9 آموزش ساخت پورتفولیوی آنلاین و مواردی که باید به آن دقت کرد

آموزش ساخت پورتفولیوی آنلاین و مواردی که باید به آن دقت کرد

زمان مطالعه 11 دقیقه

آیا شما در این فکر هستید که چگونه می‌توان یک پورتفولیوی آنلاین ساخت؟ این سوال بسیار خوبی است! مطمئناً این موضوعی است که لازم است به آن فکر کنید، فارغ از اینکه بیزنسی دارید که می‌خواهید مشتریان بیشتری جذب کنید یا اینکه فردی هستید که به دنبال فرصت‌های شغلی جدید است.

شما احتمالاً (یا حداقل) کمی نگران هستید که این کار ممکن است بسیار سخت پیش برود، به خصوص اگر تجربه‌ای در زمینه ساخت وب سایت جدید ندارید. ولی نگران نباشید. امروز، ما از بالا تا پایین این موضوع را بررسی می‌کنیم.

در انتهای این مقاله، دقیقاً می‌دانید که

  • چرا پرتفولیو اهمیت دارد
  • کجا می‌توانید پورتفولیو بسازید
  • نحوه ساخت پورتفولیوی آنلاین (مرحله به مرحله)
  • چرا داشتن پورتفولیوی آنلاین مهم است؟

مزیت اصلی داشتن صفحه پورتفولیو (مجموعه‌ای از پروژه‌ها، طرح ها و یا سایر کارهایی است که به منظور تسهیل مدیریت مؤثر آنها و برآورد اهداف استراتژیک کسب و کار در کنار یکدیگر قرار گرفته‌‌اند) این است که برند تجاری شما در وب منتشر می‌شود. ذکر نام کسب و کار یا خدمات خود به صورت آنلاین، به شما این امکان را می‌دهد تا به میلیون ها نفری که قبل از تصمیم گیری برای همکاری با یک شرکت یا استخدام یک فرد جدید، از طریق Google و سایر موتورهای جستجو تحقیقات خود را انجام می‌دهند، دسترسی پیدا کنید.

بنابراین، یک پورتفولیوی آنلاین، یک ابزار عالی برای جذب مشتری یا پیدا کردن کار است. از آنجایی که وب سایت‌ها در هر ساعتی از شبانه روز در دسترس هستند، افراد می‌توانند هر زمان که می خواهند به وب سایت شما مراجعه کنند.

استفاده از پورتفولیو فقط به مشتریان ختم نمی‌شود، بلکه یک پورتفولیو همچنین می‌تواند به شما در دستیابی به سایر افراد همفکر خود در همان زمینه کمک کند که بتوانید با آنها مشارکت کنید و با ارجاع کارها به یکدیگر کمک می‌کنید. در نهایت، داشتن یک پورتفولیوی آنلاین به شما این امکان را می‌دهد تا  ارتباطات جدیدی ایجاد کرده و شبکه خود را به گونه‌ای که بدون پورتفولیو انتظار آن نمی‌رفت، توسعه دهید.

در نهایت، به لطف مدرن شدن فناوری وب سایت‌ها، شما کنترل کاملی بر پورتفولیو خواهید داشت، یعنی این موضوع کاملا به خود شما بستگی دارد که چگونه می‌خواهید مهارت‌ها، تجربه یا هر چیز دیگری را که می‌خواهید در پورتفوی خود به نمایش بگذارید، انتخاب کنید (در مورد آن بعداً بیش‌تر توضیح خواهیم داد).

کجا می‌توانید پورتفولیوی آنلاین خودتان را بسازید؟

4 آموزش ساخت پورتفولیوی آنلاین و مواردی که باید به آن دقت کرد

این اصلی‌ترین سوالی است که قبل از اینکه به چگونگی ساخت آن برسیم، نیاز به پاسخ دارد.

در ابتدا، بیایید یکبار دیگر تأکید کنیم که شرط اصلی در اینجا این است که بتوانید همه کارها را خودتان انجام دهید، حتی اگر هیچ تجربه قبلی در زمینه ایجاد پورتفولیو (یا ساخت وب سایت) ندارید.

این موضوع تا حدودی محدودیت ایجاد می‌کند، اما به این معنا نیست که به کیفیت محصول نهایی آسیبی می‌رسد. در واقع، درک بهترین ابزارهای ساخت وب سایت موجود آنهایی که می‌توانید از آنها برای ساخت پورتفولیوی آنلاین استفاده کنید بسیار آسان است و بدون نیاز به هیچ گونه دانش برنامه نویسی از طرف کاربر، قدرتمند عمل می‌کنند.

به طور خاص، دو ابزار وجود دارند که برای انواع پورتفولیوهای آنلاین مناسب هستند، وردپرس و Wix:

  • وردپرس در واقع پلتفرمی است که این وب سایت را اجرا می‌کند. نقطه قوت اصلی آن این است که رایگان و منبع باز است، در عین حال بسیار متنوع، انعطاف پذیر و آسان برای استفاده پس از نصب اولیه است. در حقیقت، داده‌های فعلی نشان می دهد که وردپرس برای بیش از ۳۰ درصد از کل وب سایت‌های موجود در وب استفاده می‌شود.
  • Wix یک ابزار سازنده وب سایت آنلاین مبتنی بر اشتراک است. به عبارت دیگر، این حتی از شروع به کار با وردپرس هم بسیار ساده‌تر است، فقط کافی است به com مراجعه کنید، فرم ثبت نام را پر کنید و بلافاصله می‌توانید کار روی پورتفوی خود را آغاز کنید.

اگر این توضیحات نتوانسته به شما بگوید که کدام یک می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد، این جدول مقایسه را در نظر بگیرید:

وردپرس

01 آموزش ساخت پورتفولیوی آنلاین و مواردی که باید به آن دقت کرد

WordPress

  • نرم افزار وب سایت. این موتور است که پورتفولیوی آنلاین شما را تحت پوشش قرار می‌دهد. اگرچه خود وردپرس رایگان است، اما باید آن را روی سرور وب نصب کنید، که معمولاً هزینه دارد. (گزینه های خوب از ۵ دلار در ماه شروع می‌شود).
  • برای کار نیاز به سرور دارد.
  • از طریق تم‌ها و پلاگین ها قابل توسعه است. با کمک تم ها و پلاگین‌ها، می‌توانید ظاهر و عملکرد پورتفولیوی آنلاین خود را تنظیم کنید. نصب و پیکربندی تم‌ها و پلاگین‌ها آسان است و نیازی به برنامه نویسی ندارد. گزینه‌هایی برای تم‌ها و پلاگین‌های پولی و رایگان نیز در دسترس است.
  • به هیچ مهارت برنامه نویسی احتیاج ندارید.
  • تا حدی به کمی تسلط در زمینه کامپیوتر و وب سایت نیاز است (احتمالاً ابزار مناسبی برای مبتدیان نیست). از نظر سهولت استفاده، امتیاز ۹ از ۱۰ دریافت می‌کند.
  • وردپرس به طور رسمی پشتیبانی از مشتری ارائه نمی‌دهد. شما فقط از پشتیبانی هاست وب خود (شرکتی که به شما فضایی در سرور می فروشد) برخوردار می‌شوید.

Wix

02 آموزش ساخت پورتفولیوی آنلاین و مواردی که باید به آن دقت کرد

Wix

  • ابزار مبتنی بر اشتراک. پس از عضویت در یک حساب (اعم از اشتراک های رایگان و پریمیوم موجود)، می‌توانید بلافاصله کار روی پورتفوی خود را شروع کنید.
  • نیازی به سرور یا تنظیمات فنی ندارید. ترتیب انجام همه چیز در پشت صحنه برای شما داده می‌شود.
  • شما بیش از ۵۰۰ طرح وب سایت برای انتخاب دارید، به علاوه Wix App Market به شما امکان دسترسی به افزونه ها (add-on) را می‌دهد. این افزونه‌ها تا حدودی عملکردی مشابه پلاگین‌های وردپرس دارند و به شما این امکان را می‌دهند عملکرد پیش فرض پورتفوی آنلاین خود را گسترش دهید.
  • به هیچ مهارت برنامه نویسی نیاز ندارید.
  • برای مبتدیان در ساخت وب سایت مناسب است. امتیاز ۱۰ از ۱۰ برای سهولت استفاده دریافت می‌کند.
  • پشتیبانی از مشتری با کیفیت ۲۴ ساعته و ۷ روزه ارائه می‌دهد.

ساخت پورتفولیوی آنلاین

8 آموزش ساخت پورتفولیوی آنلاین و مواردی که باید به آن دقت کرد

اینکه چه پلتفرمی انتخاب کنید، وردپرس یا Wix، بر روند مرحله به مرحله‌ی ساخت پورتفولیو آنلاین شما تأثیر می‌گذارد.

با توجه به این تفاوت‌ها، در این راهنما، ما به جای “چه دکمه‌هایی را فشار دهیم و با چه ترتیبی”، بر روی “چه باید بکنیم” تمرکز می‌کنیم. به این ترتیب توصیه‌های ما کلی خواهند بود، صرف نظر از این که تصمیم بگیرید با چه پلتفرمی کار کنید.

  • نحوه ایجاد وب سایت/پورتفولیو با استفاده از وردپرس
  • نحوه ایجاد وب سایت/پورتفولیو با استفاده از Wix

خب حالا به موضوع اصلی بپردازیم:

یک پورتفولیوی آنلاین خوب به تعدادی عناصر مهم نیاز دارد. ما یک به یک آنها را بررسی می‌کنیم و نحوه استفاده بیشتر از آنها را توضیح می‌دهیم.

مرحله ۱: ساختار را داشته باشید

یک پورتفولیو خوب ساختار بسیار ساده‌ای دارد. اساساً چهار عنصر اصلی در آن وجود دارد:

۱. مقدمه (شما که هستید)

۲. پروژه‌ها: نمایی از کارهای شما

۳. خدمات و جایگاه شغلی شما

۴. راه‌های ارتباط با شما

نکته مهم این است که پس از رد شدن از قسمت معرفی، بلافاصله شروع به نمایش کارهای شما کنیم (بلوک شماره ۲). این موضوع مهمی است زیرا دیگر بازدیدکننده را مجبور نمی‌کنید که متن‌های خسته کننده‌ای را بخواند تا درنهایت بتواند به آنچه واقعاً برایش جالب است برسد.

مرحله ۲: مقدمه را مختصر کنید

10 آموزش ساخت پورتفولیوی آنلاین و مواردی که باید به آن دقت کرد

هرچقدر هم که باورش سخت به نظر برسد، اما مردم تا زمانی که نبینند شما قادر به انجام چه کارهایی هستید واقعاً اهمیتی به اینکه چه کسی هستید، نمی‌دهند (یعنی تا زمانی که نمایشی از کارهای شما را نبینند). به همین دلیل، ما می‌خواهیم مقدمه را مختصر نگه داریم.

این ترکیب هرگز شکست نمی‌خورد:

یک عکس خوب از خود (می‌تواند در پس زمینه پیج نیز باشد) + نام شما + یک خط از آنچه قرار است انجام دهید

در اینجا یک مثال خوب از Anders Norén آورده شده است:

همه آن چیزی که نیاز است مردم در این مرحله در مورد شما بدانند، همین است.

اوه، و یک چیز دیگر، فریب استفاده از صفحه‌های بارگیری (تصویری که توسط یک برنامه کامپیوتری، هنگام بارگیری یا راه اندازی اولیه برنامه نشان داده می‌شود.) را نخورید. این فقط تجربه خواننده را بدتر می‌کند. شما فقط باید اطلاعات واقعی را آنجا که لازم است، ارائه دهید.

مرحله ۳: پروژه‌های خود را به نمایش بگذارید (اینجا جایی است که یا در نبرد پیروز می‌شوید یا شکست می‌خورید)

5 آموزش ساخت پورتفولیوی آنلاین و مواردی که باید به آن دقت کرد

بعد از مقدمه، این مهمترین بخش از پورتفوی آنلاین شما است. ساده بگویم، اگر اثری که به نمایش می‌گذارید نتواند بازدیدکننده، مشتری یا کارفرمای شما را جذب کند، هیچ متن دیگری نیز آنها را متقاعد نمی‌کند که با شما کار کنند.

در اینجا نحوه صحیح انجام این کار آمده است:

الف) تنها بهترین کارهای خود را به نمایش بگذارید، نه همه کارهایتان را

گنجاندن هر پروژه کوچکی در این بخش، یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی است که افراد هنگام ساخت پورتفولیو مرتکب می‌شوند.

پورتفولیو واقعاً به کمیت وابسته نیست بلکه این کیفیت است که اهمیت دارد. حتی اگر تنها یک نمونه کار عالی و فوق العاده نشان دهید، خیلی بهتر از این است که ۲۰ پروژه کوچک و فرعی نشان دهید.

با انتخاب بهترین نمونه‌های کار خود شروع کنید و فقط همان‌ها را نشان دهید.

ب) فراهم آوردن زمینه برای هر پروژه

یکی دیگر از اشتباهات رایج در مورد پورتفولیوهای آنلاین، تمرکز بر روی عناوین یا جنبه‌های بصری کارتان است.

به عبارت دیگر، فقط تصاویر، نام کارهایی که انجام داده اید یا شرکت‌هایی که در آنها کار کرده‌اید را به نمایش نگذارید. در عوض، روی این موضوع تمرکز کنید که چگونه می‌توانید اعتبار و ارزش ارائه دهید.

در مورد اهدافی که به آنها دست یافته‌اید و اینکه مشارکت شما چگونه این کار را ممکن کرده، صحبت کنید. این کار زیرساخت‌های زیادی را فراهم می‌کند و به شخصی که در حال خواندن مطلب شماست، می‌گوید که چرا این پروژه موفقیت آمیز بوده است.

در اینجا یک مثال عالی از نحوه اجرای این کار توسط Sadok آورده شده است:

ج) مطمئن شوید که پورتفوی شما همیشه به روز است

خیلی ساده است. شما قطعا نمی‌خواهید جدیدترین چیزی که در پورتفوی خود قرار داده‌اید مربوط به دو سال پیش باشد.

همیشه سعی کنید حداقل یک پروژه‌ای که در حال انجام است را در پورتفولیو نمایش داده شود. ترجیحاً در بخش شماره یک.

مرحله ۴: مشخص کنید که جریان از چه قرار است

2 آموزش ساخت پورتفولیوی آنلاین و مواردی که باید به آن دقت کرد

ساخت پورتفولیوی آنلاین

بخش بعدی در پورتفولیو، در مورد خدمات شما (در صورتی که فریلنسر هستید) یا ارائه یک پیام واضح مبنی بر اینکه شما برای کار در دسترس هستید (در صورتی که در جستجوی شغل هستید)، می‌باشد.

به خاطر داشته باشید، تنها یک عنوان ساده کافی نیست، “مرا استخدام کن”. ما به چیزی بیشتری برای رسمیت بخشیدن به قراردادهای خود نیاز داریم.

در این مرحله، مشتری احتمالی شما، که در حال خواندن پورتفوی شما است، در حال حاضر به کاری که انجام می‌دهید علاقه مند شده است (آنها به تازگی از لیست پروژه‌های شما مطلع شده‌اند)، بنابراین اکنون زمان آن رسیده که آخرین حرکت خود را نشان دهید تا آنها با شما تماس بگیرند.

الف) دستاوردها و مهارت‌های اصلی خود را لیست کنید

روش‌های مختلفی برای ارائه مهارت‌های شما وجود دارد. برای شروع، می‌توانید این کار را در یک لیست ساده انجام دهید. ولی روش مدرن‌تر این است که از بلوک‌های فردی استفاده کنید، این کار کمک می‌کند بر روی هر مهارتی که مطرح می‌کنید، تمرکز بیش‌تری شود.

در اینجا نمونه‌ای از Denise Chandler آمده است:

همانطور که می‌بینید، درک آن بسیار ساده و راحت به نظر می‌رسد. مزیت اصلی این شکل ارائه، این است که به خواننده اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به تفسیر مطالب از یک متن طولانی، نگاهی سریع به مهارت‌های شما بیندازد.

در مورد دستاوردهای اصلی شما، نکته بعدی مطرح می‌شود:

ب) توصیه نامه‌های خود را قرار دهید

اگر داشته باشید، توصیه نامه‌ها شما می‌تواند یک عنصر فوق العاده قدرتمند برای یادگیری نحوه ساخت پورتفولیوی آنلاین باشد و احتمالاً بهترین راه برای اثبات این است که دستاوردهای شما و ارزش و اعتباری که می‌توانید ارائه دهید، واقعی است.

در اینجا یک مثال عالی از Matt Farley آورده شده است:

توصیه نامه‌ها از نظر ساختار بسیار ساده هستند. حداقل چیزی که شما به آن احتیاج دارید، نام مشتری/کارفرما و یک متن سریع درباره دلیل لذت بردن آنها از کار با شما است. اگر می‌توانید تعدادی عکس از مشتریان خود نیز بگیرید، این کار امتیازی برای شما محسوب می‌شود.

توصیه نامه ندارید؟ به سادگی می‌توانید با مشتریان قبلی یا کارفرمایان قبلی خود از طریق ایمیل ارتباط برقرار کرده و از آنها توصیه نامه بخواهید. ما تضمین می‌کنیم که آنها ناراحت نخواهند شد و با کمال میل به شما کمک خواهند کرد.

ج) تحصیلات خود را ذکر کنید (اختیاری)

تحصیلات رسمی شما معمولا چیزی نیست که در رشته‌ها یا صنایع خاصی اهمیت داشته باشد. اگر برای شما اهمیت دارد، پس فراموش نکنید که آن را در پورتفوی خود ذکر کنید، همچنین آن را به یک عنصر قابل مشاهده تبدیل کنید تا هیچ کس آن را از دست ندهد.

با این حال، بهتر است موارد مربوط به دبیرستان و قبل از آن را حذف کنید. دانشگاه‌ها، دوره‌های حرفه‌ای و آموزش‌های صنعتی که گذرانده‌اید موارد مهمی هستند!

د) لیست خدمات و جایگاه شغلی خود را ذکر کنید

یک قاعده کلی این است که شما نباید منتظر این باشید که افراد چیزی که می‌خواهید را از بین سطرها برداشت کنند. اگر می‌خواهید آنها کاری را برای شما انجام دهند، باید آن را آشکارا بگویید:

  • اگر به دنبال شغل بعدی خود هستید، مطمئن شوید که این موضوع در این بخش از پورتفوی شما مشخص باشد. در این مرحله، همچنین اگر این موضوع در صنعت شما اهمیت دارد، می‌توانید به CV خود لینک دهید.
  • اگر فریلنسری هستید که آماده است مشتریان جدیدی را بپذیرد، خدمات خاصی را که ارائه می‌دهید به همراه همه چیزهایی که مشتری باید بداند از جمله قیمت‌ها، اهداف نهایی و حوزه کاری شما و غیره را لیست کنید.

مرحله ۵: دسترسی به خود را آسان کنید

آموزش ساخت پورتفولیوی آنلاین و مواردی که باید به آن دقت کرد

ساخت پورتفولیوی آنلاین و مواردی که باید به آن دقت کرد

قسمت آخر این است که باید به افراد این امکان را دهید که با شما تماس بگیرند.

خوشبختانه، با وجود ابزارهای مدرن مانند وردپرس یا Wix، این کار بسیار آسان شده است.

  • در وردپرس، تنها چیزی که نیاز دارید پلاگینی به نام فرم تماس ۷ است.
  • و با Wix نیز، می توانید یک فرم تماس را از طریق Wix builder به پورتفوی خود اضافه کنید.

نکته مهم در مورد فرم های تماس این است که شما باید آنها را در انتهای پورتفوی خود قرار دهید.

الف) مطمئن شوید که برقراری تماس با شما در همه دستگاه‌ها در دسترس است

این روزها، بزرگسالان در ایالات متحده زمان بیشتری را صرف مطالعه مطالب بر روی موبایل خود می‌کنند تا روی دسکتاپ. به همین دلیل، شما باید کاملاً مطمئن شوید که پورتفوی شما در دستگاه‌های iPhone، Android و تبلت‌ها به همان اندازه ای که روی دسکتاپ خوب به نظر می‌رسد، باشد.

ب) هنگام ساخت پورتفولیوی آنلاین ، به دنبال ترندهای عجیب طراحی نباشید

ابزارهایی مانند وردپرس و Wix طرح‌های زیادی را برای انتخاب به شما ارائه می‌دهند، که باعث می‌شود به راحتی در میان آنها اختیار خود را از دست دهید و در نهایت به چیزی برسید که هرچند خوب به نظر می‌رسد، ولی ممکن است بهینه‌ترین و ماسب‌ترین طرح برای شما نباشد.

برای نجات خود از چنین دردسرهایی، همیشه از طرح‌های مینیمال استفاده کنید. آنها هرگز از مد نمی‌افتند.

به عنوان مثال، اگر وردپرس را به عنوان پلتفرم منتخب خود انتخاب کرده‌اید، می‌توانید از یک تم رایگان مانند Shapely برای داشتن ظاهری مینیمال و زیبا استفاده کنید:

نتیجه گیری: آیا پورتفولیو آنلاین خود را آماده کرده‌اید؟

7 آموزش ساخت پورتفولیوی آنلاین و مواردی که باید به آن دقت کرد

در اینجا راهنمای ما در مورد نحوه ساخت پورتفولیوی آنلاین به پایان می‌رسد. گذراندن تمامی این مراحل کمی طول می‌کشد، اما این به چند دلیل ارزشش را دارد:

  • شما قطعاً باید مدت زمان قابل توجهی را صرف ایجاد پورتفولیو کنید، تا مطمئن شوید همه چیز مرتب است. پس از همه این کارها، شما برای بدست آوردن مشتریان جدید یا گزینه‌های شغلی به این پورتفو وابسته خواهید بود. به همین دلیل، شایسته توجه ویژه شما است.
  • حتی اگر اینکه مدتی را در مقابل کامپیوتر برای ایجاد پورتفولیو صرف کنید برای شما مشکل است، بازهم از مواردی مانند یادگیری کد نویسی نجات پیدا می‌کنید. در عوض، شما زمانتان را در جایی که اهمیت دارد صرف می‌کنید، مثلا در ایجاد محتوای خوب برای پورتفولیو!

در پایان، جالب‌ترین نکته در مورد ساخت پورتفولیوی آنلاین این است که می‌توانید هر زمانی به آن بازگردید و به طور مرتب موارد آن را به روز کنید. اینها امتیازاتی هستند که ابزارهایی مانند وردپرس و Wix به شما می‌دهند.

حال که نحوه‌ی ساخت پورتفولیوی آنلاین را دریافتید می‌توانید از خدمات نقد کردن درآمد ارزی و خرید با پی پال سایت اول پرداخت استفاده کنید.

امتیاز 5/5 - از 2 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT