اصطلاحات سرمایه گذاری

اصطلاحات سرمایه گذاری؛ 6 اصطلاح سرمایه گذاری بسیار مهم

زمان مطالعه 7 دقیقه

سرمایه گذاری به تنهایی یک مهارت یا دانش نیست، سرمایه گذاری را می توان یک دنیای مستقل در جهان اقتصاد بدانیم. از این رو سرمایه گذاری درست مانند یک کشور یا دنیای مستقل زبان خاص خودش را دارد. از این رو اگر می خواهیم در دنیای سرمایه گذاری موفق باشیم و در آن به حیات اقتصادی خود ادامه دهیم، لازم است اصطلاحات و مفاهیم مهم آن را بشناسیم. به طور مثال باید بدانیم بازار گاوی چیست، نظریه گام تصادفی را بشناسیم و بدانیم به چه بازاری بازار کار قوی یا ضعیف گفته می شود. این ها از جمله مفاهیم و اصطلاحاتی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

شناخت اصطلاحات سرمایه گذاری از چند جنبه اهمیت دارد، اول این که شما به واسطه این مفاهیم و اصطلاحات می توانید سریع تر و موثرتر با افراد دیگر در این حوزه ارتباط برقرار کنید. جنبه دیگر الزام شناخت این اصطلاحات این است که شما ساده تر می توانید در بازارهای مالی و سرمایه ای فعالیت کنید، اگر بخواهیم واقع بینانه تر به این مسئله نگاه کنیم فعالیت موثر شما در بازارهای مالی و سرمایه ای وابسته به شناخت این مفاهیم است.

جنبه مهم دیگر شناخت اصطلاحات مربوط به سرمایه گذاری این است که شما به واسطه آن می توانید سریع تر اقدام کنید. همانطور که می دانید در دنیای اقتصاد و سرمایه گذاری تصمیم گیری به موقع و دقیق اهمیت دارد، شناخت اصطلاحی که بتواند مفاهیم میان بازار سرمایه ای و کاربر را سریع تر منتقل کند باعث می شود که شما به عنوان سرمایه گذار سریع تر تصمیم خود را بگیرید.

نکته مهم اینجاست که شناخت این مفاهیم اصطلاحات برای کسانی که می خواهند وارد دنیای سرمایه گذاری شوند نیز ضروری است. در واقع با شناخت این مفاهیم فرد می تواند آموزش و کسب مهارت را بهتر و دقیق تر پشت سر بگذارد و عمیقا مسائل مربوط به سرمایه گذاری را متوجه شود.

کدام اصطلاحات مهم است؟

قبل از این که بخواهیم به معرفی و توضیح اصطلاحات مختلف بازارهای سرمایه ای و سرمایه گذاری بپردازیم، باید ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که کدام دسته از این مفاهیم از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و باید آن ها را بشناسیم؟

دنیای سرمایه گذاری هزاران هزار کلمه و اصطلاح و مفهوم را در خود جای داده است و این اتفاقی است که برای هر تخصصی وجود دارد، اما مسئله مهم این است که هر فردی بر اساس نیاز خود تنها به بخشی از این اصطلاحات نیاز دارند. به طور مثال فردی که در بازار بورس ایران کار می کند نیازی ندارد بداند اصطلاحات اختصاصی بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتال چیست.

ما در این مقاله تنها به اصطلاحاتی می پردازیم که به صورت عمومی در تمامی جنبه های سرمایه گذاری کارایی داشته باشد. به نوعی سعی ما این است که شما با برخی از مهم ترین اصطلاحات عمومی سرمایه گذاری آشنا شوید. توجه داشته باشید که برخی از این موارد کمتر مورد توجه قرار می گیرد و شاید در کمتر جایی از آن صحبت می شود. علت این که ما در ادامه به این دست از موارد نیز اشاره می کنیم کارکرد عملی آن هاست، به نوعی شناخت این دست از مفاهیم می تواند کارکرد شما را در بازارهای سرمایه ای موثرتر کند.

بازار گاوی، بازار خرسی

از مهم ترین و پرکاربرد ترین مفاهیمی که در خصوص تمامی بازارهای سرمایه ای و غالب موقعیت های سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرد دو عنوان “بازار گاوی” و “بازار خرسی” است.

این دو مفهوم حالت کلی بازار و سیر روند آن را توضیح می دهد، در کلام ساده تر به واسطه این مفاهیم است که می توانیم روند صعودی یا نزولی بازار را توصیف کنیم و از آن در موقعیت های مختلف بهره ببریم. بازار گاوی به بازاری گفته می شود که در موقعیت صعودی قرار گرفته باشد و یا احتمال ایجاد روند صعودی برای آن قوی باشد.

در مقابل بازار گاوی، بازار خرسی وجود دارد. بازار خرسی به حالتی گفته می شود که روند سرمایه گذاری و بازار به صورت نزولی است. توجه داشته باشید که معمولا خرسی یا گاوی بودن به صورت عام در خصوص کلیت بازار هدف مورد استفاده قرار می گیرد.

یعنی ممکن است در یک بازار خرسی، موقعیت های سرمایه گذاری با روند مثبت وجود داشته باشد و بالعکس ممکن است در یک بازار گاوی چندین موقعیت سرمایه گذاری (مانند چند سهام در بازار بورس) روند نزولی پیدا کنند.

فرضیه بازار کارا

یکی از اصطلاحات مهم و البته ناشناس در بازار های مالی ایران، فرضیه بازار کاراست. این فرضیه بر این مدعا بنا شده است که بازدهی کلی بازار همواره از بازدهی افراد و سرمایه گذاران بیشتر خواهد بود، از این رو عملا امکان شکست بازار وجود ندارد.

احتمالا سخن معروف وارن بافت در خصوص بازارهای مالی را شنیده باشید، این فرد به عنوان یک سرمایه گذار موفق و کهنه کار معتقد است هر بازاری به سمت ارزش های بنیادی خود حرکت می کند. بنابراین اگر سهامی کمتر از ارزش واقعی خود معامله می شود و یا کالایی بیش از ارزش واقعی به فروش می رسد، در ادامه کار بازار و بر اساس این فرضیه به ارزش های واقعی خود سوق پیدا می کند. اینجاست که سرمایه گذار باهوش با دید بلند مدت سراغ سهام ها و موقعیت هایی می رود که با ارزشی کمتر از ارزش واقعی خود معامله می شود.

بازار کارا قوی، نیمه قوی و متوسط

فرضیه بازار کارا بر اساس نوع بازار و روندی که وجود دارد به سه دسته بازار کارا قوی، بازار کارا نیمه قوی و بازار کارا متوسط تقسیم بندی می شود.

بازار کارا قوی به بازاری گفته می شود که تمامی اطلاعات بنیادی و تکنیکالی در خصوص سهام رعایت شده و قیمت سهام یا موقعیت سرمایه گذاری منطبق بر ارزش واقعی آن است. در این حالت هیچ اطلاعات رانتی یا مخفی نمی تواند موجب سودآوری بیشتر سرمایه گذاران شود.

بازار کارا نیمه قوی به حالتی گفته می شود که تمامی اطلاعات عمومی و در دسترس در خصوص سهام در ارزش گذاری آن تاثیرگذار بوده، اما همچنان این احتمال وجود دارد که سرمایه گذاران بر اساس اطلاعات رانتی و مواردی که به صورت عمومی منتشر نمی شوند بتوانند سودآوری خوبی ایجاد کنند. بنابراین تحلیل های بنیادی و تکنیکالی در خصوص افزایش بهره وری همچنان بی اثر است.

اما بازار کارا ضعیف به حالتی گفته می شود که قیمت های گذشته سهام در ارزش گذاری امروز آن تاثیرگذار است. در کلام ساده تر در این نوع بازار ارزش گذاری بدون در نظر گرفتن اطلاعات عمومی و اختصاصی صورت می گیرد. در کلام ساده تر ارزش مورد معامله با ارزش واقعی سهام فاصله بسیاری دارد. در این نوع بازار تحلیل تکنیکال تنها می تواند روند بازار و سهم را به سوی ارزش واقعی مورد بررسی قرار دهد و این تحلیل بنیادی و بررسی صورت حساب های مالی است که نشان می دهد ارزش هر شرکت یا سهام به چه صورت است. یک سرمایه گذار باهوش در چنین بازاری سراغ سهم ها و موقعیت هایی می رود که ارزش مورد معامله بسیار کمتری از ارزش بنیادی آن داشته باشد.

کرادفاندینگ در شکل های مختلف

یکی دیگر از اصطلاحات کمتر شناخته شده در بازار های سرمایه ای ایران، اصطلاح کرادفاندینگ است. در فرهنگ لغت اقتصاد کرادفاندینگ به سرمایه گذاری جمعی گفته می شود که توانست انقلاب بزرگی در بازارهای سرمایه ای جهان ایجاد کند. بر اساس این مفهوم سرمایه گذاران خرد و کلان در کنار یک دیگر امکان حضور در بازارهای مالی و سرمایه ای را پیدا کردند.

پیش از این که این مفهوم در اقتصاد مطرح شود، تنها سرمایه گذاران کلان امکان حضور در بازار هایی مانند بازار بورس را داشتند و سرمایه های خرد از این بازار کاملا دور بود. با ورود این مفهوم به دنیای اقتصاد سرمایه گذاران خرد نیز توانستند با کمترین سرمایه ها وارد جهان خرید و فروش بورس و سهام شوند.

اما جنبه مهم دیگری از کرادفاندینگ وجود دارد که تا مدت ها به آن توجه نمی شد. کرادفاندینگ را امروز می توان بر اساس اعطای وام نیز مورد استفاده قرار داد. یعنی تعدادی از تامین کنندگان مالی خرد و کلان در کنار یکدیگر نقش یک بانک را بازی کنند و نسبت به اعطای وام به شرکت های تجاری مختلف اقدام کنند.

در این روش بازگشت اصل سرمایه تامین کنندگان ضمانت می شود و شرکت تجاری نیز می تواند در کمترین زمان ممکن نسبت به تامین نیاز مالی خود (بدون ورود به روند اداری و بانکی) اقدام کند. از طرف دیگر سود ارائه شده توسط شرکت ها عموما بیش از درصد تورم محاسبه می شود. علت این موضوع این است که این سود همان سودی است که شرکت بر اساس تامین مالی و رسیدن به اهداف ذکر شده به آن خواهد رسید.

مدتی است کرادفاندینگ بر اساس پلتفرم دونگی وارد اقتصاد ایران شده است، این پلتفرم زیر نظر سازمان های ناظر امکان تامین مالی شرکت های تجاری بزرگ، کوچک یا متوسط را فراهم کرده است. از طرف دیگر تامین کنندگان مالی نیز می توانند طرح توجیهی ارائه شده (با سودهای مختلف و در دوره های سرمایه گذاری متنوع ) را مورد بررسی قرار دهند و بر اساس استراتژی که دنبال می کنند سرمایه گذاری خود را انجام دهند. اینجاست که شناخت یک اصطلاح کرادفاندینگ در دونگی می تواند بسیار سودمند باشد.

جمع بندی

در این مقاله به چند اصطلاح سرمایه گذاری بسیار کلی اما مهم پرداختیم. سعی ما بر این بود که سراغ اصطلاحاتی برویم که در کمتر سایت و مجله ای وجود داشته باشد، به طور مثال شما می توانید مفاهیمی مانند سود، زیان، بازدهی و … را در هر سایتی پیدا کنید.

یاد گرفتن تمامی اصطلاحات اقتصادی و سرمایه گذاری مسلما می تواند بسیار کارایی داشته باشد، اما مسئله ای که وجود دارد این است که شما باید بر اساس نیاز خود سراغ این مفاهیم بروید. ما مفاهیمی را در بالا عنوان کردیم که شما را با بنیاد بازار و شرایط آن آشنا کند، چیزی که برای ورود به دنیای سرمایه گذاری و موفقیت در این دنیا به آن ها نیاز خواهید داشت.

سوالات متداول

مهم ترین اصطلاحات سرمایه گذاری چیست؟

شاید بتوان اصطلاحاتی که در خصوص بنیاد بازارهای سرمایه ای وجود دارد را به عنوان مهم ترین اصطلاحات سرمایه گذاری بدانیم. برخی از این اصطلاحات نشان می دهد که نوع بازار چیست و در چه روندی کار می کند. شناخت این مفاهیم می تواند ابزارهای مختلفی در اختیار شما قرار دهد و باعث شود که شرایط بهتری برای خودتان ایجاد کنید.

چرا شناخت اصطلاحات سرمایه گذاری اهمیت دارد؟

هر زمینه تخصصی، زبان تخصصی خودش را دارد. شناخت این زبان می تواند ارتباط را موثرتر کند، روند درک و انتقال مفاهیم را ساده تر نماید و از طرف دیگر باعث می شود شما سریع تر و ساده تر دست به تصمیم گیری بزنید.

 

این مطلب جنبه تبلیغاتی داشته و اول پرداخت هیچگونه مسئولیتی را در رابطه با ندارد.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT