ساخت پورتفولیو هنر برای اپلای دانشگاه خارج کشور

نکات ساخت پورتفولیو هنر برای اپلای دانشگاه خارج کشور

زمان مطالعه 4 دقیقه

رشته‌های هنر مانند انیمیشن، گرافیک، معماری و … برای اپلای دانشگاه‌های خارج کشور علاوه بر رزومه، SOP، نمره زبان تافل یا آیلتس، نیاز به ارسال پورتفولیو (Portfolio) دارند. در این مقاله به نکاتی در مورد ساخت پورتفولیو هنر برای اپلای دانشگاه خارج کشور می‌پردازیم.

تعیین وقت سفارت

پورتفولیو (Portfolio) چیست؟

پورتفولیو در واقع یک آلبوم از نمونه کار‌های یک هنرمند است که معمولا همراه با رزومه برای دانشگاه یا استخدام در یک شرکت ارائه می‌شود. پورتفولیو در واقع نشان دهنده مهارت، سبک کاری و شخصیت طراح یا تدوینگر است و اکثر استادان از روی پورتفولیو توانایی فرد را قضاوت می‌کنند.

آموزش ساخت پورتفولیو هنر برای اپلای دانشگاه

بسترهای ساخت پورتفولیو کدامند؟

پورتفولیو را در بسترهای مختلفی می‌توان ساخت و برای دانشگاه یا اساتید دانشگاه ارسال کرد که به ترتیب آنها را معرفی می‌کنیم:

۱) ساخت پورتفولیو در ISSUU یا قالب PDF

تقریبا بسیاری از دانش آموختگان رشته‌های هنر پورتفولیو خود را به صورت فایل PDF درآورده و به ایمیل اساتید یا دانشگاه ارسال می‌کنند. (اینکار یک اشتباه محض است). به چندین دلیل اساتید دانشگاه‌ها علاقه‌ای به دیدن پورتفولیو با فرمت PDF ندارند؛ مخصوصا آنکه مجبور خواهند شد که یک فایل PDF با حجم زیاد را مدام دانلود کنند و هم چنین زیبایی بصری لازم را ایجاد نمی‌کند.

یکی از بهترین روشها این است که پورتفولیو خود را در قالب PDF به صورت آنلاین نمایش دهید. به عنوان مثال سایت ISSUU اینکار را با آپلود PDF انجام می‌دهد. لازم به ذکر است که بسیاری از اساتید دانشگاه‌های آمریکا در شاخه معماری از دانشجویان می‌خواهند که پورتفولیو را در ISSUU ایجاد کنند. با اینکار، PDF به صورت آنلاین و حالت بصری عالی قابل دسترس است.

۲) استفاده از شبکه‌های اجتماعی ویژه هنر

سایت‌هایی مانند Behance یا سایت Dribbble بین هنرمندان بسیار شناخته شده است و بسیاری نمونه کارهای خود را همیشه در این چنین سایت‌هایی قرار می‌دهند. اگرچه سایت Dribbble بسیار محبوب است، ولی گزینه مناسبی برای ارایه پورتفولیو به دانشگاه‌های خارجی نیست، درحالی که سایت Behance برای این کار بسیار مطلوب است به خصوص آنکه امکان قرار دادن رزومه، عکس با ابعاد مختلف و ویدیو انجام کار وجود دارد. برخی از دانشگاه‌ها چنین سایتی را برای پورتفولیو معتبر و مناسب می‌دانند.

۳) استفاده از شبه سایت‌ها

سایت‌هایی که بستر یک سایت را به طور محدود برای ساخت پورتفولیو ارایه می‌دهد بسیار زیاد است. در این بین سایتهای Carbonmade و Adobe Portfolio به عنوان گزینه‌ای برای ساخت پورتفولیو شناخته شده است. بسیاری از هنرمندان از این بستر استفاده می‌کنند و مورد پذیرش دانشگاه‌ها می‌باشد. با این حال باید در نظر داشت که با پرداخت هزینه در این سایت، آزادی عمل بیشتری را خواهید داشت.

همچنین سایت ArtStation برای نقاشای‌های دیجیتال یا طراحی‌های سه بعدی بین اساتید دانشگاه‌های انیمیشن سازی مورد توجه و اهمیت است. افراد حرفه‌ای هم در این سایت نمونه کارهای زیادی قرار می‌دهند.

۴) ساخت سایت شخصی

ساخت سایت اصلی بسیار مورد توجه دانشگاه‌ها است و برای بسیاری از رشته‌های هنر در مقطع دکترا، ارایه پورتفولیو در بستر سایت شخصی لازم می‌باشد و حتی بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا، از دانشجویان می‌خواهند که در زمان تحصیل خود حتما سایت شخصی خود را راه‌اندازی کنند.

شاید به نظر برسد که ساخت سایت بسیار کار سخت و پیچیده‌ای می‌باشد، در حالی که اینطور نیست و نیازی به دانش کد نویسی نمی‌باشد. به عنوان مثال شما می‌توانید یک دامین با پسوند com یا net از سایت‌هایی مانند Name.com یا Namecheap خریداری کنید. همچنین قالب وردپرسی ساده که با drag and drop کار می‌کند را نصب کنید. پیشنهاد ما این است که به سایت themeforest رفته و قالب Massive Dynamic را که کاربری راحتی دارد خریداری و نصب کنید.

سایت ساخت پورتفولیو هنر برای اپلای دانشگاه

ساخت پورتفولیو با قالب Massive Dynamic

نکاتی کلیدی در ساخت پورتفولیو هنر برای اپلای دانشگاه کدامند؟

در مورد محتوای پورتفولیو چندین نکته کلیدی وجود دارد که بهتر است تا جای ممکن رعایت شود:

۱)  یک مینی رزومه در پورتوفولیو خود قرار دهید که شامل تصویر شما (با لبخند و بدون عینک آفتابی) به همراه تحصیلات، علاقه‌مندی‌ها و مهارت‌ها باشد.

۲)  بهترین کارهای خود را در اولین و آخرین نمونه کارها قرار دهید.

۳) هر پروژه را که به عنوان نمونه کار معرفی می‌کنید، یک توضیح مختصر مانند مسیر شکل گیری ایده یا هدف آن پروژه را توضیح دهید (در حد ۲ تا ۳ خط).

۴) برای هر پروژه اسکچ‌ها، مسیرهای طراحی، رنگ‌ آمیزی، ساخت و … را مانند یک پروسه وارد کنید و از قرار دادن کار نهایی و فاینال به تنهایی خودداری کنید.

۵) بهتر است تعداد کارها حدود ۱۰ پروژه شود و با مجموع صفحات متن و صفحات جلد یک PDF حدود ۳۰ صفحه شود.

۶) تمامی کارها باید یک روال فکری یا تکنیکی را طی کرده باشند و نباید کارهای پراکنده در کنار هم قرار گیرند، چرا که اساتید می‌خواهند از روی پورتفولیو شما بفهمند که خط فکریتان چیست، پراکندگی و تنوع کار به ضرر شما تمام خواهد شد.

۷) در صورتی که چند پروژه بسیار مهم دارید که بسیار از هم پراکنده هستند، می‌توانید در بخش‌های مختلف و جداگانه معرفی کنید. مثلا در حالت پورتفولیو PDF، فصل بندی کنید و برای هر فصل پروژه مرتبط با آن را وارد کنید. یا اینکه برای سایت، می‌توانید چند صفحه مجزا ایجاد کنید.

۸) اگر تعداد پروژه‌‌های با کیفیتتان بسیار کم است، به همان تعداد اکتفا کنید و کیفیت را فدای تعداد زیاد صفحات پورتفولیو نکنید.

۹) معرفی شبکه اجتماعی LinkedIn خودتان در پورتفولیو تاثیر مطلوب و مثبتی دارد ولی نیازی به معرفی پیج‌های فیسبوک یا اینستاگرام (در صورتی که فاقد نمونه کار است) نمی‌باشد. همچنین در لینکدین هم با افراد مختلف مرتبط با حوزه کاری خود دوست شوید.

امیر زند ساخت پورتفولیو هنر برای اپلای دانشگاه

نمونه کار آقای امیر زند در Artstation

حال که با نکات ساخت پورتفولیو هنر برای اپلای دانشگاه خارج کشور آشنا شدید، اگر به عنوان یک دانشجو می‌خواهید برای ثبت نام در آزمون‌های بین‌المللی اقدام کنید، می‌توانید به راحتی از سایت اول پرداخت این خدمات را دریافت کنید. همچنین پرداخت اپلیکشن فی و پرداخت تعیین وقت سفارت از دیگر خدمات اول پرداخت است.

امتیاز 5/5 - از 1 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT