زندگی در ترکیه

زندگی در ترکیه و بررسی هزینه ها در سال ۲۰۲۰

زمان مطالعه 6 دقیقه

این روزها، ترکیه به یکی از مقاصد مهم مهاجرتی تبدیل شده است که هر روز تعداد افراد بیشتری با دلایل مختلف مانند سرمایه گذاری، تحصیل، ثبت شرکت و … به این کشور مهاجرت می کنند. صحبت از هزینه های زندگی در ترکیه برای مهاجرین یکی از اولین پارامترهایی است که حتما بایستی بررسی شود. پس اگر شما نیز قصد دریافت اقامت ترکیه را دارید، در این مقاله با اول پرداخت باشید تا با دقیق ترین جزییات هزینه ها در سال 2020 آشنا شوید.

زندگی در ترکیه

ترکیه در واقع شبه جزیره ای با آب و هوای متنوع است که به دلیل موقعیت جغرافیایی عموما دارای آب و هوای معتدل است. ترکیه دارای مرز مشترک با بلغارستان؛ گرجستان، ارمنستان، یونان و همچنین دریای سیاه در شمال؛ از جنوب با سوریه، عراق و دریای مدیترانه ، از شرق با ایران و از غرب به دریاچه اژه می رسد.

مهمترین منبع اقتصادی ترکیه، گردشگری است که هر ساله سود زیادی برای این کشور به همراه دارد. این کشور سالانه میزبان حدود 40 میلیون گردشگر است. همچنین ترکیه اقتصادی مبتنی بر کشاورزی دارد که هر روز در حال رشد است.

همانطور که انتظار می رود، هزینه های زندگی در ترکیه مانند هر جای دنیا به سبک زندگی، شهر، نوع غذا، لباس و … بستگی دارد. متوسط هزینه زندگی ماهانه در این کشوربرای یک نفر حدود 5000 لیر است. در ادامه جزییات هزینه های زندگی در ترکیه بر اساس اطلاعات سال 2020 بیان می کنیم.

هزینه اجاره خانه در ترکیه

یکی از مهم ترین هزینه هایی که بایستی هر ماه پرداخت شود، و بخش بزرگی از درآمد را نیز شامل می شود، هزینه اجاره خانه است. در ترکیه بر خلاف ایران، امکان رهن خانه وجود ندارد و شما بین خرید یا اجاره خانه بایستی یک گزینه را انتخاب کنید.

هزینه اجاره خانه در ترکیه به پارامترهای مختلفی مانند موقعیت مکانی ساختمان؛ امکانات؛ متراژ، مبله بودن یا نبودن و … بستگی دارد. اگر شهر استانبول را در نظر بگیریم، اجاره خانه می تواند از 1000 لیر در ماه تا 15000 لیر در ماه متفاوت باشد. این بازه گسترده به علت تفاوت قیمت در محله های لوکس استانبول و یا زندگی در برج های نوساز می باشد. به طور کلی اجاره یک آپارتمان در منطقه ای متوسط و تا حدودی خوب استانبول؛ 2000 لیر هزینه خواهد داشت.

جدول زیر حدود قیمت خانه ها را به طور میانگین در ترکیه نشان می دهد. قطعا اجاره خانه در استانبول بیشتر از سایر شهر های ترکیه خواهد بود.

اجاره ماهانه خانه 85 متری مبله در منطقه لوکس 3570 لیر
اجاره ماهانه خانه 85 متری مبله در منطقه معمولی 2150 لیر
اجاره ماهانه استودیو 45 متری مبله در منطقه لوکس 2510 لیر
اجاره ماهانه استودیو 45 متری مبله در منطقه معمولی 1430 لیر

تصاویر بالا، آگهی اجاره یک خانه 3 خوابه همراه با دو حمام و تمای تجهیزات لوکس در مرکز استانبول را نشان می دهد. این خانه 140 متری در خیابان Bagdat  واقع شده است. هزینه اجاره این خانه برای هر ماه 4700 لیر می باشد.

اگر به دنبال خانه ای نه چندان لاکچری هستید اما موقعیت مناسب هستید، می توانید خانه ای مانند تصاویر بالا اجاره کنید. این خانه با تمامی وسایل ارائه می شود و یک تراس کوچک نیز دارد. بسیار نزدیک به مترو است و فقط چند قدم با خیابان استقلال فاصله خواهید داشت. اجاره ماهانه این خانه چهل متری که در منطقه بسیار خوبی قرار دارد، حدود 3000 لیر است.

هزینه مواد غذایی در ترکیه

خرید موادغذایی در ترکیه، بخش مهمی از هزینه های ما را تشکیل می دهد. برای آنکه بتوانی با حدود هزینه های خرید سوپر مارکتی در این کشور آشنا شوید، جدول زیر را برای شما در نظر گرفته ایم که قیمت ها را بر اساس آنچه در سایت معتبر numbeo بیان کرده است، نشان می دهد.

شیر (یک لیتری) 6 لیر تخم مرغ (12 عدد) 13 لیر
برنج سفید (یک کیلوگرم) 13 لیر سینه مرغ بدون استخوان (500 گرم) 13 لیر
گوجه فرنگی (یک کیلوگرم) 6 لیر سیب (یک کیلوگرم) 6 لیر
نان (برای مصرف دو نفر در روز) 3 لیر موز(یک کیلوگرم) 15 لیر
آب معدنی (یک و نیم لیتری) 3 لیر کاهو 5 لیر
سیب زمینی (یک کیلوگرم) 4 لیر پنیر محلی (500 گرم) 24 لیر
پیاز (یک کیلوگرم) 5 لیر گوشت قرمز (یک کیلوگرم) 70 لیر
سیگار بیست عددی Marlboro 18 لیر نوشیدنی (قیمت متوسط) 50 لیر

هزینه رستوران و کافی شاپ

اگرچه صرف غذا در رستوران یک نیاز اساسی نیست اما اطلاع از قیمت ها می تواند دید ما را نسبت به خدمات و کشور هدف مهاجرت تغییر دهد. هزینه صف غذا برای دو نفر در یک رستوران متوسط حدود صد دلار خواهد بود. هزینه رستوران های زنجیره ای مک دونالد، 25 لیر است. صرف یک لیوان کاپوچینو در کافی شاپ های استانبول حداقل 13 لیر هزینه خواهد داشت.

هزینه حمل و نقل در ترکیه

تقریبا اغلب کسانی که به ترکیه مهاجرت می کنند، در ابتدای ورود به این شهر نیازمند استفاده از حمل و نقل عمومی هستند. لذا هزینه های مربوط به مترو و تاکسی حائز اهمیت است. به طور کلی هزینه ماهانه بلیط های حمل و نقل عمومی در صورت استفاه مکرر 220 لیر خواهد بود. یک بلیط یک طرفه 4 لیر هزینه دارد.

هزینه تاکسی ها در استانبول خیلی ارزان نیست. برای مثال اگر از تاکسی متر در ترکیه استفاده کنید، در ترافیک معمولی به ازای هر کیلومتر بایستی 4 لیر بپردازید.

اگر شما خود ماشین دارید و نیاز به حمل و نقل عمومی ندارید، خوب است بدانید هزینه هر لیتر بنزین در ترکیه، 7 لیر است.

تاکسی در استانبول

هزینه لباس و کفش در ترکیه

برای آنکه به طور دقیق تر هزینه لباس و کفش را در ترکیه برای سال 2020 متوجه شویم، به وسایت ترندیول که برای خرید لباس و … در ترکیه استفاده میشود، مراجعه کردیم.

در تصویر زیر قیمت کفش های اسپرت مردانه را مشاهده می کنید که از 170 دلار تا 300 دلار هستند. البته این موضوع که بازار های ترکیه پر از آف های خیلی خوب و مناسب برای خرید هستند، از هیچ کسی پوشیده نیست. خوب است بدانید کفش های تصویر زیر هیچکدام برند خاص و خیلی معتبری نیستند. خرید کفش برای running از برند نایکی حدود 450 لیر به طور متوسط هزینه دارد.

خرید کفش مردانه از ترکیه

اگرچه قیمت ها در زمینه پوشاک و لباس متنوع است اما به طور متوسط یک پیراهن H &M تابستانه حدود 180 دلار هزینه دارد. البته تصویر زیر نشان می دهد که لباس هایی با قیمت های ارزان تر والبته گران تر نیز وجود دارد.

هزینه خرید لباس از ترکیه

هزینه های جانبی زندگی در ترکیه

اگرچه هزینه هایی که تا کنون بر شمردیم، از جمله مهم ترین هزینه های زندگی در ترکیه هستند اما برخی از هزینه های جزیی نیز وجود دارد که ممکن است دیده نشود. جدول زیر به همین هزینه ها اشاره دارد:

هزینه ها قبض خدماتی مانند برق ، تلفن ، آب و … برای یک ماه حدود 500 لیر
هزینه تماشای فیلم در سینما برای یک نفر 25 لیر
هزینه اینترنت (60Mbps) 105 لیر
هزینه مدرسه ابتدایی بین المللی برای یک سال 38000 لیر
هزینه ماهانه باشگاه ورزشی برای یک نفر 160 لیر

همانطور که مشاهده می کنید، با مقایسه ترکیه (و حتی گرانترین شهر آن ، استانبول) و دیگر کشور ها، استانبول یکی از بهترین گزینه ها برای مهاجرت است که طبق بیان سایت expatistan از 93 درصد کشور های دنیا ارزان تر است. علاوه بر آن به عنوان دومین کشور ارزان در خاورمیانه شناخته می شود.

استانبول

با توجه به وضعیت ایده آل کشور ترکیه، مساله ای که بسیار مهم است، نحوه مهاجرت شما به ترکیه است. همانطور که مستحضر هستید، مسیرهای مهاجرت به ترکیه متفاوت و متعدد است. برخی از طریق اخذ ویزای تحصیلی مهاجرت می کنند و عده ای دیگر ترجیح می دهند با ثبت شرکت در ترکیه، علاوه بر مهاجرت، اقامت دائم این کشور را نیز بدست آورند.

نتیجه گیری

بررسی هزینه ها و سطح زندگی در ترکیه، نشان می دهد که این کشور می تواند یک مقصد مهاجرتی خوب برای کسانی باشد که قصد مهاجرت در سریع ترین زمان ممکن را نیز دارند. اگر چه تمامی شهر های ترکیه می توانند گزینه خوبی برای مهاجرت باشند اما می توان بر اساس هزینه های زندگی در ترکیه، شهرهای این کشور را از پر هزینه به کم هزینه رتبه بندی کرد :

  1. استانبول
  2. ازمیر
  3. آنکارا
  4. آنتالیا
  5. سیرت (siirt)
  6. مرسین (mersin)
  7. آدانا

اگر شما تجربه زندگی در ترکیه دارید، حتما در بخش دیدگاه ها، نظر خود را در خصوص زندگی در ترکیه با ما در میان بگذارید.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT