Virtual Dedicated Server یا VDS چیست ؟ تفاوت VPN و VDS

زمان مطالعه 3 دقیقه

دو واژه VPS و VDS اصطلاح هایی بسیار شبیه هم هستند که معادل فارسی آنها نیز نزدیک به یکدیگر هستند. گاهی برخی VPS و VDS را با VPN اشتباه می‌گیرند. در این مقاله با اول پرداخت همراه باشید تا متوجه شوید VDS چیست و چه تفاوتی با VPN دارد.

Virtual Dedicated Server یا VDS چیست ؟

Virtual Dedicated Server یا VDS چیست

سرور اختصاص یافته مجازی (Virtual Dedicated Server)، سروری است که با استفاده از مجازی سازی نرم افزار ایجاد شده است. همانند سرور فیزیکی عمل می‌کند اما یک نمونه مجازی است که در یک سرور ایجاد شده است. یک دستگاه فیزیکی می‌تواند چندین سرور خصوصی مجازی را میزبانی کند. یک VDS تا حدود زیادی شبیه VPS ابری است با این تفاوت که VDS در سرور‌های مختلف یک میزبان انجام می‌شود ولی VPS تنها با یک سرور فیزیکی میزبانی می‌شود.

متداول‌ترین نوع VPS، میزبان وب (Web Host) است. بسیاری از شرکت‌های میزبانی وب، استفاده از VPS را به عنوان راه حلی برای میزبانی اختصاصی ارائه می‌دهند. VPS‌ها از لحاظ عملکرد و قیمت با یکدیگر سنجیده می شود. همانند یک هاست اشتراکی، VPS هم ممکن است منابع یک ماشین فیزیکی را با سایر اکانت‌ها به اشتراک بگذارد. با این حال یک VPS می‌تواند تنظیمات خود را به صورت جدا از سایر حساب‌ها انجام دهد. سرور مجازی اختصاصی (Virtual Private Server) مناسب برای شرکت‌ها، سازمان‌ها و سایت‌هایی است که نیاز به منابع بیشتری برای ارائه خدمات خود دارند.

هر VPS سهم مشخصی از منابع سرور از قبيل حافظه اصلي (RAM)، فضاي ديسک سخت (HDD) را به صورت اختصاصي و تضمين شده در اختيار خواهد داشت. برای مثال، يک VPS می‌تواند ۴ گیگابايت از ۶۴ گيگابايت حافظه اصلي سرور را به صورت تضمين شده به همراه ۴۵ گيگابايت فضاي هارد دیسک را در اختیار داشته‌ باشد. اين بدين معنا است که بدون در نظر گرفتن ميزان مصرف ساير VPSهای موجود روی سرور، VPS ذکر شده در مثال ما تحت هر شرايطي به ۴ گیگابايت از حافظه اصلی سرور دسترسی خواهد داشت اما گاهی اگر کاربر مجاور به سطح بالاتری از منابع دست یابد، ممکن است بر روی سرعت و خدمات ارائه شده به ما تاثیر بگذارد.

تفاوت VPN با VDS چیست؟

تفاوت VPN با VDS چیست

شبکه مجازی اختصاصی، به شما این امکان را می‌دهد که یک شبکه امن اختصاصی در دنیای نا امن اینترنت داشته باشید. با استفاده از سرورهای VPN یا Virtual Private Network شما می‌توانید از یک کشور دروغین به اینترنت متصل شوید. اصولا VPN يك شبكه اختصاصی است كه از يك شبكه عمومی مانند اينترنت برای ايجاد يك كانال ارتباطی مخصوص بين چندين كاربر و دسترسی به اطلاعات بهره می‌ برد. شاید با خود فکر کنید چرا نیاز به این کار است؟

برای مثال سایت نتفلیکس که یکی از برترین وب سایت‌ها در زمینه تماشای فیلم است، دسترسی کاربران ایرانی را به این وب سایت محدود کرده است. کاربران ایرانی می‌توانند با استفاده از VPN وانمود کنند که از کشوری غیر از ایران به این سایت وارد می‌شوند، تا بتوانند از خدماتش استفاده کنند.

بسیاری از مردم از VPNهای رایگان برای فعالیت‌های روزمره خود استفاده می‌کنند. این VPN ها در کنار مزیت رایگان بودنشان، مشکلاتی مانند کاهش امنیت دارند.

در سرور مجازی اختصاص یافته (VDS) برخلاف VPS ، منابع به صورت اشتراکی بین کاربران تقسیم نمی‌شوند. منابع اختصاص داده شده در VDS به صورت کاملا اختصاصی هستند. در این حالت اگر منابعی که سرور مجازی کناری دریافت می‌کند، زیاد باشد، لطمه‌ای به شما وارد نخواهد شد. تفاوت دیگر VDS‌ها با VPS ها پایداری آنهاست. VDS ها پایدار تر و بهتر از VPS‌ها هستند.

حال که متوجه شدید VDS چیست ، در صورتی که قصد دارید از یکی از شرکت‌های تامین کننده VDS یا VPS خدماتی را استفاده کنید، برای پرداخت هزینه ارزی آن می‌توانید از مجموعه اول پرداخت کمک بگیرد.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT