ادغام استارتاپ ها

چرا گاهی اوقات ادغام استارتاپ ها لازم است؟

زمان مطالعه 3 دقیقه

استارتاپ‌های مختلف در مسیر رشد و پیشرفت خود با چالش‌های مختلفی مواجه می‌شوند؛ برخی بعد از چند سال به بن بست می‌خورند، تعدادی دیگر کسب و کار خود را تغییر می‌دهند، برخی هر روز کار خود را توسعه می‌بخشند و البته گاهی اوقات در راستای هدفی بزرگتر، شاهد ادغام استارتاپ ها هستیم.

ادغام استارتاپ ها چه مزایایی برای شرکت‌ها دارد؟

مزایا ادغام استارتاپ ها

ادغام استارتاپ ها یکی از متداول‌ترین روش‌های شرکت‌های نوپا برای دسترسی به منابع مالی و انسانی بیشتر و بهبود مزیت رقابتی است. چنین ادغام‌هایی را بارها در کشورهای توسعه یافته مشاهده‌ کرده‌ایم و در ایران هم به صورت معدودتری رخ داده است. ادغام‌ها معمولا به دوصورت انجام می‌گیرد:

۱) دو استارتاپ نو پا که می‌توانند مکمل خوبی برای هم باشند، با هم ادغام می‌شوند.

۲) یک شرکت استارتاپی، به زیر مجموعه یک شرکت قدرتمندتر و یا قدیمی‌تر در می‌آید به عنوان مثال شرکت RedHat به زیرمجموعه توسط IBM پیوست یا سایت فروش عکس Twenty20 بخشی از زیر مجموعه کمپانی Envato شد.

چه چالش‌هایی در ادغام استارتاپ‌ ها وجود دارد؟

چالش‌ها در ادغام استارتاپ‌ ها

  • شرایط مالی و سرمایه‌گذاری: میزان فروش و شرایط مالی هر یک از استارتاپ‌ها بسیار مهم است. برای مثال استارتاپ اول ممکن است در جذب سرمایه موفق باشد اما در جذب مشتری یا فروش عملکرد ناموفقی از خود به جا گذاشته باشد. از سوی دیگر استارتاپی داریم که سرمایه اولیه‌اش را تا حد زیادی از دست داده اما در آستانه فروش یا عقد قرارداد بسیار مهمی است که در صورت عملی شدن آنرا به مسیر رشد بر می‌گرداند. همچنین نوع دیدگاه سرمایه‌گذاری و سیستم حسابداری هم باید یکسان سازی شود.
  • یک پارچه سازی مجموعه: علاوه بر اینکه سیستم حسابداری هر دو استارتاپ باید یکی شود، زیر ساخت‌های سایت، توزیع کار، ساعات کاری، استانداردهای تبلیغاتی و حتی نام برند جدید حاصل از ترکیب دو برند قبلی مراحل پیچیده‌ای را به همراه خود دارد.
  • اشتراک منابع و قدرت بیشتر: کسب و کارهای نوپا به خاطر محدودیت در منابع و سرمایه اغلب مجبور به اولویت‌بندی بخش‌های مختلف کسب و کار می‌شوند. از اینرو استارتاپ‌هایی که به دنبال ادغام با شرکت‌های دیگر هستند باید به دنبال تیمی باشند که در بخش‌های دیگری از کسب و کار قدرت و تخصص داشته باشند تا نقش مکمل یکدیگر را ایفا کنند. از طرفی باید بینش تیم‌های استارتاپی در یک سمت و سو باشد، در غیر این صورت اگر مسیری که برای رسیدن به هدف دنبال می‌کنند متفاوت باشد، چالش‌ها را نه تنها کمتر نمی‌کند، بلکه شدیدتر هم می‌کند.
  • مدیریت و توزیع عادلانه وظایف: استارتاپ‌ها معمولا توسط فرد یا گروهی کوچک و با تیمی پرشور بنیانگذاری می‌شوند. کنار هم قرار گرفتن این افراد و ساعات زیادی که صرف تاسیس و رشد استارتاپ خود کرده‌اند که تغییر وظایف شغلی بعد از ادغام لازمه آن است. این مساله زمانی که دو استارتاپ با هم ادغام می‌شوند چالش‌هایی را ایجاد می‌کند. در صورتی که این مساله به درستی حل نشود، به منازعه قدرت به ویژه بین مدیران ارشد منجر می‌شود.

حال که با چالش های ادغام استارتاپ ها آشنا شدید، درصورتی که به دنبال توسعه استارتاپ خود هستید، می‌توانید برای خرید دامین، هاست خارجی، قالب ورد‌پرس، خدمات SaaS تجاری و صدها مورد دیگر، از خدمات پرداخت ارزی مجموعه اول پرداخت استفاده نمایید.

 

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT