درگاه پی پال (PayPal)

درگاه پی پال (PayPal) | استفاده جهت فروش محصولات

زمان مطالعه 6 دقیقه

شاید شما هم همانند بسیاری از کاربران در ابعاد بین المللی در حال کسب و کار هستید و برای سایت خود نیاز به یک درگاه پرداخت بین المللی داشته باشید؛ ما در این مقاله در مورد درگاه پی پال (PayPal) که کاربردی‌ترین درگاه برای ایرانیان در شرایط تحریم است، توضیح خواهیم داد.

محبوبیت درگاه پی پال (PayPal)

برای صاحبان کسب و کار که برای ارائه خدمات خود نیاز به دریافت آنلاین وجه دارند، دریافت درگاه ویزا/مستر‌کارت مراحل اداری و دردسر‌های زیادی دارد و در واقعیت برای ایرانها بسیار سخت و دشوار است، در حالی که این مراحل برای دریافت درگاه پی پال (PayPal) به مراتب ساده‌تر است تا آنجا که امروزه بسیاری از سایت‌های خرده فروشی دنیا هم تنها از درگاه پی پال برای فروش محصولات و خدمات خود استفاده می‌‌کنند.

البته در مورد موسسات و سازمان‌هایی که وجه دریافتی را به صورت یک حساب بانکی رسمی مدیریت می‌کنند (مانند سفارتخانه‌ها در امر مهاجرت یا دانشگاه‌ها) یک استثنا وجود دارد و این سازمان‌ها معمولا تنها از درگاه‌های ویزا/مستر‌کارت برای داد و ستد با مخاطبان خود بهره می‌جویند. شاید به این دلیل که نمی‌خواهند اطلاعات مهم خود را با شرکت پی‌پال به اشتراک بگذارند.

ایجاد درگاه پی پال (PayPal) خاورمیانه

البته این نکته نیز قابل ذکر است که پی‌پال امکان استفاده دارندگان مسترکارت و ویزا‌کارت را از درگاه خود فراهم آورده است، به این صورت که در داخل درگاه پی پال با استفاده از اطلاعات ورودی کارت‌ها به صورت آنی یک اکانت پی‌پال برای آن‌ها می‌سازد و با استفاده از اطلاعات مسترکارت یا ویزا‌کارت وارد شده توسط کاربر، کارت مربوطه را به اکانت پی‌پال ایجاد شده وصل می‌نماید و بدین ترتیب مبلغ پرداختی را از ویزا‌کارت یا مستر‌کارت کاربر کسر می‌کند.

با وجود همه این موارد، همچنان سایت‌هایی که از درگاه ویزا/مسترکارت استفاده می‌کنند، از نظر تعداد، برتری قابل توجهی دارند. لازم به ذکر است که امکان راه اندازی درگاه پی پال توسط مجموعه اول پراخت میسر می‌باشد.

در هنگام راه اندازی درگاه پی پال مواردی که باید توجه کرد

  • رعایت قوانین کپی رایت
  • قراردادن موارد مربوط به سیاست‌های ریفاند، شرایط استفاده و سیاست‌های محرمانگی در سایت
  • هزینه‌ی راه‌اندازی اولیه ۹۹ دلاری
  • هزینه‌ی نگهداری ۳۹ دلاری در سال
  • کارمزد هر تراکنش ۵ تا ۱۰ درصد
  • استفاده از VPS و شارژ آن (برای ایرانی‌ها لازم است)

ارسال وجه به صورت کارت به کارت

با توجه به ارزی بودن وجوه در این سرویس‌ها و شرایط خاصی که برای کاربران ایرانی در استفاده از خدمات ارزی بین المللی وجود دارد، می‌توان کاربران و نیازهای پرداختی آن‌ها را به چهار دسته کلی تقسیم بندی کرد و بدین شکل پی‌پال را با ویزا‌کارت یا مستر‌کارت در پاسخگویی به این نیاز‌ها مقایسه کرد:

  • کاربر خارجی پرداخت کننده وجه
  • کاربر خارجی دریافت کننده وجه
  • کاربر ایرانی پرداخت کننده وجه
  • کاربر ایرانی دریافت کننده وجه

ایجاد درگاه پی پال (PayPal)

کاربر خارجی پرداخت کننده وجه

بیشتر وب سایت‌ها امکان استفاده از درگاه ویزا‌کارت و مستر‌کارت را به عنوان روش اصلی و درگاه پی‌پال را به عنوان یکی از روش‌های جایگزین در نظر می‌گیرند. تعدادی از سایت‌ها هم بنا به دلایلی فقط درگاه پی پال را پشتیبانی می‌کنند.

برای مثال سایت خرید آنلاین معتبری همچون eBay که مالک PayPal هم هست، تنها از درگاه پی پال برای واریز وجه هزینه کالاها استفاده می‌کند. اما از آنجا که با استفاده از ویزاکارت یا مستر‌کارت می‌تواند در درگاه پی‌پال هم پرداخت آنلاین یا همان خرید را انجام داد، می‌توان گفت عملاً داشتن درگاه پی‌پال به معنای پشتیبانی از ویزا‌کارت و مستر‌کارت هم هست.

در مقابل اما سایت‌هایی وجود دارند که فقط درگاه ویزا‌کارت یا مستر‌کارت را دارند و امکان پرداخت با PayPal در این سایت‌ها وجود ندارد. نمونه آن وب سایت دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و سفارتخانه‌ها می‌باشد.

ویزاکارت یا مسترکارت برای خرید حضوری با استفاده از دستگاه‌های POS هم استفاده می‌شوند و همچنین با استفاده از Visa Card یا Master Card می‌توان از دستگاه‌های ATM وجه نقد دریافت کرد. در حالیکه پی پال تا چندی پیش چنین امکانی را نداشت و در حال حاضر هم به صورت محدود در حال کار روی پروژه “PayPal Here” جهت استفاده برای پرداخت‌های حضوری است که به هیچ وجه از نظر گستردگی در فروشگاه‌های دنیا قابل مقایسه با ویزا‌کارت و مستر‌کارت نیست.

کاربر خارجی دریافت کننده وجه

اگر مبلغ دریافتی کمتر از ۱۰ هزار دلار است، یک حساب پی‌پال برای دریافت وجه، گزینه‌ای مناسب است. سرعت و امنیت پی‌پال همراه با کارمزد پایین آن برای مبالغ زیر ۱۰۰۰ دلار در مقایسه با Money Transfer از طریق بانک که امکان انتقال پول را از هر جای دنیا به هر جای دیگر مقدور می‌کند، آن را به گزینه‌ای منحصر به فرد برای میلیون‌ها کاربر تبدیل کرده است.

مزیت دیگر پی‌پال، انعطاف پذیری بیشتری است که PayPal در طراحی سیستم خود از نظر میزان وابستگی خدماتش به یک حساب بانکی در نظر گرفته است. نکته دیگر پی‌پال، شبکه نسبتاً مستقل آن از دولت‌ها و سیستم مالیاتی است که بسته به کشوری که در آن از پی پال استفاده می‌شود، می‌تواند تا حدودی (به خصوص در مقیاس کوچک) راه گریزی برای پرداخت مالیات و کنترل کمتر دولت‌ها بر روی تک تک تراکنش‌ها باشد.

با توجه به همه این مزایا، پی پال ابزاری کارآمد برای انتقال پول بین مردم دنیا با هزینه و زمان انتقال بسیار کوتاه برای مبالغ نسبتاً پایین است.

کاربر ایرانی پرداخت کننده وجه

مشکلات یک کاربر ایرانی در استفاده از سرویس‌های پرداخت انلاین بی‌شمار است و به دلیل این مشکلات و محدودیت‌ها، موسسه‌های واسطه‌ای پرداخت ارزی، برای تسهیل این روند دشوار برای کاربران ایجاد شده‌اند. همان‌طور که می‌دانید ایران در استفاده از سرویس‌های ویزا/مسترکارت و پی پال مورد تحریم است و این سرویس‌ها نمی‌توانند به صورت رسمی در ایران خدمات ارائه دهند.

در مورد پی‌پال، مهم‌ترین مانع را می‌توان عدم امکان افتتاح حساب کاربری یا PayPal Account برای کاربران ایرانی دانست. یعنی کاربران ایرانی در همان ابتدای مسیر پرداخت که همانا داشتن یک حساب کاربری در پی پال است با مشکل روبرو هستند زیرا اجازه استفاده از وب سایت PayPal را با IP کشور ایران ندارند و در صورت شناسایی IP ایران، بلافاصله اکانت پی‌پل محدود (Limit) می‌شود و امکان استفاده از موجودی (Balance) پی‌پال هم پس از Limit شدن وجود نخواهد داشت.برای اطلاعات بیشتر در مورد روش های لازم جهت جلوگیری از لیمیت شدن حساب خود مقالات قبلی را که توسط تیم اول پرداخت تهیه شده است را مطالعه نمایید.

ایجاد حساب تنها مانع سر راه نیست، در صورتیکه کاربر حتی با تغییر IP اقدام به ساخت اکانت کند، وقت آن فرا می‌رسد که پی‌پال به تدریج از کاربر مدارک هویتی و اقامتی، اثبات آدرس (Address Proof) و اتصال اکانت به حساب بانکی یا کارت بانکی را درخواست نماید. از آن جا که ارائه این مدارک مثل گذرنامه ایرانی یا فیش تلفن در ایران، بلافاصله منجر به بسته شدن حساب پی‌پال کاربر می‌شود، در این مرحله کاربران ایرانی پی‌پال با مانع بزرگتری روبرو می‌شوند. به همین دلیل استفاده از VPS لازم و ضروری است.

آموزش ایجاد درگاه پی پال (PayPal)

کاربر ایرانی دریافت کننده وجه

همانطور که در مورد کاربر خارجی دریافت کننده وجه گفته شد، می‌توان گفت برای کاربر ایرانی هم، بهترین گزینه جهت دریافت وجه Paypal است، چرا که برای انتقال پول در سرویس‌های ویزا/مستر‌کارت، نیاز به اطلاعات حساب بانکی است. پس یک راه حل مناسب می‌تواند استفاده از خدمات موسساتی مانند اول پرداخت باشد که دارای خدمات افتتاح حساب‌های پی‌پال می‌باشند.

شایان ذکر است که از نظر کارمزد، خدماتی که هر کدام از سرویس‌های پی پال و ویزا/مستر‌کارت ارائه می‌دهند، شباهت زیادی به هم دارند. هر چند که این مورد هم برای کاربر ایرانی با توجه به چگونگی تهیه ویزا‌کارت یا مستر‌کارت و ایجاد PayPal Account برای خود متفاوت است و هر یک از این دو راه حل می‌توانند هزینه‌های متفاوتی برای او داشته باشند.

جمع بندی و چگونگی ایجاد درگاه پی پال (PayPal)

ویزا‌کارت/مستر‌کارت و پی پال هر دو روش‌هایی نوین برای پاسخگویی به طیف جدید و رو به گسترش نیازها به خصوص در دنیای اینترنت هستند. اما این دو دارای تفاوت‌های ماهوی و ساختاری و صد البته کاربردی زیادی هستند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. از این رو چه به عنوان یک کاربر ایرانی در داخل کشور باشید، چه یک فرد مقیم در کشوری دیگر، باید از تفاوت‌های این دو راه حل و روش پرداخت آگاه باشید تا بتوانید از آن برای رفع نیازهای خود به عنوان یک خریدار یا فروشنده کالاها و خدمات استفاده کنید.

پیش‌تر در مقاله‌هایی جداگانه توضیح‌ داده‌ایم که با رعایت اصولی خاص که توسط تیم مجموعه اول پرداخت به شما آموزش داده می‌شود، می‌توانید برای افتتاح حساب و ایجاد درگاه پی پال (PayPal) روی سایت خود اقدام کنید. مانند یک سایت گردشگری که می‌خواهد از گردشگران خارجی پیش پرداخت دریافت کند، یا یک سایت فروش زعفران که نیاز به درگاه ارزی برای صادرات دارد. با این تفاسیر برای افتتاح حساب پی پال (PayPal) به این لینک مراجعه نمایید.

امتیاز 4.6/5 - از 47 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT