ارز بریج BRG

ارز بریج BRG | بررسی کلاهبرداری بودن ارز دیجیتال BRG تا دستگیری بنیان گزار این توکن

زمان مطالعه 5 دقیقه

همزمان با پیشرفت دنیای کریپتو کارنسی ها و گسترش آن، شاهد ورود انواع کوین های جدید به این بازار هستیم. کوین هایی که هرکدام می توانند با هدف های مختلفی ارائه شده باشند. اما در این بین به دلیل این که این تکنولوژی هنوز یک عرصه جدید تلقی می شود، خیلی از افراد و کاربران به دلیل عدم دانش کافی از جوانب مختلف آن، به دام سودجویانی گرفتار می شوند که از این دانش کم مردم و با شعار یک شبه پولدار شدن، سوء استفاده می کنند. در این مقاله به بررسی کلاهبرداری ارز بریج BRG می پردازیم.

ارز بریج BRG

توکن BRG یکی از آن دسته از ارزهای دیجیتال (رمز ارزها) است که با هدف ورود اطلاعات خارجی به دنیای دیجیتال بلاکچین ارائه شده است. این پروژه که در کوالالامپور مالزی مستقر است، ادعا می کند اولین فناوری اختصاصی اوراکل عمومی بر روی شبکه ترون (Tron) می باشد. این امر برای اجرایی کردن قرارداد های هوشمند انجام می پذیرد و برای عموم افراد قابل دسترس است.

هدف ایجاد اوراکل BRG هم در واقع همین موضوع مطرح شده است که به عموم افراد این امکان را بدهد تا فعالیت های خود در دنیای واقعی را به کمک توکن بومی این شبکه یعنی ارز BRG با قرارداد های هوشمند مرتبط کنند. با این وجود، عملکرد اوراکل ها در واقع موضوع جدیدی نیست و شرکت های زیادی در سراسر جهان وجود دارند که با API این خدمات را به مشتریان خود ارائه می دهند و البته مارکت پلیس های مختلفی هستند که ارائه دهنده این سرویس می باشند اما در جهان بلاک چین، اوراکل هم رویکرد متفاوتی از خود ارائه می دهد.

ارز BRG در اوراکل بریج

در شبکه ترون برای ایجاد ارتباط بین قرارداد های هوشمند و داده های خارجی که از دنیای واقعی ارسال میشوند، نیاز به یک واسط می باشد که بتواند این دو را به هم پیوند دهد. ارز BRG هم در این بین دقیقاً نقش همین واسط را بر عهده دارد. غیر متمرکز بودن و امنیت بالا، از جمله مزیت هایی است که اوراکل بریج به کاربران خود وعده آن را می دهد. این گونه داده ها از انواع قرارداد های هوشمند در سراسر شبکه ترون حمایت می کنند.

به طور کلی می توان گفت که پروژه اوراکل بریج، با توجه به برخی از معایب شبکه ترون، توانست یک اوراکل عمومی در شبکه ترون را فراهم آورد که به کمک ارز BRG به کسب و کارهای کوچک هم اجازه فعالیت بر روی شبکه Tron را بدهد.

ایده اوراکل بریج 

از نظر عملکرد و ایده، باید گفت که پروژه چین لینک (LINK) هم دقیقاً همین خدمات مشابه را به کاربران ارائه می دهد. چه بسا در سطحی بالاتر. با در نظر گرفتن این موضوع و موارد مربوط به دستگیری بنیانگذار ارز بریج، که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت، می توان گفت که این پروژه نوآوری جدید برای ارائه نداشته است و صرفاً یک اوراکل معمول است که قصد مطرح کردن خود با قراردادهای هوشمند و تزریق سرمایه را دارد.

با استناد بر تعاریف بین المللی و رسمی از مفهوم اوراکل، می توان چندین موارد ضد و نقیض را در ادعاهای پروژه بریج و ارز دیجیتال BRG پیدا کرد.

تیم توسعه دهنده 

معمولاً یکی از راه هایی که افراد برای اطمینان از پروژه های جدید به آن رجوع می کنند، بررسی سوابق توسعه دهندگان آن پروژه در سطوح مختلف و از طریق منابع گوناگون می باشد. یکی از معروف ترین این منبع ها، لینکدین (Linkedin) است.

صفحه پروفایل توسعه دهندگان ارز دیجیتال BRG اطلاعات چندان دقیق یا سابقه درخشانی از این افراد در عرصه بلاک چین را ارائه نمی دهد. تصویر پایین که ملاحظه می کنید، اطلاعات مربوط به مدیر داخلی و مدیرعامل پروژه بریج می باشد.

ارز بریج BRG

ارز بریج BRG

علاوه بر آن، یکی دیگر از منابعی که می توان در آن سابقه کسب و کار های مختلف و میزان بحث و تبادل نظر در مورد آنها را بررسی کرد، ردیت (Reddit) می باشد. معمولاً پروژه های برتر در چنین فضاهایی در سطوح گسترده مورد بحث کاربران از سراسر جهان قرار می گیرند و به بیانی، همین تبادل نظر ها است که به شفاف سازی ماهیت حقیقی یک پروژه کمک می کند.

تصویری که در پایین می بینید نشان می دهد که هیچ اثر و تبادل نظری در خصوص اوراکل بریج در این شبکه ها وجود ندارد و تنها یک شبکه تلگرام فارسی زبان است که مخاطبین خود را به ثبت نام افراد در توییتر به منظور حمایت و خرید ارز دیجیتال BRG تشویق می کند.

ارز بریج BRG

ارز بریج BRG

دستگیری سینا استوی

در خصوص بررسی کلاهبرداری بودن BRG باید گفت که طبق گزارش گرداب (مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری) مواردی از قبیل ایجاد نوسان برای تخلیه سرمایه مردم، تبلیغات شعاری، نداشتن پشتوانه، موج سازی های جعلی، قیمت سازی های جعلی و بسیاری دیگر، از جمله جرایم کلاهبردارانه پروژه BRG می باشند.

از دیگر سمت های سینا استوی، بنیانگذار توکن BRG، مدیریت صرافی کریپتو لند بود که آن هم به دلیل اتهامات مشابه، از کار متوقف شد و کلاهبرداری کریپتولند سرمایه عده ای زیادی از مردم را با نگرانی روبه رو کرد.

مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری در بخشی از بیانیه خود گفته است:

به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند با تلاش کارشناسان مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری، اعضای «توکن» غیرقانونی، بدون پشتوانه و غیرمعتبر BRG به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور و با دستور دادسرای ویژه جرایم اقتصادی، دستگیر شدند. مقابله با این شبکه که بنا بر گزارش‌های مردمی، رصدهای میدانی و درخواست‌های کنشگران و مراکز تخصصی و علمی مربوطه، از حدود 9 ماه پیش آغاز شده بود، اکنون و پس از کامل شدن تحقیقات و اثبات کلاهبرداری‌ های آن برای کارشناسان این مرکز، وارد مرحله جدیدی شده و برخورد قضایی با آن در دستور کار دادسرای ویژه جرایم اقتصادی قرار گرفته است.

قیمت ارز BRG پس از انتشار این خبر، فشار فروش بالایی را متحمل شد و کاهش چشمگیری یافت.

ارز بریج BRG

ارز بریج BRG

 

با کنار هم قرار دادن برخی فاکتورها مثل  روند پیشرفت ارز BRG، تبلیغات، پشتوانه و سابقه توسعه دهندگان این شبکه، می توان دید که هزینه ای که صرف تبلیغات گسترده برای ارز دیجیتال بریج شده است، در کنار موارد ذکر شده چندان توجیهی ندارد و این باعث می شود شک و شبهه ها پیرامون کلاهبرداری بودن BRG افزایش یابد.

ناگفته نماند که کلاهبرداری های پانزی اینگونه نیستند که هیچکس در آنها نتواند به سودی برسد؛ اما قطعاً درآمدزایی هایی که این گونه پروژه ها نظیر ارز دیجیتال BRG به ارمغان می آورند، از پایداری مناسبی برخوردار نیستند و هدف آنها تخلیه سرمایه افراد در مدتی کوتاه است.

 

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT