مدت زمان داوری مقاله

مدت زمان داوری مقاله (Under review) چقدر است؟

زمان مطالعه 3 دقیقه

بسیاری از دانشجویان هنگامی که مقاله خود را برای مجله‌ای علمی ارسال می‌کنند در صورتی که مورد تایید ادیتور مجله قرار گیرد، به مرحله‌ای وارد می‌شود که ادیتور باید مقاله را برای داوری، به اشخاص متخصص و مرتبط با موضوع ارسال کند. به این مرحله که مرحله داوری یا به اصطلاح Under review گفته می‌شود، به طور معمول زمانبرترین پروسه ارسال و چاپ مقاله محسوب می‌گردد. سوالی که همیشه مطرح می‌شود این است که مدت زمان داوری مقاله چقدر طول می‌کشد؟

چرا زمان داوری مقاله طولانی است؟

به طور کلی در فرایند بررسی مقاله، ابتدا باید ادیتور مناسبترین داورها را برای بررسی مقاله پیدا کند. پیدا کردن داوری که مورد تایید مجله باشد و از طرفی بر موضوع مقاله تسلط داشته باشد کاری دشوار و زمان‌بر است. هر چند در بسیاری از مجلات، از نویسنده می‌خواهند که تعدادی داور برای بررسی پیشنهاد دهند، با این حال احتمال اینکه همه داورهای پیشنهادی را به عنوان داور مقاله استفاده کنند خیلی کم است.

در مرحله دوم گاهی اوقات داورها به دلیل مشغله کاری فرصت لازم را برای بررسی مقاله ندارند در نتیجه گاهی چندین ماه طول می‌کشد که یک داور در زمان کافی، فرصت بررسی مقاله و ارایه نظراتش را داشته باشد.

آیا زمان داوری مقاله در بعضی مجلات کوتاه است؟

می‌توان گفت برخی مجلات سیاست‌‌هایی را پیاده کرده‌اند که زمان داوری مقاله کوتاه‌تر شود. در برخی مجلات، داورها را به طور کامل دسته‌بندی کرده‌اند و یک دیتابیس کامل از داورها با فیلد تخصصی به همراه مدت زمانی که پاسخ مقاله را داده‌اند در اختیار دارند. در نتیجه ادیتور راحت‌تر داور مورد نظر خود را پیدا می‌کند و گاهی اوقات داورهایی را انتخاب می‌کنند که در بررسی و پاسخ‌گویی سریع باشند.

مدت زمان داوری مقاله چقدر است

 

همچنین گاهی اوقات برخی مجلات یک زمان محدود را برای داوری در نظر می‌گیرند و در صورتی که داور‌ پاسخگو نبود، به سرعت داور دیگری را انتخاب می‌کنند. از طرف دیگر، پنل مربوط به نظرات داوران در برخی مجلات آنچنان از محیط کاربری ساده و جذابی برخوردار است که داور به راحتی و بدون پیچیدگی مربوط به پر کردن فرم می‌تواند نظر خود را بیان کند، که به نوعی داور را ترغیب به پاسخگویی می‌کند. مجلات RSC و ACS و برخی از مجلات Elsevier از سرعت پاسخگویی سریعی برخوردارند، با این حال گزارش شده است که مدت زمانی که مجلات Springer برای داوری در نظر می‌گیرند بسیار طولانی است. یک مجله ممکن است فرایند داوری را یک هفته و برخی دیگر از مجلات ۹ ماه در نظر گیرند.

فرایند پاسخ به سوال داوران (Response) چقدر طول می‌کشد؟

در صورتی که مقاله توسط داورها بررسی شد و با توجه به نظرشان، نیاز به تکمیل مقاله بود یا نویسنده بایستی به سوالات زیادی پاسخ دهد که به اصطلاح Major Revision گفته می‌شود، پس از پاسخگویی و اصلاحات توسط نویسنده، چند حالت وجود خواهد داشت:

  • ممکن است ادیتور جواب‌ها را به تمامی داورها ارسال کند تا نظر نهایی همه داوران را داشته باشد که به طور معمول این فرایند طولانی خواهد شد.
  • در حالت دوم که مرسوم‌ترین حالت است، ادیتور جواب‌ها را تنها به داوری ارسال می‌کند که بیشترین چالش را برای نویسنده ایجاد کرده است و تنها نظر نهایی این داور مهم است.
  • در حالت سوم پاسخ‌ها برای داورها ارسال نمی‌شوند و خود ادیتور جواب‌ها را بررسی می‌کند که آیا پاسخ‌ها قانع کننده هستند یا خیر. خیلی اوقات هم داورها پس از اینکه سوالات خود را پرسیدند، از ادیتور می‌خواهند که پاسخ‌ها را برایشان ارسال نکند و تصمیم نهایی را بر عهده خود ادیتور می‌گذارند که سریع‌ترین حالت ممکن است.

حالا که متوجه شدید که مدت زمان داوری مقاله به چه عواملی بستگی دارد، در صورتی که به عنوان یک دانشجو می‌خواهید برای ثبت نام در آزمون‌های بین‌المللی اقدام کنید، سایت اول پرداخت این خدمات را عرضه می‌کند. همچنین پرداخت اپلیکشن فی و پرداخت تعیین وقت سفارت از دیگر خدمات اول پرداخت است.

امتیاز 1.8/5 - از 82 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT