داکر Docker چیست

داکر Docker چیست | کاربرد این پلتفرم برای ساخت کانتینر چگونه است؟

زمان مطالعه 3 دقیقه

Containerها چندین سال است که مفهومی شناخته شده در عرصه فناوری هستند، با شروع به کار پلتفرم اوپن سورس Docker، محبوبیت فناوری Container بسیار زیاد شد و به روند گسترش میکروسرویس‌ها در توسعه انواع خاصی از ساختار ابری کمک زیادی کرد. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که داکر Docker چیست و کاربرد این پلتفرم برای ساخت Container چگونه است؟

مفهوم Container چیست؟

داکر Docker چیست COINTAINER

یکی از برنامه‌های توسعه نرم افزارهای مدرن این است که اپلیکیشن‌ها و بخش‌های مختلف یک سایت بتوانند روی یک هاست به صورت جدا از هم باقی بمانند تا عملکرد و سایر فعالیت‌‎هایشان روی هم تاثیری نگذارد. Container محیط اجرای برنامه‌ها را از یکدیگر جدا‌ می‌کند‌، اما هسته اصلی سیستم عامل را به اشتراک‌ می‌گذارند. حجم آن‌ها معمولا در حد چند مگابایت است و فشاری در پردازش آن به وجود نمی‌آید. نکته کلیدی این است که Container به صورت سریع و لحظه‌ای اجرا می‌شود.

داکر Docker چیست ؟

داکر Docker چیست مزایا

Docker نوعی پلتفرم برای ساخت برنامه‌های کاربردی یا اپلیکیشن‌های مبتنی بر کانتینر است در واقع Docker امکانی را ایجاد کرده است که اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها بتوانند به شکل جدا از هم در محیط کاملا ایزوله‌ای بر روی کرنل لینوکس، ویندوز و مک راه‌اندازی شوند. امروزه ۱۱ میلیون توسعه دهنده از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

هر کانتینر Docker با یک Docker file شروع‌ می‌شود. Docker file نوع سیستم عامل را مشخص‌ می‌کند و نشان می‌دهد در آن چه زبان‌ها، متغیرهای محیطی‌، مکان فایل‌ها، پورت‌های شبکه و … استفاده شود و سپس هنگام اجرا، چه کارهایی را باید انجام دهد را اعمال می‌کند.

Docker Build هم این وظیفه را دارد که یک Image بر اساس محتویات Dockerfile شما بسازد. Docker Image هم یک فایل قابل حمل است که تعدادی دستور العمل دارد و مشخص خواهد کرد Container، کدام ترکیب‌های نرم افزاری را اجرا کند و این اجرا چگونه باشد.

Docker run هم در واقع یک ابزار دستوری است که یک Container را راه‌‎اندازی‌ می‌کند. Docker Hub یک مخزن Saas برای به اشتراک‎‌گذاری و مدیریت Containerها در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید ایمیج‌های رسمی داکر را به راحتی با سرچ پیدا کنید.

مزایای داکر Docker چیست؟

داکر Docker چیست دانلود

۱) کانتینرهای Docker برنامه‌ها را نه تنها از یکدیگر‌، بلکه از سیستم عامل هم جدا‌ می‌کنند.

۲) استفاده از یک برنامه با بهره‌گیری منابع سیستم عامل مانند پردازنده گرافیکی، حافظه‌، شبکه و … را آسان‌ می‌کند.

۳) اطمینان از جدا بودن داده‌ها و کد را راحت‌تر می‌کند.

۴) لزومی ندارد که برنامه‌ها به سیستم عامل میزبان گره خورده باشند‌.

۵) با Manifest داکر می‌توان Imageهای چندین سیستم عامل در یک Image کنار هم قرار داد.

۶) امکان ترکیب بخش‌های وب سرور‌، پایگاه داده‌، حافظه کش را که به صورت یک واحد کاربردی مجزا با قطعاتی که به سادگی قابل تغییر و اصلاح هستند، فراهم‌ می‌کند.

۷) ‌کانتینرها سبک هستند و بار مختصری را به سیستم عامل تحمیل می‎‌کنند.

حالا که متوجه شدید داکر Docker چیست و کاربردهای آن به چه صورت است، اگر قصد استفاده از خدمات داکر برای تیم توسعه خود دارید، پیشنهاد می‌شود برای پرداخت هزینه ارزی داکر از خدمات اول پرداخت استفاده نمایید.

خدمات پرداخت ارزی با پی پال

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT