ارز دای (DAI)

معرفی کامل ارز دای (DAI) و آشنایی با شفاف ترین استیبل کوین بازار

زمان مطالعه 4 دقیقه

اواخر ماه دسامبر ۲۰۱۷ بود که ارز دای (DAI) توسط شرکت میکر (Maker) عرضه شد. اما دای چیست ؟ ارز Dai توکن با استاندارد ERC20 اتریوم است که ارزش هر واحد آن معادل ۱ دلار است. در میان استیبل کوین های متعدد در بازار چه چیزی ارز دای را منحصر بفرد میکند؟ ارز Dai چه مشکلی را حل می‌کند و مزیت آن نسبت به سایر استیبل کوین‌ها چیست؟

ارز دای (Dai) 

ارز دای با نماد اختصاری “DAI” یک استیبل کوین است که توسط  سازمان غیرمتمرکز مستقل MakerDAO مدیریت می شود. این ارز در نوامبر 2019 راه اندازی شد. پروتکل ارز دای منبع باز بوده و روی شبکه اتریوم ساخته می شود. قیمت ارز DAI به دلار آمریکا وابسته است و ارزش بازار آن حدود ۹.۳۶ میلیارد دلار می باشد. کوین Dai رتبه بیست و چهارم بازار را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر فعال ترین صرافی که در آن توکن دای معامله می‌شود، صرافی سوشی سواپ می باشد.

ارز دای (DAI) را می‌توان مانند سایر رمز ارزهای استاندارد ERC20 معامله کرد و هر کسی که کیف پول اتریوم (Ethereum Wallet) داشته باشد می‌تواند آن را بدون واسطه خرید و فروش و نگهداری کند.

بنیانگذاران DAI 

در سال 1970 سه فارغ التحصیل دانشکده دولتی کندی دانشگاه هاروارد با هدف ارائه یک نام تجاری پویاتر دای را تاسیس کردند. بنیانگذاران عبارتند از چارلی سویت، مدیرعامل قدیمی آن، دان میکل ویت، و جان باک.

شرکت  MakerDAO یک سازمان مستقل غیرمتمرکز است. این شرکت به روش غیرمتمرکز و با استفاده از قراردادهای هوشمند اداره می‌شود.  قراردادهای هوشمند در واقع توافق‌نامه‌هایی هستند که  خود به خود  اجرا می شوند. این ویژگی در کد نرم افزاری آنها گنجانده شده و بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شوند.

این سازمان به‌طور دموکراتیک توسط  کسانی مدیریت می شود که توکن‌های (MKR) شرکت میکر را دارند. در واقع آنها شبیه سهام یک شرکت سنتی عمل می‌کنند. دارندگان توکن MKR تصمیمات کلیدی در مورد توسعه MakerDAO، پروتکل شرکت و DAI را می گیرند.  حق رای هر سرمایه گذار به مقدار توکنی که دارد، وابسته است.

MakerDAO در ابتدا توسط یک کارآفرین دانمارکی به نام Rune Christensen در سال 2015 تاسیس شد. قبل از شروع کار بر روی اکوسیستم Maker، کریستنسن در دانشگاه کپنهاگ به تحصیل در رشته بیوشیمی و تجارت بین‌المللی پرداخت و شرکت استخدام بین‌المللی Try China را تأسیس کرد.

شیوه کار توکن

توکن دای (DAI) در واقع یک قرارداد هوشمند می باشد که بر بستر بلاک چین اتریوم است. نام این قرارداد هوشمند «میکر دائو» (Maker Dao) می باشد.

در قرارداد هوشمند میکر دائو ارزهای دیجیتالی به‌عنوان پشتوانه و تضمین قرارداد وجود دارند و در ازای آن‌ها توکن دای (DAI) به کاربران داده می شود. به این ترتیب کاربر بدون اینکه ارزهای دیجیتال خود را فروخته باشد، مبلغی را وام گرفته‌ است.

توکن دای برای حل این مشکل یک راه‌کار ساده ارائه داده است. این‌که همیشه مبلغ تضمین به نسبت بازار با ضریبی بیشتر از مبلغ وام ارائه می‌شود.فرض کنید شما باید به اندازه 2000 دلار اتریوم در قرارداد هوشمند میکر دائو قرار دهید که به اندازه 1500 دلار توکن دای به شما تعلق بگیرد. این ضریب باتوجه به شرایط بازار تغییر می‌کند و ثابت نیست.

تازمانی که شما وام خود را پرداخت و تسویه نکنید، کوین های تضمین شده در قرارداد هوشمند مسدود می‌شوند. بعد از تسویه کوین‌هایی که به‌عنوان پشتوانه قرار داده بودید مجددا آزاد می شوند.

بعد از تسویه ارز دای بازگردانده شده به‌صورت اتوماتیک از سیستم در گردش حذف می‌شود چرا که آن ارز دیگر هیچ پشتوانه‌ای ندارد. بنابراین کاملا منطقی است که از سیستم حذف یا اصطلاحا سوزانده شوند.

مزایای ارز دای

ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین و اتریوم و… نوسانات قیمتی زیادی را تجربه می کردند. گاهی قیمت ارزهای دیجیتال در روز تا 10 درصد و یا حتی بیشتر نوسان دارد.

در این شرایط، معامله گران و سرمایه گذاران مایلند دارایی های امنی را به پرتفوی خود اضافه کنند، که قیمت آنها ثابت باشد تا از این طریق نوسانات قابل توجه بازار را جبران کنند. از این رو سرمایه‌گذاران و توسعه دهندگان تصمیم گرفتند ارزی را تولید کنند که ارزش آن ثابت و پایدار باشد.

به این نوع ارزهای دیجیتال اصطلاحا استیبل کوین (Stable Coin) گفته می‌شود. ارز دای نیز از چنین سیستمی تبعیت می کند و یکی از این استیبل کوین ها است. قیمت ارزهای رمزپایه به قیمت دارایی هایی بستگی دارد که ارزش نسبتا پایداری دارند مانند ارزهای رایج سنتی USD یا EUR.

قیمت ارز دای همواره ثابت و برابر با یک دلار است. در واقع دای یک دلار دیجیتالی غیر متمرکز است که می‌توانید آن را خرج کنید و در انتقالات بین‌المللی از آن استفاده کنید. به بیان دیگر وقتی شما 1000 واحد توکن دای (DAI) دارید، معادل آن است که بگوییم 1000 دلار پول نقد دارید.

یکی دیگر از مزایای کلیدی DAI این است که توسط یک شرکت خصوصی مدیریت نمی شود، بلکه توسط یک سازمان مستقل غیر متمرکز از طریق یک پروتکل نرم افزاری مدیریت می شود. در نتیجه، تمام موارد صدور و سوزاندن توکن‌ها توسط قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم مدیریت و ثبت می‌شوند . این باعث می شود که عملکرد کل سیستم شفاف‌تر باشد و فساد در آن رخنه نمی کند و همانطور که گفتیم ارز DAI به روشی دموکراتیک و از طریق رای گیری مستقیم توسط شرکت کنندگان عادی اکوسیستم توکن اداره می شود.

بهترین کیف پول های ارز دای

برخی از کیف پول ها برای  استیبل کوین دای مناسب هستنn و می توان از آنها برای نگهداری این ارز استفاده کرد. این کیف پول ها را می توان بر روی موبایل یا  روی PC نصب کرد.

اما کیف پول هایی که از این ارز پشتیبانی می کنند به شرح زیر است:

  1. کیف پول نرم افزاری تراست ولت (trust wallet)
  2. کیف پول سخت افزاری لجر (ledger wallet)
  3. کیف پول نرم افزاری اتمیک (atomic wallet)
  4. کیف پول بایننس چین (Binance Chain Wallet)
  5. کیف پول سیف پال ( safepal wallet)

منبع : cryptonews

امتیاز 4.7/5 - از 16 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

یک دیدگاه

  1. مهدیس گفت:

    سپاس بابت اطلاعات به روز و عالی

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT