User Onboarding چیست

معنی User Onboarding چیست ؟ | اهمیت آن در کسب و کارهای آنلاین

زمان مطالعه 3 دقیقه

با رشد فناوری و تکنولوژی، اصطلاحات و کلمات خاص وارد فرهنگ لغات انگلیسی شده است. یکی از این اصطلاحات، User Onboarding است که تا قبل از سال ۲۰۱۰ در زبان انگلیسی وجود نداشت و طی این چند سال با توسعه کسب و کارهای آنلاین بسیار پر کاربرد شده است. در این مقاله متوجه خواهید شده معنی User Onboarding چیست و چه اهمیتی دارد؟

معنی User Onboarding چیست ؟

شاید شما کلمه تجربه کاربری (User Experience) به گوشتان خورده باشد، که راحتی کاربر در یافتن محصول و خدمات در یک سایت را بیان می‌کرد، اما User Onboarding را تسهیل عملکرد کاربر در سایت می‌گویند به این معنا که کاربر را به صورت مرحله به مرحله طوری آموزش دهیم یا عملکردش را ارتقا دهیم که فعالیت برای کاربر در سایت بسیار استاندارد و البته راحت جلوه کند و در آینده مشکلی برای استفاده از خدمات مختلف سایت نداشته باشد.

User Onboarding معنی

User Onboarding چه زمانی بسیار استفاده می‌شود؟

۱- وقتی یک سایت خدمات بسیار متنوعی دارد و ممکن است مشتری در آن گیج شود، نیاز به آموزش‌هایی دارد که مرحله به مرحله آموزش داده شود و از طرفی این آموزش‌ها هم باید کاملا ساده شده و تصویری باشند چرا که حجیم بودن سطح آموزش‌ها، باز خودش هم باعث سردرگمی کاربر می‌شود.

۲- زمانی که سایت برای مسایل امنیتی نیاز به اهراز هویت یا تایید صلاحیت دارد و ممکن است کاربر در زمان ثبت‌نام، مسیر طولانی برای وریفای طی کند. به عنوان مثال سایت Jumio، فرایند وریفای سایت‌ها را علاوه بر آنکه امن‌تر و دقیق‌تر کرده است، فرایند وریفای را کاهش داده و کاربر کمتر معطل می‌شود، که به نوعی User Onboarding اتفاق می‌افتد. که به نوعی دیگر نیازی نیست که کاربر برای تایید مدارک یک روز صبر کند و برای مدتی در بی‌خبری و انتظار از فرایند وریفای به سر ببرد.

۳- قابلیت سفارشی سازی محیط کاربری یا داشبورد هم یکی از موارد User Onboarding است. به عنوان مثال سایت شما خدمات بسیار متنوعی به کاربران ارایه می‌کند، ولی کابر ممکن است تنها به چند بخش از داشبورد استفاده از خدمات سایت بیشتر نیاز نداشته باشد. در نتیجه اگر همه خدمات سایت یکجا در جلو دید کاربر قرار گیرد، کاربر را سردرگم کرده و همچنین توانایی کاربر در یادگیری استفاده از سایت را کاهش می‌دهد. پس بهتر است امکان شخصی سازی داشبورد وجود داشته باشد تا کاربر مورادی که نیاز ندارد را به حالت مخفی درآورد. به عنوان مثال سایت SiteGround که خدمات هاستینگ را ارایه می‌کند، چنین قابلیتی را برای کاربران خود در نظر گرفته است.

User Onboarding چیست چطور

۴- قابلیت پیش بینی به کاربر دهید. بدین معنا با افزایش عملکرد کاربرد در سایت، بتواند پیش بینی کند که پس از اجرای یک فرایند یا در خواست در سایت، قرار است با چه چیزی مواجه شود. به عنوان مثال زمانی که کاربر ثبت سفارشی را به انجام می‌رساند تنها با این پیام مواجه نشود:«سفارش شما ثبت شد». بلکه بهتر است علاوه بر تایید ثبت سفارش، پیامی هم به صورت تصویری ظاهر شود که قرار است با چه فرایندی در مرحله بعد رو به رو شود. یا اینکه کاربر در هنگام اجرای فرایند، مراحل تکمیل نشده را به صورت تصویری مشاهده کند و قدرت پیش بینی برای اتمام فرایند داشته باشد. به مثال زیر توجه کنید:

User Onboarding مثال

  • همانطور که در تصویر مشخص است، طراحان یک User Onboarding عالی را به کار برده‌اند. بدان معنا که در مسیر اجرای پروسه، کاربر قدرت پیش بینی دارد که قرار است چه مراحلی را پشت سر گذارد. اگر به تصویر نگاه کنید گزینه Create your account انجام شده است، نمودار میله‌ای نشان می‌دهد که ۲۵ درصد راه تکمیل شده، همچنین روی گزینه Create your account خط کشیده شده که به معنای اتمام این مرحله است و از سویی یک تیک سبز هم در کنار آن قرار گرفته است. مراحل باقی مانده هم برای کاربر قابل مشاده است و کاربر پیش بینی می‌کند که چه کاری در ادامه باید انجام دهد. همچنین روی گزینه Get Started هم عدد ۳ قرار دارد که بدان معنی که ۳ مرحله دیگر باقی مانده است و پس از اتمام مراحل، گزینه Get Started به رنگ سبز در خواهد آمد.

 

حال که متوجه شدید که معنی User Onboarding چیست و چه تفاوتی با User Experience دارد، در صورتی که عنوان یک صاحب کسب و کار اینترنتی به دنبال استفاده از خدمات پرداخت ارزی هستید، می‌توانید از خدمات مجموعه اول پرداخت استفاده کنید. همچنین اول پرداخت خدماتی مانند پرداخت هزینه هاستینگ یا افتتاح حساب ارزی را به کاربران خود ارایه می‌دهد.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT