دلیل برای نامناسب بودن مسابقات طراحی

5 دلیل برای نامناسب بودن مسابقات طراحی برای طراحان

زمان مطالعه 5 دقیقه

شما چه یک طراح باشید و یا یک مشتری، قطعا چیزهایی در مورد مسابقات طراحی شنیده‌اید. وب سایت‌هایی مانند 99designs ،DesignCrowd و ده‌ها وب سایت دیگر وجود دارند که به عنوان پلتفرم جمع سپاری (Crowdsourcing) شناخته می‌شوند و چشم انداز طراحی گرافیکی را نشان می‌دهند. قطعا به عنوان یک طراح یا مشتری، توسط این مسابقات جذب شده‌اید یا حداقل درباره آن کنجکاو بوده‌اید. اما خیلی‌ها اعتقاد به نامناسب بودن مسابقات طراحی برای طراحان دارند که در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم.

نظر مخالفان در مورد معایب مسابقات طراحی

۹۹دیزاین برای نامناسب بودن مسابقات طراحی

اگر یک طراح جوان و مشتاق به کار هستید، احتمالا تضمین “برنده شدن” در این مسابقات برایتان بسیار وسوسه انگیز باشد. یا اگر مشتری‌ای هستید که استارتاپ جدیدی را با بودجه‌ای اندک اداره می‌کنید، ممکن است وعده‌ی پرداخت کل هزینه‌ها برای صدها طرح، خیلی خوب به نظر برسد.

صرف نظر از اینکه طراح یا مشتری باشید، مزایا و معایب مسابقات طراحی را نمی توان نادیده گرفت. می‌توان گفت که مسابقات طراحی در بلند مدت برای مشتریان معایب بیشتری به همراه دارد.

در مورد این مسابقات مواردی وجود دارد که ممکن است ندانید. اگرچه در ظاهر منصفانه یا سرگرم کننده به نظر می‌رسند، اما وقتی به آن فکر می‌کنید واقعاً چنین نیستند.

۵ دلیل برای نامناسب بودن مسابقات طراحی

۱) احتمال خیلی زیادی وجود دارد که که شما پولی دریافت نکنید

پول نامناسب بودن مسابقات طراحی

به نظر می‌رسد میانگین شانس پیروزی در یکی از این مسابقات طراحی می تواند بین ۰/۰۲ ٪ تا ۱۰٪ باشد.

تصور کنید که سخت کار کرده‌اید و ۱۰۰ طرح ارائه داده‌اید که حداقل ۱۰۰ ساعت زمان برده است اما فقط برای کمتر از ۱۰ مورد از آنها پول دریافت خواهید کرد؛ و این در صورتی است که خوش شانس باشید. میانگین شانس برنده شدن شما در هر مسابقه تقریبا ۵٪ و احتمال باخت ۹۵٪ است.

اگر پرداخت وجه “تضمین شده” هم باشد، احتمال کنار گذاشته شدن مسابقه نیز زیاد است. به عنوان مثال، شخصی که مسابقه را برگزار می‌کند، می‌تواند آن را لغو کند یا کنار بگذارد. بنابراین هیچ کس پولی را دریافت نخواهد کرد و این منصفانه نیست.

متوسط پرداخت دستمزد برای لوگو حدود سیصد دلار است که اگرچه این مقدار بد نیست، اما باید در نظر داشت چه تعداد لوگو و چند ساعت طراحی آن ها طول کشیده که پول پرداختی برای یکی از این لوگوها به دست بیاید.

اجازه دهید از یک مثال از کسی که دریک سایت برای طراحی لوگو، در مجموع برد تعداد ۹ از ۱۴۶ لوگو را به دست آورده ‌است، استفاده کنیم.

ارزش خالص هر لوگو برابر با  ۳۰۰ دلار است:   ۳۰۰ * ۹ = ۲۷۰۰ دلار

اما آنها در واقع ۱۴۶ لوگو را طراحی کرده‌اند. بنابراین هر لوگو عملا ۱۸/۴۹ دلار ارزش دارد. اگر برای انجام هرکدام بیش از یک ساعت وقت گذاشته باشند، حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند.

به یاد داشته باشید، شما به عنوان یک طراح، ارائه دهنده خدمات هستید. و به عنوان ارائه دهنده خدمات، تمام آنچه که در اختیار دارید زمان است. وقت شما ارزشمند است و باید کاملا جبران شود.

۲) هیچ صنعت دیگری این کار را نمی کند

مشکلات نامناسب بودن مسابقات طراحی

تصور کنید که به یک رستوران می‌روید و ۱۰ غذای مختلف سفارش می‌دهید. شما هر یک از این غذاها را امتحان می‌کنید و از هرکدام که بیشترین لذت را بردید آن را به عنوان غذای اصلی خود انتخاب می‌کنید. اما موقع پرداخت صورت حساب فقط می‌خواهید پول آن غذایی را تمام کرده‌اید پرداخت کنید. عادلانه است؟

خوب، این دقیقاً همان اتفاقی است که برای طراحانی در مسابقات طراحی شرکت می‌کنند می‌افتد. هیچ صنعت دیگری این کار را نمی‌کند. یا مثلا به ۵ دندانپزشک مختلف مراجعه نمی‌کنیم که از آنها بخواهیم ۵ نوع پر کردن را برای ما انجام دهند تا تصمیم بگیریم برای کدام یک هزینه کنیم.

چرا این صنعت ما اینگونه مورد سو استفاده قرار می‌گیرد؟

۳) مسابقات طراحی صنعت و کار طراحان را ارزان می‌کند

اشتباه نامناسب بودن مسابقات طراحی

 

هنگامی که شما به عنوان یک طراح به صورت رایگان کار می‌کنید (که در اصل همان مسابقه طراحی است)، ناخواسته کار طراحان را ارزان می‌کنید.  AIGA، انجمن حرفه‌ای طراحی، موضع بسیار محکمی با دلایل منطقی در برابر مسابقات طراحی دارد.

اگر می‌خواهید مشتریان برای کار و زمان شما ارزش قائل شوند، ابتدا باید با شرکت نکردن در مواردی مانند مسابقات طراحی، برای کار خود ارزش قائل شوید. اگر کسی هر نوع از طراحی را سفارش دهد، باید مانند هر ارائه دهنده خدمات حرفه‌ای دیگری به شما پول بپردازد.

۴) مسابقات می تواند اعتیاد روانی داشته باشد

قمار نامناسب بودن مسابقات طراحی

آیا تاکنون نام گریس اوریس را شنیده‌اید؟ او یکی دیگر از طراحانی است در مورد تجربه کار در 99designs ( بزرگترین و شناخته شده‌ترین وب سایت مسابقه طراحی آنلاین) نوشته است.

او در این باره توضیح داده است که چگونه در همه این مسابقات شرکت کرده و هیچ گاه برنده نمی‌شود، در حین ناامیدی ناگهان در یکی از مسابقات برنده می‌شود. شادی و نشاطی که احساس می‌کرد به او انرژی بیشتری برای ورود و شرکت دوباره در مسابقات می‌دهد و چرخه تکرار می‌شود. پستی و بلندی‌هایی که او توصیف کرد شبیه یک حالت اعتیاد روانی به نظر می‌رسید.

یک پدیده بسیار واقعی به نام “تقویت متناوب” وجود دارد که در آن اگر رفتاری مورد پاداش و تشویق قرار بگیرد، با شدت بیشتری دوباره انجام می‌شود. از آنجایی که برنده شدن در یک مسابقه غیرقابل پیش بینی است و به ندرت اتفاق می‌افتد، ماهیت اعتیادآور، انجام دوباره‌ی آن را تقویت می‌کند.

۵) یک میانبر راحت برای تنبل ها است

دیزاین برای نامناسب بودن مسابقات طراحی

شاید شما یک دانشجوی طراحی بی تجربه هستید و تازه کار خود را شروع کرده‌اید و به برخی از نمونه کارها نیاز دارید. شاید وضع اقتصادی خوب نیست و شما از انجام هرکاری ناامید هستید. با این حال، مسابقات طراحی راه موفقیت آمیز برای شما نیستند  و یک راه به اصطلاح تنبلی است، و منظور از تنبلی این نیست که شما سخت کار نمی کنید، بلکه به این معنا که به عنوان یک راه حل برای مشکل شما، خلاقیتی را در خود ندارد و شما طرح‌های زیادی را بدون خلاقیت و دقت برای این مسابقات تولید می‌کنید و به راحتی می‌توانید در خانه بنشینید و با یک کلیک ماوس وارد این مسابقات شوید.

شبکه سازی، کار بر روی سئو سایت و همچنین قوی کردن مهارت‌های طراحی خود و دریافت بازخورد سازنده واقعی، سخت است. تفکر در مورد برنامه بازاریابی خود مسئله ی بسیار جدی است و پیروی از رهبران و جلسه با مشتریان بالقوه نیاز به کار و تلاش زیادی دارد. ممکن است در این مسیر شکست بخورید اما نباید ناامید شوید، این تنها راه برای ساخت پورتفولیو، اعتبار و تجارت شماست. با روش درست هنوز می‌توانید تجربه کسب کنید، پورتفولیو بسازید و مشتری جذب کنید. خواستن، توانستن است.

نتیجه

مقاله فوق مبنی بر نامناسب بودن مسابقات طراحی برای طراحان، از دید گرافیست‌های آمریکایی نوشته شده است، در حالی که به دلیل ارزش بالای دلار، ایرانی‌ها می‌توانند به با مبالغ کم دلاری (که هنگام تبدیل به ریال قابل توجه است) به بهترین نحو بازار کشورهای اروپایی و آمریکایی را بگیرند. اگر قصد نقد کردن درآمدهای دلاری خود را دارید، پیشنهاد می‌شود از خدمات نقد کردن درآمدهای ارزی مجموعه اول پرداخت استفاده کنید.

خدمات نقد کردن درآمدهای ارزی

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT