کلود گیمینگ چیست | معرفی سرویس‌های کلود گیمینگ

زمان مطالعه 8 دقیقه

صنعت بازی‌های ویدیویی با آنچه در ۱۰ سال گذشته بود بسیار متفاوت است. تا به امروز اکثر بازی‌ها به صورت سنتی اجرا می‌شدند. یعنی یا شما بازی را فیزیکی (تحت دیسک یا کارتریج) خريداری یا آن را بر روی دستگاه مربوطه دانلود می‌کردید. در ادامه شما را بیش‌تر با کلود گیمینگ آشنا می‌کنیم.

کلود گیمینگ کاربران را از داشتن یک کامپیوتر، کنسول یا گیرنده دیجیتال تلویزیون که پیش‌تر برای گیمینگ ضروری بوده، بی‌نیاز می‌کند. همه بازی‌ها از طریق اینترنت منتشر و بر روی دستگاه شما منتقل می‌شوند و برای استفاده از آنها تنها نیاز به اینترنت پرسرعت دارید. سرویس‌های کلود گیمینگ با یک هزینه اشتراک ماهیانه همراه هستند اما با پرداخت این هزینه می‌توانید استریمینگ را بر روی هر وسیله‌ای از جمله گوشی هوشمند انجام دهید.

دانلود و آپلود پایان کار نیست. چندین شرکت، خدمات کلود گیمینگ را ارائه می‌دهند و دیگر نیازی به خرید رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی گران قیمت نیست. بسته به سرویس، این بازی‌ها هنوز همان قیمت دیجیتال و فیزیکی را دارند و هر از گاهی تخفیف‌هایی شامل آن‌ها می‌شود.

اما کلود گیمینگ دقیقاً چیست و آیا این بهترین انتخاب برای شماست؟ ما تاریخچه کلود گیمینگ، نحوه کار و حتی آینده این صنعت را بررسی کردیم تا به شما در تصمیم گیری کمک کنیم.

کلود گیمینگ چیست؟

4 کلود گیمینگ چیست؟ معرفی سرویس‌های کلود گیمینگ

روشی برای اجرای بازی‌های ویدیویی با استفاده از سرورهای از راه دور در مراکز داده است. دیگر نیازی به بارگیری و نصب بازی‌ها روی رایانه یا کنسول نخواهید داشت.

درعوض، سرویس‌های پخش جریانی برای ارسال اطلاعات بازی به یک برنامه یا مرورگر نصب شده روی دستگاه گیرنده، به اتصال اینترنتی قابل اطمینان و پرسرعت نیاز دارند.

نکته قابل توجه در اینجا این است که دستگاه مورد استفاده شما برای انجام بازی به سخت افزار گران قیمتی احتیاج ندارد. شما می‌توانید با یک لپ تاپ قدیمی، تلفن هوشمند، تبلت و حتی مستقیماً از طریق یک برنامه در تلویزیون هوشمند خود بازی کنید، از هر چیزی که در دسترستان باشد می‌توانید استفاده کنید.

نیازی به نصب کارت گرافیک گران قیمت RTX 30 Series، تقویت حافظه RAM تا ۳۲ گیگابایت یا خرید جدیدترین کنسول ۵۰۰ دلاری Xbox نیست. برای ایجاد فضای خالی، به درایو بزرگ‌تر یا حذف بازی‌های دیگرتان نیازی ندارید، زیرا به جز برنامه «receiver» به چیز دیگری نیاز ندارید.

به بیان دیگر، تمام سخت افزارهای مورد نیاز برای اجرای بازی‌هایی با کیفیت Full HD یا 4K در فضای ابری قرار دارند. تنها چیزی که به آن نیاز دارید اتصال به اینترنت است. که باید پرسرعت و مداوم باشد، که باعث می‌شود کلود گیمینگ برای مناطق با اتصالات اینترنت کندتر، کمتر از حد ایده آل باشد.

نحوه عملکرد کلود گیمینگ چگونه است؟

2 کلود گیمینگ چیست؟ معرفی سرویس‌های کلود گیمینگ

کلود گیمینگ، در اکثر موارد برای دسترسی به محتوا، نیاز به اشتراک ماهیانه یا سالانه دارند. به دلیل وجود سرویس‌های خاص، بازی‌ها باید بالاتر از مبلغ آنها خریداری شوند.

در رابطه با GeForce Now، بازی‌هایی که خریداری می‌کنید از فروشگاه‌های دیگری مانند Steam یا Battle.net است، به این معنی که اگر سخت افزار لازم را خریداری کنید می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

این سرویس تقریباً هر کامپیوتر، مک، لپ تاپ، کنسول Shield TV یا وسیله موبایلی را تبدیل به یک کامپیوتر گیمینگ می‌کند. می‌توانید بازی‌ها را از Steam ،Origin یا هر کتابخانه دیجیتال دیگری بر روی دستگاه خودتان استریم کنید. جذابیت آن در این است که شما برای پخش جریانی این بازی‌ها در یک صف طولانی منتظر می‌مانید و سپس فقط برای مدت کوتاهی می‌توانید بازی کنید. با به روزرسانی شیوه اشتراک، مدت انتظار شما را کوتاه‌تر کرده و زمان پخش بیش‌تری را به شما اعطا می‌کند.

اگر قبلاً بازی‌های خاصی را خریده یا دانلود کرده باشید، GeForce Now با هزینه‌ای کم امکان دسترسی به آن‌ها را از هر جایی برای شما فراهم می‌کند. می‌توانید بازی‌ها را به صورت رایگان، اجرا کنید. گیمرهایی که طرح عضویت Founders را تهیه کنند، می‌توانند مدت بیش‌تری بازی انجام دهند و برای دسترسی به این سرویس در اولویت خواهند بود.

بزرگ‌ترین رقیب Nvidia ،Google Stadia، از شیوه متفاوتی استفاده می‌کند. شما می‌توانید بازی‌ها را برای مالکیت خود در سیستم عامل Google خریداری کنید و آنها را در هر دستگاه سازگار با کیفیت Full HD پخش کنید، بدون اینکه مدت زمانی را صرف انتظار کشیدن کنید.

با پرداخت حق اشتراک، وضوح تصویر را به 4K افزایش می‌دهد و مجموعه‌ای از بازی‌هایی را که می‌توانید بصورت رایگان بازی کنید در اختیارتان قرار می‌دهد، به شرطی که اشتراک را فعال نگه دارید، مانند Xbox Game Pass اضافه می‌کند.

با این وجود، برخلاف GeForce Now، نمی‌توانید این بازی‌ها را به صورت لوکال بارگیری و نصب کنید.

سرویس‌های کلودگیمینگ اغلب برنامه‌های اختصاصی یا مبتنی بر وب را برای پخش جریانی بازی‌ها ارائه می‌دهند.  به عنوان مثال، Google Stadia از طریق یک برنامه وب در رایانه‌های شخصی اجرا می‌شود.

Google همچنین یک برنامه وب را برای پخش Stadia در Safari در دستگاه‌های Apple ارائه می‌دهد. اندروید یک برنامه اختصاصی دارد که از طریق فروشگاه Play توزیع می‌شود. در همه اینها به طور مشابه، بازیکنان روی دکمه Play ضربه می‌زنند یا کلیک می‌کنند تا پخش جریانی شروع شود.

سرویس‌های پخش جریانی ابری معمولاً با جدیدترین کنترل کننده‌ها از طریق بلوتوث، همراه با تنظیمات سنتی ماوس و صفحه کلید سازگار هستند. در دستگاه‌های دارای صفحه لمسی، مانند تلفن‌ها و رایانه‌های لوحی، همچنین گزینه‌ای برای استفاده از کنترل‌های روی صفحه مشاهده خواهید کرد. حتی Google Stadia نیز با این ورودی‌ها کار می‌کند مگر اینکه از طریق Chromecast Ultra جریان داشته باشید که در حال حاضر به کنترلر Stadia 70 دلاری Google نیاز دارد.

در قسمت cloud، سرورها از اجزای سطح بالا رایانه تشکیل شده‌اند، که به آنها امکان می‌دهد بازی‌ها را در تنظیمات بسیار بالا ارائه دهند، اما بسته به سرویسی که انتخاب می‌کنید، ساختار آن‌ها متفاوت است.

برای مثال، در مورد Shadow، شما اساساً یک رایانه از راه دور اجاره می‌کنید، به شما امکان می‌دهد نرم افزار را روی یک ماشین مجازی در cloud بارگیری و نصب کنید. این سرویس برای اشخاصی که سرعت اینترنت کمتری دارند مناسب‌تر است چون برای کانکشن‌هایی که سرعت آنها از ۱۵ مگابیت برثانیه شروع می‌شود، بهینه سازی شده؛ در نتیجه با این سرویس می‌توانید برای گیمینگ، کار یا ذخیره فایل از کامپیوترهای کلود با قیمت طرح اشتراک ماهانه استفاده کنید. Shadow تنها سرویس کلود در این لیست است که شامل امکان دسترسی برای کاربران iOS هم می‌شود و هر بازی که داشته باشید را در هر زمان دلخواهی برای شما اجرا می‌کند.

Xbox Cloud Gaming مایکروسافت مسیر متفاوتی را طی می‌کند؛ تعداد زیادی “تیغه” در مراکز داده، بازی‌ها را ارائه و پخش جریانی می‌کنند.

سرویس‌های بازی Cloud معمولاً سخت افزار خود را به طور مداوم ارتقا می‌دهند و داده‌های بازی ذخیره شده شما نیز به جای اینکه در دستگاه شما باشند در Cloud ذخیره می‌شوند. در این صورت دیگر نیاز نیست نگران پاک شدن داده‌ها باشید.

کلود گیمینگ از چه زمانی به وجود آمده است؟

3 کلود گیمینگ چیست؟ معرفی سرویس‌های کلود گیمینگ

کلود گیمینگ از اواخر دهه ۲۰۰۰ وجود داشته است، اما فناوری و سرعت اینترنت برای اجرای آن تا چندین سال پیش امکان پذیر نبوده است.

اولین سرویس مهم کلود گیمینگ OnLive در ژوئن ۲۰۱۰ راه اندازی شد. این سرویس از یک کنسول بازی کوچک “میکرو” و یک کنترل کننده ویژه استفاده می‌کند، دقیقاً مانند آنچه Google Stadia امروزه ارائه می‌دهد. همچنین از طریق مرورگر، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند Android ،Nvidia’s Shield اصلی و موارد دیگر در ویندوز و MacOS پشتیبانی می‌شد.

OnLive بازی‌هایی را ارائه داد، که در آن زمان برای کنسول‌ها، از جمله بازی‌های Borderlands و Darksiders اصلی در دسترس بودند. این بازی‌ها با کیفیت بصری مشابه سیستم‌های سنتی اجرا می‌شدند. با این حال، برخی مسائل داخلی باعث تغییر در شرکت شد، که در نهایت منجر به نابودی شرکت و فروش دارایی‌های آن به سونی شد.

در همان زمان، سازنده بازی David Perry (Earthworm Jim, MDK) را معرفی کرد، اما دو مدل کاملاً متفاوت داشت:

مدل اول: یک سرویس دموی پخش جریانی را به وب سایت‌ها ارائه می‌داد تا گیمرها از خرده فروشان محلی خریداری کنند، تلاشی برای مبارزه با فروش دیجیتال در آن زمان می‌باشد.

مدل دوم: بازی‌های خریداری شده از طریق ناشران را به وب سایت‌ها، تلویزیون‌های هوشمند و حتی به WikiPad منتقل می‌کند.

سونی در سال ۲۰۱۲ Gaikai را جمع کرد و آن را در شبکه PlayStation قرار داد. این فناوری به دارندگان کنسول پلی استیشن اجازه می‌دهد تا بازی های نصب شده خود را روی دستگاه‌های دیگر مانند PlayStation Vita پخش کنند.

همچنین PlayStation Now، اولین سرویس پخش بازی را که از یک تولید کننده کنسول در دسترس است، معرفی کرد. بازیکنان می‌توانند بازی‌های PlayStation 2 / PS3 / PS4 را در دستگاه‌های تلفن همراه PS4 یا PS5، ویندوز PC ،Mac پخش کنند.

چرا امروزه سرویس کلود گیمینگ محبوبیت یافته است؟

5 کلود گیمینگ چیست؟ معرفی سرویس‌های کلود گیمینگ

دلایل مختلفی برای محبوبیت آن وجود دارد، حتی با وجود نسل جدید کنسول در قفسه‌ها، ما گزینه‌های زیادی برای انجام بازی‌ها به روش سنتی داریم.

اولین و شاید مهمترین دلیل آن این است که اکنون فناوری به ما این امکان را می‌دهد. با توسعه Google Stadia طی چند سال گذشته و همچنین Microsoft x Project (Project xCloud)، شرکت‌ها می‌توانند بازی‌ها را تقریباً بدون تأخیر به دستگاه‌های شما منتقل کنند.

علاوه بر این، بازی‌های جریانی می‌توانند به معیارهای با کیفیتی برسند، همان چیزی که در سیستم‌های پیشرفته امکان پذیر است. به ویژه Stadia در نهایت از بازی‌هایی با وضوح 8K پشتیبانی خواهد کرد.

این رزولوشن‌ها و نرخ فریم ۶۰ فریم در ثانیه با سرعت نسبتاً کم اینترنت امکان پذیر است و بیش‌تر آن‌ها از کیفیت 4K با سرعت ۳۰ یا ۳۵ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند.

یکی دیگر از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایل محبوبیت کلود گیمینگ راحتی آن است. اگر اینترنت شما سرعت بالایی ندارد، باید برای باگیری بازی‌ها ساعت‌ها منتظر بمانید ولی با استریمینگ هیچ انتظاری وجود ندارد، هیچ بارگیری اولیه یا به روزرسانی مسخره‌ای در کار نیست، به محض شروع بازی، می‌توانید بازی کنید.

تنها مانع اصلی موفقیت کلود گیمینگ، به ویژه در ایالات متحده، محدودیت داده‌های ارائه دهندگان خدمات اینترنت است. به عنوان مثال، با محدودیت داده ۱ ترابایتی، فقط در ۶۵ ساعت بازی Google Stadia با وضوح 4K از حد مجاز خود عبور خواهید کرد، با فرض اینکه بازی کردن تنها استفاده شما از اینترنت باشد.

تفاوت سرویس اشتراک بازی با سرویس پخش بازی چیست؟

8 کلود گیمینگ چیست؟ معرفی سرویس‌های کلود گیمینگ

سرویس‌های اشتراک بازی و سرویس‌های پخش بازی علی رغم نام‌های مشابه یکسان نیستند.

پخش جریانی بازی

همانطور که در Google Stadia مشاهده کردید، شما نه بازی‌هایی را که بازی می‌کنید، بارگیری می‌کنید و نه می‌توانید آنها را بر روی دستگاه خود نصب کنید. در طرف مقابل، نیازی به نصب، به روزرسانی یا نگرانی در مورد فضای ذخیره سازی یا سخت افزارهای گران قیمت نیست. PlayStation Now به شما امکان می‌دهد برخی بازی‌ها را در PS4 / PS5 بارگیری کنید.

اشتراک بازی

همانطور که در Xbox Game Pass و Apple Arcade دیده می‌شود، شما برای دسترسی به بازی‌هایی که بارگیری و در دستگاه خود اجرا می‌کنید، هزینه پرداخت می‌کنید، هیچ پخش جریانی در کار نیست، اگرچه Xbox Game Pass اکنون یک بخشی از پخش جریانی را هم شامل می‌شود.

تا زمانی که هزینه اشتراک را پرداخت می‌کنید، به بازی‌ها دسترسی کامل دارید. با این حال، شما همیشه نمی‌توانید تعیین کنید که چه زمانی بازی‌ها از خدمات اشتراک بازی خارج می‌شوند، و در صورت تمایل، برای دسترسی به محتوای خود، باید آن‌ها را بخرید.

حال که با کلود گیمینگ آشنا شدید می‌توانید از خدمات خرید با پی پال و صدور گیفت کارت سایت اول پرداخت برای پرداخت هزینه خدمات گیمینگ استفاده کنید.

امتیاز 4/5 - از 1 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

یک دیدگاه

  1. جوکر گفت:

    الان ببین خودت می تونی کلادگیمینگ ایرایش رو بازی کنی
    … اینترنتت میکشه … بعد برو خارجی رو استفاده کن.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT