ویزا کار ترکیه

ویزا کار ترکیه و آشنایی با مراحل و شرایط اخذ

زمان مطالعه 5 دقیقه

این روزها بازار مهاجرت بسیار داغ است. کمتر کسی پیدا می شود که تا به حال حداقل رویای مهاجرت را از ذهنش عبور نداده باشد. روش های مهاجرت بسیار متفاوت است و همچنین مقصد! ترکیه یکی از مقاصد خوب برای مهاجرت محسوب می شود. بسیاری از افرادی که شرایط مالی مناسبی دارند، با خرید ملک در ترکیه اقدام به اخذ شهروندی ترکیه می کنند. گروهی از دانشجویان ویزای تحصیلی دریافت می کنند. در این میان کسانی که دارای تخصص خاصی هستند از طریق اخذ ویزا کار ترکیه به این کشور نقل مکان می کنند. در شروع بیایید به این سوال پاسخ دهیم :

چرا کشور ترکیه؟

کشور ترکیه به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم می شود و جزو کشور های پیشرفته محسوب می شود. آب و هوای مناسبی برای زندگی دارد.اگر فردی اقامت ترکیه را داشته باشد می تواند بدون ویزا به بسیاری از کشور های اروپایی سفر کند. به عبارتی ترکیه دروازه ای برای ورود به اروپا محسوب می شود. از لحاظ فرهنگ و سبک زندگی، مردم ترکیه مشترکات فرهنگی زیادی با ایرانیان دارند و همین موضوع زندگی را برای مهاجران ایرانی آسان تر کرده است. علاوه بر اینکه اگر شما وابستگی عاطفی زیادی به نزدیکان خود دارید؛ فاصله کم ایران و ترکیه می تواند دلیل قانع کننده ای باشد که ارتباط نزدیک خود را با اقوام خود حفظ کنید.

هرچند تمامی دلایل گفته شده مهم هستند اما شرایط مالی و وضعیت اقتصادی گزینه ای بسیار مهم در هنگام مهاجرت محسوب می شود.

هزینه زندگی در ترکیه

هزینه زندگی در ترکیه یکی از فاکتور های مهم و پر از جزییات است که بایستی دقیقا به آن پرداخته شود. اما می توان به طور کلی تر عنوان کرد که هزینه روزانه زندگی شما وابسته به محل زندگی و عادت های زندگی شما دارد. شهرهایی در ترکیه وجود دارند که توسعه یافته تر بوده و هزینه زندگی بالایی دارند. شاید بتوان گفت اگر شما مجبور به پرداخت اجاره خانه نباشید، بیش از 15 درصد در هزینه های شما صرفه جویی شده و می توانید زندگی راحتی داشته باشید.حداقل دستمزد در ترکیه 260 دلار در ماه است و یک فرد مجرد که مجبور به پرداخت اجاره خانه است، می تواند یک زندگی بسیار ابتدایی و ساده را با این مبلغ داشته باشد چرا که اجاره خانه حجم عظیمی از دستمزد او را شامل می شود.

تخمین زده می شود که کسانی که درامدی معقول دارند برای تامین هزینه های زندگی مشکلی نداشته و بتوانند یک زندگی استاندارد را داشته باشند اما باز هم تاکید می کنیم که این موضوع به سبک زندگی هر فرد بر می گردد.

ویزا کار ترکیه
ویزا کار ترکیه

چه کسانی می توانند ویزای کار ترکیه بگیرند؟

حال که کلیاتی در خصوص زندگی در ترکیه بدست آوردیم، بهتر است در خصوص شرایط اخذ ویزا کار ترکیه بحث کنیم.

تمام کسانی که قصد اخذ ویزا کار ترکیه دارند بایستی همزمان هم work permit خود را اپلای کنند و هم برای ویزای کاری اقدام کنند. یعنی شما باید مدارک خود جهت اخذ ویزا کاری ترکیه به سفارت این کشور ببرید و از سوی دیگر کارفرمای شما نیز مدارک لازم را به MLSS (وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه) بفرستد. با این حال امکان اخذ مجوز کار از داخل ترکیه نیز فراهم است. در صورتی که مجوز اقامت در کشور حداقل برای شش ماه را داشته باشید می توانید از داخل ترکیه مراحل اخذ ویزای کار را پیگیری کنید. افرادی که به عنوان توریست به خاک ترکیه وارد می شوند ، اجازه کار در ترکیه را ندارند.

مراحل اخذ ویزا کار ترکیه

صرف نظر از اینکه از داخل یا خارج ترکیه اقدام به مراحل گرفتن ویزای کار را پیش می برید، شما نیازمند یک قرارداد یا پیشنهاد کاری هستید. اگر هنوز شغل مورد علاقه خود را پیدا نکردید، می توانید به سایت های کاریابی ترکیه مراجعه کنید تا با لیستی بی انتها از فرصت های شغلی ایده آل مواجه شوید. در مرحله بعد وقتی شما و کارفرما درخواست خود را ارسال می کنید، وزارت کار و تامین اجتماعی ظرف 90 روز درخواست شما را پردازش می کنند.

در صورت تایید درخواست شما بایستی شخصا به سفارت ترکیه سفر کنید تا مهر ویزای کار را در پاسپورت خود دریافت کنید. سرانجام شما باید پس از 30 روز ورود به خاک ترکیه برای اجازه اقامت اقدام کنید. تا زمانی که ویزای کار، اجازه کار و اجازه اقامت نداشته باشید، اجازه شروع به کار را ندارید.

کسانی می توانند ویزا کار ترکیه را دریافت کنند که :
1- از یک شرکت ترکی پیشنهاد کار داشته باشند.
2- شهروندان خارجی که کارت اقامت معتبر دارند.

اعتبار ویزا کار ترکیه

مجوز کار در ابتدا برای یک سال صادر می شود. اگر نیازمند تمدید ویزا کار خود هستید ( که مسلما هستید) باید دو ماه قبل از منقضی شدن ویزا کار، درخواست تمدید خود را ارسال کنید.

پس از تمدید ویزا کار، شما می توانید برای دو سال دیگر نیز کار کنید و تمدید برای بار دوم، به شما اعتبار برای سه سال کار مجدد می دهد.

اگر برای 8 سال متوالی در ترکیه به طور قانونی کار و زندگی کرده باشید، واجد شرایط برای درخواست مجوز کار نامحدود هستید؛ همانطور که از نامش پیداست این مجوز نیاز به تمدید ندارد.

توجه داشته باشید با کار در ترکیه شما می توانید اعتبار بیشتری به رزومه خود بدهید چرا که در قدم های بعدی می توانید برای اخذ ویزا کار در اروپا اقدام کنید.

ساعت کار در ترکیه

برخلاف بسیاری از کشور ها میزان ساعت کاری در ترکیه زیاد تر از حد معمول است و شما بایستی هر هفته 45 ساعت کار کنید.

مشاغل مورد نیاز در ترکیه

به دلیل برخی محدودیت های مهاجران غیر ترک نمی توانند در تمامی مشاغل، فعالیت کنند. شما می توانید به عنوان یک خارجی که به زبان انگلیسی مسلط هستید، معلم زبان انگلیسی شوید. البته فراموش نکنید شاید برای برخی کارها نیاز کمتری به زبان ترکی داشته باشید اما باز هم بایستی به اصول و مفاهیم پایه ای زبان ترکی مسلط باشید. در ادامه لیستی از مشاغلی مورد نیاز کشور ترکیه را قرار می دهیم:

  • ساخت و ساز
  • فناوری اطلاعات
  • فست فود و غذاهای بسته بندی شده
  • نساجی
  • محیط زیست
  • مواد شیمیایی
  • گردشگری
  • کشاورزی و صادرات فندق
  • فروشگاه‌های الکترونیک و لوازم خانگی
  • خدمات مشاوره مالی
  • دفتر مشاوره تغییر کسب و کار
  • خدمات پذیرایی تخصصی برای صنعت حمل و نقل هوایی
  • شرکت خدمات نظافتی
  • شرکت تعمیرات
  • رزرو هتل و آپارتمان

مالیات حقوق در ترکیه

ترکیه دارای سیستم مالیات مستقیم و غیر مستقیم است و هر دو سیستم مشابه سیستم های مالیاتی اروپا هستند. سیستم مالیات مستقیم در ترکیه شامل درآمد و مالیات شرکت هاست. یک شخص حقیقی بایستی مالیات بر درآمد خود را بپردازد و شرکت های حقوقی نیز موظف به پرداخت مالیات خود هستند.

میزان مالیات بر درآمد برای اشخاص حقیقی طبق فاکتور های زیر محاسبه می شود:

  • میزان سود
  • دستمزد
  • خدمات ارائه شده به افراد دیگر
  • اجاره ملک
  • میزان سرمایه گذاری
  • و…

نکته بسیار مهمی که در خصوص مالیات بر درآمد اشخاص بایستی بدانید مربوط به اقامت شخصی است که از آن مالیات گرفته می شود. حتی اگر شما شهروند خارجی باشید و بیش از نیم سال در ترکیه زندگی کنید به عنوان یک فرد ساکن ترکیه که تمام سال در ترکیه زندگی می کند، در نظر گرفته می شوید و مجبور به پرداخت مالیات بر درآمد هستید.

نرخ مالیات بر درآمد با توجه به ارزش درآمد شما از 15 تا 35 درصد متغیر است زیرا این مالیات به تدریج اعمال می شود.

آیا مدرک زبان ترکی برای اخذ ویزا کار ترکیه ضروری است؟

به طور عمومی خیر، مگر آنکه شرکتی که قصد همکاری با آن را دارید نیاز به این مدرک داشته باشد. البته در نظر داشته باشید که درک مفاهیم اولیه زبان ترکی برای زندگی بهتر و برقراری ارتباط آسان تر ضروری است.

مجموعه اول پرداخت معتقد است که هر تغییری نکات مثبت و منفی در کنار هم دارد. مسلما در کنار ویژگی های مثبت اخذ ویزا کار ترکیه و مهاجرت به این کشور، نکات منفی نیز وجود خواهد داشت. همه چیز به اولیت های شما بر میگردد.

امتیاز 5/5 - از 4 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT