلاین IELTS

همچنین کنسولگری انگلستان کار را برای داوطلبان راحت کرده است. داوطلبان می‌توانند در آدرس https://takeielts.britishcouncil.org/book-your-test/book-now اقدام به ثبت نام آنلاین کنند. شما در این سایت می‌توانید کلیه مدارک لازم را اسکن کرده و ارسال نمایید. همچنین روز و ساعت آزمون و محل آزمون را نیز می‌توانید انتخاب و در مرحله آخر هزینه آن را پرداخت نمایید.

تقلب نکنید

درپایان ذکر چند نکته شاید بتواند کمک شایانی به شما کند. اول اینکه به هیچ وجه فکر تقلب در این آزمون به ذهنتان خطور نکند. بر اساس IELTS، اگر شائبه لو رفتن سوالات مطرح شود، می‌تواند دست به ضبط امتحان فردی و یا گروهی بزند. از این رو از شما می‌خواهد دوباره در این آزمون شرکت کنید. البته شاید همیشه آنقدر خوش شانس نباشید که قضیه به دوباره امتحان دادن شما ختم شود. گاهی ممکن است به صورت موقت یا همیشه در بلک لیست کنسول گری قرار گرفته و نتوانید دوباره امتحان دهید.

بیشتر بدانید

اگر در مدت زمان بسیار کوتاه بین چند روز یا چند هفته نمره آیلتس شما پیشرفت ۲ الی ۳ نمره ای کرده باشد، چه خواهد شد؟ ضابطان و برگزارکنندگان آزمون دست به ضبط فردی امتحان زده و از شما می خواهند هر ۴ مهارت را دوباره امتحان دهید.

آمادگی روز آزمون

در روز آزمون هم از به همراه داشتن حتی فرم ثبت نامی خودداری فرمایید. اگر هر وسایلی از قبیل مداد، پاک کن، تراش یا فرم ثبت نام به همراه داشته باشید از شما ضبط خواهد شد. لذا فقط به همراه داشتن پاسپورت الزامی می‌باشد.

با توجه به افزایش قیمت دلار، پیشنهاد می‌شود که داوطلبین در انتخاب آزمون IELTS دقت لازم را داشته باشند. پیشنهاد می‌شود برای ثبت نام آزمون‌های بین‌المللی، از خدمات ویژه پرداخت هزینه آزمون‌های بین‌المللی مجموعه اول پرداخت استفاده نمایید.

امتیاز 1.5/5 - از 4758 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT