SOP برای اپلای چیست

انگیزه نامه یا SOP برای اپلای چیست؟

زمان مطالعه 3 دقیقه

احتمالا اگر تا به حال قصد پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های خارج از کشور را داشته‌اید، از خود پرسیده‌اید که انگیزه نامه یا SOP برای اپلای چیست؟ SOP در کنار رزومه دانشگاهی و همچنین نمره آزمون IELTS یا آزمون TOEFL یا  آزمون PTE ، نقشی کلیدی برای پذیرش خواهد داشت.

SOP برای اپلای چیست؟

SOP مخفف Statement of Purpose و به معنای انگیزه‌نامه می‌باشد. انگیزه نامه (SOP) متنی است که هدف و انگیزه شما را از ورود به یک دوره خاص در یک دانشگاه خاص بیان می‌کند. داوطلب باید در این متن به انگیزه‌های مسیر تحصیلی انتخابی و اهداف خود بپردازد.

چرا SOP برای دانشگاه اهمیت دارد؟

کلیه سوابق و مدارک شما که در رزومه آورده می‌شود، تنها گذشته شما را نشان می‌دهد؛ اما تنها یک انگیزه‌نامه خوب است که آینده شما را برای کمیته پذیرش دانشگاه یا استاد مشخص می‌سازد. انگیزه‌نامه در ابتدا به هیئت تصمیم‌گیری کمک می‌کند تا تصویر و درک بهتری از وضعیت فعلی شما، عوامل تاثیر‌گذار بر حرفه شما و همچنین علایق و برنامه‌های آینده شما داشته باشند. پس به نوعی قدم اول نوشتن آن، با هدف نشان دادن اهداف تحصیلی شما است که به چه دلیل این رشته و این دانشگاه را انتخاب کرده‌اید. همچنین توانایی‌های نوشتاری شما را هم به خوبی نمایش می‌گذارد.

اهمیت SOP برای اپلای چیست

در SOP چه چیزهایی باید بیاید؟

همانطور که گفته شد، اول از همه باید به خوبی نشان دهید که اهداف تحصیلی شما چیست و چرا آن دانشگاه را انتخاب کرده‌اید. سعی کنید دلایل اصلی خود را پیدا کنید و به جذاب‌ترین و تاثیرگذارترین شیوه آن‌ را برای نگارش آماده سازید. انگیزه‌نامه باید به طور خاص و هدفمند در مورد شما نوشته شود و به همین دلیل عدم استفاده از template‌ها امری ضروری به نظر می‌رسد، از متون کلیشه‌ای و تکراری هم پرهیز کنید. از همه مهمتر، باید لحنی مثبت و مطمئن را به کمیته یا استاد دانشگاه القاء نمایید.

SOP برای اپلای نمونه

به طور کلی SOP به چند بخش تقسیم می‌شود:

  • بخش مقدمه: سعی کنید اشتیاق خود به تحصیل در موقعیت مورد پذیرش را به خوبی شرح دهید و البته وارد جزییات نشوید چراکه خیلی اوقات کمیته ابتدا مقدمه را خوانده و به اساتید مربوطه تحویل می‌دهد تا دقیق‌تر بررسی کنند.
  • بخش سوابق تحصیلی: باید به استاد دانشگاه این اطمینان را بدهید که دانشجوی موفقی خواهید بود. و در آزمون‌ها و مراحل تحصیلی قبلی نمره خوبی کسب کرده‌اید (هر چند که در رزومه هم نمرات ذکر شده است).
  • بخش دلایل انتخاب مقصد تحصیلی: یکی از مهمترین قسمت‌ها است و باید دلیل انتخاب رشته، دانشگاه و کشور مقصد را بیان کنید. به همین دلیل مجبور خواهید شد که مطالعه‌ای در مورد دانشگاه یا دانشگده مد نظر داشته باشید و نکات مثبت و مزایای آن را به نوعی ذکر کنید.
  • بخش تجربیات مرتبط: از کارآموزی، تجربه کار صنعتی، کارگاهی، نشریه‌ها و دیگر فعالیت های داوطلبانه که برای ارتقای سطح علمی خود در این زمینه انجام داده‌اید، بنویسید. ولی باید توجه داشته باشید که تجربیات شما لحنی اغراق آمیز به خود نداشته باشد.
  • بخش اهداف: هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت خود را بیان کنید و نشان دهید که می‌خواهید در چه شاخه‌ و تخصصی ادامه تحصیل دهید.
  • بخش جمع بندی: در نهایت در چند خط درباره مناسب بودن خود برای تحصیل در رشته و دانشگاه مورد نظر و تناسب آن با شخصیت خود توضیح دهید.
  • بخش تشکر: باید از از اعضای کمیته و اساتید برای صرف وقتی که جهت بررسی انگیزه‌نامه گذاشته‌اند تشکر کنید.

حال که متوجه شدید انگیزه نامه یا SOP برای اپلای چیست و به چه نکاتی باید توجه شود، درصورتی که قصد ادامه تحصیل در یک دانشگاه خارجی را دارید، مجموعه اول پرداخت خدمات مختلفی را به شما ارایه می‌دهد. اگر به عنوان یک دانشجو می‌خواهید برای ثبت نام در آزمون‌های بین‌المللی اقدام کنید، می‌توانید به راحتی از سایت اول پرداخت این خدمات را دریافت کنید. همچنین پرداخت اپلیکشن فی و پرداخت تعیین وقت سفارت از دیگر خدمات اول پرداخت است.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT
خرید آنی ووچر پرفکت مانی
اپلیکیشن اول پرداخت