وب مستر (Webmaster)

وب مستر (Webmaster) یا مدیر وبسایت کیست و چه وظایفی را بر عهده دارد

زمان مطالعه 6 دقیقه

این روزها با پیشرفت تکنولوژی و گستردگی اینترنت، تعداد مشاغلی که به صورت آنلاین به فعالیت می پردازند، بسیار زیاد شده است؛ به طوری که کمتر کسی وجود دارد که کسب و کار خود را اینترنتی نکرده باشد و یا حتی یکی از راه های توسعه کار خود را به این مسیر اختصاص نداده باشد. در پی گستردگی فضای مجازی، افراد زیادی به دنبال کسب مهارت در این زمینه هستند و افراد دیگر نیز به دنبال تهیه خدمات آنلاین، مانند ساخت و طراحی وب سایت، مدیریت و کارشناسان صفحات اجتماعی می باشند. یکی از تأثیر گذارترین متخصصانی که در این صنعت فعالیت می کنند، وب مستر (Webmaster) یا مدیران وب سایت ها هستند. 

امروزه میلیاردها وب سایت در اینترنت وجود دارد و تعداد آن ها در حال افزایش است. هر یک از این وب سایت ها برای عملکرد بهینه نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. وب مستر یا مدیر وب سایت، تضمین می کند که یک وب سایت به طور منظم آپدیت و نگهداری شود و روز به روز بدون مشکل کار کند. مدیر وب سایت برای انجام مؤثر این کار، به دانش و مهارت تخصصی نیاز دارد. 

در این مطلب، درباره مدیر وب سایت، کارهایی که مدیران وب سایت انجام می دهند، شرح وظایف مدیر وب سایت، شرایط لازم برای مدیر وب سایت و گزینه های شغلی موجود در اختیار وب مسترها بیشتر خواهید آموخت. اگر شما هم قصد دارید کسب و کار خود را اینترنتی کنید و نیاز به یک وب سایت دارید و یا علاقه‌مند به کسب اطلاعات در مورد فعالیت های یک مدیر وب‌ سایت هستید، در ادامه همراه اول نیوز باشید تا پاسخ همه سؤالات خود را دریافت نمایید.

وب مستر (Webmaster)

وب مستر یا مدیر وبسایت، شخصی است که مسئولیت مدیریت یک وب سایت و اطمینان از عملکرد صحیح و روان آن را بر عهده دارد. عوامل متعددی می تواند بر یک وب سایت تأثیر بگذارد و باعث کندی یا خرابی آن شود، هنگام بروز این مشکلات، این وظیفه مدیر وب سایت است که در مرحله اول از این اتفاق جلوگیری کند و یا در صورت بروز این اتفاقات، اقدامات لازم را برای از بین بردن این مشکلات انجام دهد.

حیطه وظایف مدیر وب سایت بسته به اندازه و ماهیت وب سایت متفاوت است، اما به طور کلی، مدیر وب سایت وظیفه نظارت بر front-end و back-end یک وب‌سایت را دارد. 

برای آن که به طور مختصر با مفهوم این دو عبارت آشنا شویم، باید بگوییم که  Front End یا فرانت اند، به همه اجزا و ابزاری گفته می شود که در یک وب‌سایت، اپلیکیشن یا نرم افزار توسط کاربران مشاهده و استفاده می شوند و کاربران می توانند با از طریق آن ها با سایت تعامل داشته باشند. اما Back End به مجموعه اقدامات و ابزارهایی گفته می شود که در پشت صحنه وب ‌سایت انجام می گیرند و کاربران به صورت مستقیم با آن ها ارتباط نخواهد داشت و تنها مدیران وب ‌سایت می توانند به این قسمت دسترسی داشته باشند. 

در ادامه قصد داریم تا با بررسی بیشتر وظایف یک وب مستر، بینشی از فعالیت های انجام شده در یک روز کاری مدیران سایت را به دست آوریم. درک این موضوع می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا حرفه ای به عنوان مدیر وب برای شما مناسب است یا خیر.

نگاهی بر یک روز کاری در زندگی Webmaster

وب مستر (Webmaster)

وب مستر (Webmaster)

به‌عنوان یک وب‌ مستر، روز شما معمولاً با چند اصول اولیه شروع می ‌شود؛ در ابتدا باید بررسی ‌کنید که Front End  سایت یا اپلیکیشن مورد نظر شما به درستی کار ‌کند. اگر از صحت انجام کار مطمئن شدید، در گام بعد باید Back End را بررسی نمایید. برای دیدن آنچه در آنجا اتفاق می‌افتد، باید وارد Back End سایت شوید. در اینجا باید بررسی کنید که   آیا افزونه ها و تم هایی وجود دارند که باید به روز شوند؟ آیا باید CMS خود را به آخرین نسخه به روز کنید؟

آیا نظری در مورد یکی از پست های وبلاگ وجود دارد که باید آن را بررسی کنید و تأیید یا رد کنید؟ و یا این که گواهی SSL شما به روز است یا ثبت نام دامنه شما نیاز به تمدید دارد؟

روز کاری شما به عنوان یک وب مستر ممکن است شامل نوشتن گزارش و ارائه آن ها در جلسات مدیریت برای بحث در مورد مشکلات اخیر وبسایت، شکایات کاربران سایت و راه های آینده برای گسترش و توسعه سایت باشد.

مدیر وب سایت چه وظایفی را بر عهده دارد؟

وب مستر (Webmaster)

وب مستر (Webmaster)

به‌عنوان یک وب‌ مستر، معمولاً از شما انتظار می ‌رود که از ثبت و مدیریت دامنه (.com یا سایر ثبت نام TLD، اطلاعات WHOIS، میزبانی وب و تمدید اشتراک SSL) و درستی این اطلاعات، اطمینان حاصل کنید. 

به عنوان بخشی از وظایف یک مدیر سایت شما باید مواردی مانند نصب و مدیریت CMS، تم‌ ها، پشتیبان ‌گیری، نگهداری و بررسی عملکرد سایت (تست سرعت و پاسخگویی تلفن همراه، عیب ‌یابی، امنیت، طراحی مجدد UX/UI (رابط کاربری و تجربه کاربری) سایت، AB/Testing، SEO فنی) را مدیریت کنید. همچنین اقداماتی مانند مدیریت سرور، تست مرورگر، تست سیستم عامل و دستگاه، ردیابی و گزارش سایت و … نیز قسمتی از وظایف یک مدیر وب‌ سایت می باشند که باید به آن ها توجه داشته باشید. 

انطباق یکی دیگر از بخش های کلیدی کار یک وب مستر است. به عنوان مثال، اگر شما یک وب سایت تجارت الکترونیک یا هر سایتی را که کارت های اعتباری را می پذیرد مدیریت می کنید، ممکن است مسئول ایجاد، پیگیری یا برقراری انطباق PCI مطابق با استانداردهای شورای امنیت PCI برای معامله گران آنلاین باشید.

به‌علاوه، شما باید هر گونه مشکلی را که ممکن است در Front End و قسمت پشتیبان وب ‌سایت ایجاد شود را عیب‌ یابی کنید. در کل، ممکن است در برخی مواقع وظایف و مسئولیت های شما، بسیار زیاد باشد؛ بنابراین مدیریت این کارها و زمان بندی در انجام آن ها یکی از الزامات شروع به کار مدیریت وب سایت است. 

در نهایت باید اشاره کنیم که حیطه فعالیت وب مسترها بسیار گسترده است و هیچ محدودیتی برای کارهایی که می توانید به عنوان مدیر وب سایت انجام دهید وجود ندارد. شما این امکان را دارید تا همه وظایف را خودتان انجام دهید و یا آژانسی را راه اندازی کرده و در آن وب مسترهای دیگر را استخدام کنید تا پروژه ها را به صورت گروهی پیش ببرید.

الزامات شغلی مورد نیاز برای مدیریت وب سایت چیست؟

اگرچه وب مستر بودن در درجه اول حول محور مدیریت و نگهداری از وب سایت ها می چرخد، اما باید در نظر داشته باشید که این شغل نیز مانند مشاغل دیگر به سرعت در حال تغییر است و در بسیاری از مواقع حجم کار یک وب مستر نسبت به شغل های دیگر، بسیار بیشتر خواهد بود.

از همین رو، در ادامه سعی کرده ایم تا با بررسی وظایف یک مدیر سایت، الزاماتی که برای انجام این کار باید در اختیار داشته باشید را شرح دهیم. 

وب مستر (Webmaster)

وب مستر (Webmaster)

در گام اول، شما ممکن است به مدرک لیسانس در یک زمینه مرتبط با ICT یا تجربه کاری مرتبط و گواهینامه های شناخته شده در این صنعت نیاز داشته باشید. آشنا بودن با دانش CMS، به عنوان مثال وردپرس یا دروپال و آشنایی با اصول طراحی CSS، HTML، JavaScript، PHP، Rest API و UI/UX نیز می تواند یک امتیاز محسوب شود.

در مسیر کاری خود به عنوان یک وب مستر، ممکن است لازم باشد تا  در پروژه های باز طراحی و توسعه وب شرکت کنید و در پی آن باید با ابزارهایی مانند Asana، Trello، Slack، JIRA آشنا باشید.

توانایی استفاده از Photoshop، Adobe Creative Cloud، Google Analytics، Google Tag Manager، Google Data Studio و سایر ابزارهای مدیریت داده نیز می تواند برای یک مدیر سایت مفید باشد. در نهایت، قابل ذکر است که برای انجام مؤثر کار خود به عنوان یک وب‌ مستر، به مهارت‌های کلیدی مانند مهارت‌های نوشتاری و ارتباطی قوی، مدیریت پروژه، مهارت فنی و مدیریت زمان نیز نیاز خواهید داشت تا کار خود را با بالاترین کیفیت به انجام برسانید.

مقدار حقوق مدیر سایت 

اکنون که اغلب مشاغل و کسب و کارها به صورت آنلاین فعالیت می کنند و بسیاری از پروژه ها نیز از راه دور انجام می شوند، احتمالاً با گذشت زمان شاهد افزایش تعداد مشاغل موجود برای وب مسترها خواهیم بود. با این که عناوین شغلی در این زمینه از تنوع بالایی برخوردار هستند، اما در اصل، همه وب مسترها باید به نحوه کار با وب سایت و نگهداری از آن، آشنایی داشته باشند.

مدیریت وب سایت شغلی است که احتمال پیشرفت در آن بسیار بوده و فضای گستردش کار و تخصص در این زمینه مهیا می باشد، چرا که به لطف تجربه گسترده وب مسترها، اغلب آن ها می توانند به سمت نقش های مدیریتی ارتقای شغلی پیدا کنند. بنابراین در پاسخ  به این سؤال که مقدار حقوق مدیر سایت چقدر است، باید بگوییم که حقوق دریافتی وب مستر ها به عوامل متعددی مانند صلاحیت ها، مدارک علمی، مهارت ها، تجربه و البته استخدام شرکت بستگی دارد.

به آنچه که برای مدیر وب سایت شدن نیاز است، تسلط داشته باشید!

اگر می‌خواهید مدیر وب‌ سایت شوید و در این مسیر به موفقیت برسید، نیاز دارید تا به دانش و اطلاعات کافی در این زمینه آگاهی داشته باشید. برای وب مستر شدن باید مانند هر شغل حرفه ‌ای دیگر، سخت و هوشمندانه کار کنید و مهارت های خود را افزایش دهید. سعی کنید با کسب دانش و اطلاعات لازم سطح کار خود را ارتقا دهید تا از دیگران متمایز شوید و به‌عنوان یک وب ‌مستر در مسیر شغلی خود به موفقیت دست پیدا کنید. سایت اول نیوز با ارائه اطلاعات و مطالب کاربردی در شاخه های مختلف علمی و سرگرمی، یکی از منابع معتبر فارسی در این زمینه به شمار می آید. برای کسب اطلاعات در مورد سایر مشاغل و آشنایی با صنایع مختلف، همراه اول پرداخت باشید. 

منبع : makeuseof

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT