فرهنگ دونیت Donate چیست

فرهنگ دونیت Donate چیست | کسب درآمد ارزی

زمان مطالعه 6 دقیقه

در دنیای تکنولوژی امروز، مسیرهای کسب درآمد روزبه روز در حال تغییر و تحول هستند. یکی از روشهای کسب درآمد که بسیار سریع در حال رشد است و تا چند سال آینده یک منبع درآمد عظیم جمعیت کثیری از مردم خواهد بود و اثرات مثبتی به همراه خود دارد، فرهنگ دونیت می‌باشد. در این مقاله متوجه خواهید شد که فرهنگ دونیت Donate چیست و چرا اهمیت زیادی دارد.

اگر نقاش هستید، اگر نوازنده هستید، اگر نجار هستید، اگر آشپزید، اگر معلم هستید و کلی استعداد دیگر دارید، باید با موضوع مدل تجاری Donate حتما آشنا شوید.

پرداخت با پی پال

پرداخت با ویزا کارت

فرهنگ دونیت Donate چیست ؟

 فرهنگ دونیت Donate هنر

کلمه دونیت که می‌توان اهدایه (حمایت مالی) تعریف کرد، زیر شاخه‌ای از Crowdfunding (سرمایه گذاری جمعی) است، با این تقاوت که هدیه دهندگان مالی قرار نیست در پروژه‌ای شریک شوند یا سهامی از یک شرکت استارتاپی به نام‌شان شود. در حقیقت در فرهنگ دونیت (Donate) ، کمک مالی بر اساس مبلغی که خودتان دلتان می‌خواهد، به یک فرد خلاق یا هنرمند اهدا می‌کنید تا برای خلاق آثار جدید و مبتکرانه انگیزه‌ای قدرمند ایجاد شود (حتی اگر به نیاز مالی نداشته باشد). برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید:

مثال ۱: فرض کنید در یک شبکه اجتماعی اینستاگرام یک شخص در زمینه آموزش حفظ محیط زیست فعال است، شما از دیدن ویدیو آموزشی این شخص بسیار لذت بردید و نکات زیادی یاد گرفتید، پس می‌توانید در کنار لایک زدن، هر میزان که دلتان بخواهد به آن شخص Donate دهید تا انگیزه بیشتری گیرد (پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲ این گزینه به اینستاگرام اضافه شود، لازم به ذکر است که شبکه اجتماعی توویچ (Twitch) برای صنعت گیم این گزینه در حال استفاده است)

مثال ۲: فرض کنید در شبکه اجتماعی اینستاگرام، پیج یک آشپز را دنبال می‌کنید و یکی از دستورات آشپزی را به اجرا در می‌آورید. اگر از دست پخت خود با کمک این پیج لذت برده‌اید، چه کاری بهتر از اینکه به هر میزان که خودتان صلاح می‌دانید دونیت کنید.

مزایای دونیت Donate کدامند؟

 فرهنگ دونیت Donate موسیقی

۱) ایجاد درآمد برای هنرمند یا خلق کننده بدون نگرانی از حق کپی رایت

زمانی که یک هنرمند بتواند از راه دونیت به درآمد برسد، نگرانی‌های حق کپی رایت کاهش پیدا می‌کند چرا که سیستم درآمد بسیار راحت‌تر و کارآمدتر خواهد بود. فرض کنید یک خواننده محبوب ایرانی بالغ بر ۵۰۰ هزار فالوور دارد، اگر حتی برای یک تک آهنگی که بیرون داده است نصف این جمعیت حداقل ۵ دلار دونیت کنند، مبلغی معادل یک میلیون و دویست و پنجاه هزار دلار جمع خواهد شد که شاید آن خواننده با ارایه آلبوم و کسر هزینه‌های جانبی به این مبلغ باز هم دست نمی‌یافت.

لازم به ذکر است که حتی هنرمندانی که بخواهند از طریق حق کپی رایت منابع درآمدی داشته باشند، در آینده نزدیک فناوری بلاکچین به آنها کمک خواهد کرد که نسخه‌ هنری دیجیتال غیر قابل کپی ارایه کنند.

۲) ایجاد عدالت اجتماعی

در گذشته‌های دور تنها خانواده‌های اشراف حق ادامه تحصیل و آموزش داشتند، به مرور زمان با تنوع آموزشگاه‌ها و مدارس، دسترسی عموم جامعه به آموزش آسان‌تر شد. با این حال آموزش‌های تخصصی خارج از مدرسه نیاز به پرداخت هزینه دارد. در سیستم دونیت، مدرسان مباحث مختلف موضوعات آموزشی را رایگان در اختیار کل جامعه قرار می‌دهند و افرادی که قدرت مالی ندارند به صورت رایگان مباحث آموزشی در اختیارشان قرار می‌گیرد و افرادی که قدرت مالی دارند، بسته به توانشان مبالغی را دونیت می‌کنند.

۳) کسب درآمد ارزی از کل دنیا

با توجه به اینکه هنرمندان و خلق کننده ها وابسته به فروش کالای فیزیکی نیستند، از هر نقطه از دنیا می‌توانند Donate دریافت کنند و محدود به واحد ریالی یا یک ارز خاص نخواهند شد و البته گستره جمعیتی زیادتری می‌توانند آنها را حمایت کنند. در ادامه توضیح می‌دهیم که چطور می‌توان با توجه به شرایط تحریم چنین فعالیتی داشت.

حوزه های مختلف برای دریافت دونیت کدامند؟

 فرهنگ دونیت Donate محیط زیست

تمامی حوزه‌های هنری، آموزشی، ورزشی و … می‌توانند از سیستم دونیت کسب درآمد کنند. برای اینکه متوجه شوید فرهنگ دونیت Donate چیست ، در اینجا چند مثال آورده‌ایم:

حوزه نرم افزار: امروزه بسیاری از نرم افزارها یا خدمات آنلاین، بخشی به صورت رایگان و بخشی به صورت پریمیوم ارایه می‌شوند؛ با این حال خیلی از نرم افزارها مانند بعضی از پلاگین‌های وردپرس کاملا رایگان هستند. مثلا پلاگین معروف Contact Form 7 که محصول یک فرد ژاپنی است و در کل دنیا استفاده می‌شود، کاملا رایگان است و از طریق دونیت کسب درآمد می‌کند.

 حوزه گیم: می‌توان گفت حوزه گیم، حوزه پیش‌رو در فرهنگ دونیت Donate است. امروزه نه تنها در خارج کشور، بلکه در داخل ایران این فرهنگ جا افتاده است و گیمرها از طریق دونیت به درآمد می‌رسند. نمونه بارز و مشهور آن سایت‌های استریم مانند توویچ است.

طراحی و نقاشی دیجیتال: بسیاری از هنرمندان خارجی زمانی که پروژه‌ای را به پایان می‌رسانند، فالوورهایشان از طریق مسیرهای مختلف، پرداخت دونیت می‌کنند تا هنرمند آثار جدیدتر و خلاقانه‌تری خلق کنند.

ورزش: بسیاری از ورزشکاران خارجی مانند افراد ماجراجو و کوهنورد، برای رسیدن به اهداف خود مانند فتح یک قله یا پیمایش یک دره، از سیستم دونیت برای تامین هزینه تجهیزات و سفر استفاده می‌کنند. در کنار آن دونیت دهندگان هم از اینکه در نتیجه کار سهیم بوده‌اند احساس غرور و افتخار خواهند کرد.

آموزش: در دنیای امروز، ما همیشه برای حل یک مشکل مثل مشکل نرم افزاری، یا تعمیر یک وسیله یا یادگیری یک نرم افزار به سرعت در یوتیوب یا دیگر سایت‌ها به دنبال فیلم آموزشی می‌گردیم. خیلی از خارجی‌ها به منظور قدردانی از آنچه فیلم آموزشی در حل آن مشکل یاری رسانده است، دونیت می‌کنند.

فرهنگ سازی: اینکه یک نفر در راه توسعه فرهنگی یک جامعه یا تحقق حقوق اجتماعی تلاش می‌کند، وقت و انرژی زیادی را از شخص خواهد گرفت. سیستم‌های مبتنی بر دونیت برای چنین گروه‌هایی به معنی آن است که بدون دغدغه مالی بتوانند بر اهداف اصلی خود متمرکز شوند.

موارد بسیار زیادی در این زمینه می‌توان نام برد که جهان را به جایی برای بهتر شدن تبدیل خواهد کرد.

مسیر‌های کسب درآمد ارزی از طریق Donate کدامند؟

 فرهنگ دونیت Donate ارز

با توجه به شرایط تحریمی شاید از خود بپرسید حتی اگر فالوورها یا طرفدارانی در خارج کشور دارید، چطور می‌توانید در طریق ارزی درآمد کسب کنید.

۱) درگاه پرداخت PayPal:

برای این منظور می‌توانید از طریق مجموعه اول پرداخت یک حساب پی پال افتتاح کنید. شماره حساب پی‌پال یا درگاه پی‌پال را در اختیار دونیت کنندگان قرار دهید. در ادامه ، دونیت‌های دلاری یا یورویی از طریق خدمات نقد کردن درآمد ارزی به ریال به حساب بانکی شما واریز می‌شود.

۲) استفاده از سایت Patreon

سایت‌های زیادی برای خدمات دونیت در دنیا وجود دارند که معروف‌ترین آن سایت Patreon ( پاترئون ) است و اکثر هنرمندان خارجی در این سایت اکانت دارند. مزیت این سایت این است که فالوورها یا دونیت کنندگاه با هر نوع حساب بانکی از سرتاسر دنیا به اکانت Patreon به راحتی پول واریز می‌کنند. هر زمان که تصمیم گرفتید، پول‌های دلاری را به ریال تبدیل کنید، به سایت Patreon درخواست تسویه حساب می‌دهید و از طریق خدمات نقد کردن درآمد ارزی انجام می‌گیرد.

۳) استفاده از ارزهای دیجیتال

بسیاری از برنامه نویسان در سرتاسر دنیا از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین برای دونیت استفاده می‌کنند. دلیل آن هم کاملا واضح است، نه تنها بانکی واسط نیست، می‌توان به هر میزان عدد اعشاری ارز دیحیتال دونیت کرد و ساخت شماره حساب یا کیف پول بسیار ساده است. شما پس از دریافت ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، از طریق خدمات خرید و فروش ارزهای دیجیتال آن را به ریال می‌توانید تبدیل کنید.

۴) ارز داخلی یک شبکه اجتماعی

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی برای آسان کردن سیستم دونیت به دنبال سیستم‌های ارزی درون شبکه‌ای هستند. مثلا شبکه استریم Mixer از واحدی به نام Ember استفاده می‌کند که هر ارز داخلی یک معادل سازی به دلار دارد. یا شرکت فیسبوک به دنبال ایجاد ارزی به نام لیبرا (Libra) است که بتواند در شبکه‌های اجتماعی تحت پوشش خود آن را تبادل کرد. در نهایت با رسیدن ارز درون شبکه‌ای به حد قابل برداشت، می‌توان آن را نقد کرد.

حال که متوجه شدید فرهنگ دونیت Donate چیست و چطور آینده به این سمت پیش می‌رود، اگر فالوور زیادی دارید و یا یک محصول خلاقانه تولید می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم از همین حالا به این مدل تجاری فکر کنید یا آن را در کار خود استفاده کنید.

خدمات نقد کردن درآمد های ارزی

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT