کورس های آموزشی آنلاین

معرفی 10 سایت خارجی عالی برای کورس های آموزشی آنلاین

زمان مطالعه 9 دقیقه

آموزش از راه دور، یکی از روش های محبوب برای یادگیری تخصصی علوم مختلف است که در سال های اخیر بسیار فراگیر شده است. این روزها می توانیم همه اطلاعاتی که نیاز داریم را از اینترنت به صورت آنلاین به دست آورید. بسته به تخصصی بودن اطلاعاتی که نیاز داریم و استادان و منابعی که آن‌ها را ارائه می دهند، ممکن است نیازمند پرداخت هزینه هایی باشیم. دروس دانشگاهی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. اگر علاقه‌مند به گذراندن دوره های دانشگاهی در بهترین دانشگاه های دنیا هستید، نیازی به حضور فیزیکی در کلاس ها ندارید تا بتوانید مدرک دوره ای که گذرانده اید را دریافت نمایید. برخی از بهترین دوره های آموزشی دانشگاه ها به صورت رایگان و یا با پرداخت هزینه های جزئی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته اند تا همه بتوانند از این خدمات استفاده نمایند و افرادی که توانایی و استعداد واقعی در یک تخصص دارند، به دلیل محدودیت های جغرافیایی از این اطلاعات دور نمانند و بتوانند پیشرفت کنند. در ادامه این راهنما قصد داریم 10 مورد از بهترین وب سایت ها برای گذراندن دوره های دانشگاهی را معرفی کنیم، هر فردی که علاقه‌مند به دوره های دانشگاهی باشد امکان بهره‌مندی از این کورس های آموزشی آنلاین را خواهد داشت. تنها کافی است وب سایت مورد نظر خود را پیدا کنید و ثبت نام نمایید. 

خرید با پی پال

خرید با ویزا و مستر

کورس های آموزشی آنلاین

همان‌طور که اشاره کردیم، برای دسترسی به بسیاری از منابع آموزشی، مجبور نیستید به دانشگاه سفر کنید یا شهریه بپردازید، زیرا مؤسسات مختلفی کلاس‌ های آنلاین دانشگاهی بسیاری را از طریق دوره های یادگیری آزاد در اختیار علاقه‌مندان قرار می دهند. در نظر داشته باشید که اکثر دوره های آنلاینی که به صورت رایگان برگزار می شوند، هیچگونه گواهی یا مدرکی را به شما ارائه نمی کنند. اما اگر بخواهید در انتها مدرک پایان دوره خود را دریافت نمایید، می توانید با پرداخت هزینه های جزئی مدارک مربوطه را دریافت کنید. معمولاً هزینه دریافت گواهی زیاد نیست اما نیاز دارید تا آن را به صورت دلاری واریز نمایید. از همین رو، سامانه اول پرداخت این امکان را فراهم کرده است تا علاقه‌مندانی که دوره های دانشگاهی مورد نظر خود را از وب سایت های معتبر به اتمام می رسانند، بتوانند با پرداخت ریالی هزینه مدرک، گواهینامه پایان دوره خود را در کوتاه ترین زمان دریافت نمایند. برای این کار کافی است درخواست خود را در حساب کاربری خود در سامانه اول پرداخت ثبت کنید تا کارشناسان سامانه درخواست شما پیگیری کرده و به اتمام برسانند. 

پیشنهاد می کنیم برای استفاده از مزایای دوره هایی که می گذرانید، مدارک مربوطه به دوره را نیز دریافت کنید تا هنگام ارسال درخواست برای یک موقعیت شغلی، رزومه قوی از خود ارائه دهید. در اینجا برخی از بهترین سایت ها برای شرکت در دوره های آنلاین رایگان وجود دارد که به معرفی آن‌ها می پردازیم.

وب سایت دوره های رایگان  EdX

کورس های آموزشی آنلاین

کورس های آموزشی آنلاین

EdX یکی از بزرگ‌ترین ارائه دهندگان دوره های آنلاین در جهان است که به بیش از 14 میلیون کاربر امکان دسترسی به دوره های رایگان دانشگاه ها را می دهد. این سایت که در ابتدا توسط دانشگاه هاروارد و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) تأسیس شد، اکنون شامل دوره هایی از دانشگاه بوستون، کلتک، و ده ها دانشگاه معتبر دیگر از سراسر جهان است. شما می توانید این دوره ها را در طیف گسترده ای از زمینه ها در وب سایت مطالعه کنید، در این وب سایت دوره های بسیار متنوعی از جمله علوم، آموزش، تاریخ، پزشکی و موارد دیگر در دسترس هستند. همچنین طیف گسترده ای از دوره های رایگان برنامه نویسی کامپیوتر نیز وجود دارد که یک فرصت عالی برای برنامه نویسان به شمار می رود. اگرچه همه دوره ها رایگان هستند، 

اما گواهینامه ها و مدارک به صورت رایگان ارائه نمی شوند. EdX گواهینامه و مدارک کارشناسی ارشد آنلاین را با پرداخت هزینه یا شهریه به علاقه‌مندان ارائه می دهد. 

 وب سایت MIT OpenCourseWare

کورس های آموزشی آنلاین

کورس های آموزشی آنلاین

موسسه فناوری ماساچوست (MIT) همیشه در ارائه دوره های آنلاین دانشگاهی پیشگام بوده است. این به شما امکان می دهد تا دوره های آرشیو شده در وب سایت را از طریق پلتفرم OpenCourseWare خود دانلود و دنبال کنید.  مزیت استفاده از این پلتفرم این است که به طیف عظیمی از دوره های واقعی که دانشگاه در طول سال ها ارائه کرده است دسترسی پیدا می کنید. نکته منفی آن هم این است که ممکن است برای پیگیری برنامه های درسی ارائه شده در این دوره ها نیاز به خرید کتاب های درسی داشته باشید. همچنین این وب سایت، اعتبار یا گواهینامه ای به افرادی که دوره ها را به اتمام می رسانند ارائه نمی دهد، زیرا دوره های موجود در سایت، بایگانی شده هستند. با این حال، اگر می خواهید دانش خود را در مورد موضوعات خاصی گسترش دهید، قطعاً منبع مفیدی خواهد بود.

وب سایت کارنگی ملون OpenLearning

کورس های آموزشی آنلاین

کورس های آموزشی آنلاین

دانشگاه کارنگی ملون دوره های آنلاین رایگان را برای هرکسی که مایل به دسترسی به آن‌ها است فراهم می کند. در واقع، این دانشگاه حتی برای مربیانی که مایل هستند این دوره ها را به دانش آموزان خود آموزش دهند نیز مطالب مفیدی را ارائه می دهد. برای دانشجویانی که قصد یادگیری مطالب را به صورت آزاد دارند، دوره های کوتاهی با موضوعاتی مانند علوم کامپیوتر، زیست شناسی، روانشناسی و غیره وجود دارد. نکته منفی وب سایت کارنگی ملون این است که تعداد دوره های آزاد موجود در آن بسیار محدودتر از سایر وب سایت های دانشگاهی و یا آموزشی است. دوره های آزاد دانشگاه کارنگی ملون یک منبع اطلاعاتی عالی برای دانشجویانی است که به دنبال استادان برجسته برای یادگیری موضوعات مختلف هستند، می باشد. 

وب سایت Coursera

کورس های آموزشی آنلاین

کورس های آموزشی آنلاین

Coursera یکی دیگر از پلتفرم های آموزش آنلاین است که بسیاری از دانشگاه ها و شرکت ها دوره های آزاد خود را از طریق آن ارائه می دهند. مانند سایر ارائه دهندگان دوره های موجود در لیست، می توانید به دوره های موجود در این وب سایت به صورت رایگان دسترسی داشته باشید، اما بدون پرداخت هزینه هیچ گونه اعتبار یا گواهینامه دریافت نخواهید کرد. با این وجود، وب سایت coursera یک بستر عالی برای یادگیری آنلاین علوم مختلف فراهم کرده است. همچنین، دانشگاه های بزرگی مانند دوک و کلمبیا دوره هایی را بر روی این پلتفرم ارائه می دهند و از طرفی این فرصت را خواهید داشت تا به دوره های آنلاین گوگل و شرکت هایی مانند اینتل یا آمازون نیز دسترسی داشته باشید.

اگر مایل هستید تا گواهینامه و ویژگی های تخصصی ارائه شده در پلتفرم را در پایان دوره خود دریافت کنید، این امکان را دارید تا با خرید اشتراک ماهانه پلتفرم، به گواهینامه های مربوطه دسترسی پیدا کنید. با این حال، بدون در نظر گرفتن گواهینامه ها و مدارک، همه دوره های فردی به صورت رایگان در دسترس هستند که به شما امکان می دهد به تمام مطالب و سخنرانی های دوره، منهای گواهی یا اعتبار دسترسی داشته باشید.

وب سایت دوره آنلاین استانفورد؛  Stanford Online

کورس های آموزشی آنلاین

کورس های آموزشی آنلاین

Stanford Online وب سایتی است که دانشگاه استنفورد تمام دوره های آنلاین خود را از طریق آن ارائه می دهد. اگرچه برای دریافت گواهی یا مدرک خود باید شهریه بپردازید، اما دوره های آموزشی آزاد دانشگاه به صورت رایگان در دسترس همه هستند. این دوره ها شامل کلاس های ارائه شده در دانشکده های مختلف دانشگاه مانند دانشکده پزشکی استانفورد و دانشکده بازرگانی استنفورد می باشند. دوره ‌های آزاد  Stanford Online، مخصوصاً برای کسانی که به دنبال اعتبارات آموزش پزشکی (CME) هستند، بسیار مفید می باشند و علاقه‌مندان می‌ توانند با تکمیل دوره ‌های خاص در وب ‌سایت Stanford Online بدون نیاز به هزینه کردن آن‌ها را بگذرانند.

وب سایت دوره های آنلاین futurelearn

کورس های آموزشی آنلاین

کورس های آموزشی آنلاین

FutureLearn پلتفرم دیگری است که دوره هایی را از دانشگاه ها و سازمان های سراسر جهان ارائه می دهد. مانند سایر پلتفرم های آموزشی آزاد، دوره های موجود در این پلتفرم نیز به صورت رایگان در دسترس هستند اما دریافت گواهینامه آن‌ها نیاز به هزینه دارد. این وب سایت دارای طیف قابل توجهی از دوره ها در زمینه های مختلف است و همچنین دوره هایی با هدف بهبود مهارت های زندگی نیز در این پلتفرم ارائه می شوند. به عنوان مثال، FutureLearn دوره هایی برای بهبود بودجه بندی،  مهارت های تحقیق آنلاین، تفکر انتقادی و مهارت های مصاحبه شغلی در اختیار علاقه‌مندان قرار می دهد. این پلتفرم ابزاری عالی برای کسانی است که به دنبال گسترش دانش آکادمیک و مهارت های مفید روزمره خود هستند.

وب سایت دوره آزاد OpenLearn

کورس های آموزشی آنلاین

کورس های آموزشی آنلاین

پلتفرم OpenLearn محتواهای The Open University ارائه می‌ دهد. The Open University به دانشگاه هایی گفته می شود که متعهد هستند آموزش های آزاد و رایگان را در اختیار افراد قرار دهند.  این دانشگاه دارای کلاس های فیزیکی درس نیز می باشد که در بریتانیا مستقر هستند و همچنین محتوای کلاس های درسی خود را به صورت آنلاین از طریق وب سایت OpenLearn نیز برای افرادی که به آن علاقه‌مند هستند نیز ارائه می دهد. دوره های آنلاین دانشگاهی The Open University به خوبی طراحی شده اند و موضوعات مختلفی را پوشش می دهند. یک ویژگی عالی در مورد کلاس های ارائه شده این است که OpenLearn دوره هایی را برای سطوح مختلف مهارت و دانش افراد، از مبتدی تا متخصص ارائه می دهد.

پس از اتمام دوره، می توانید یک گواهی مشارکت برای نشان دادن کارفرمایان بالقوه دریافت کنید. با این حال، گواهی مشارکت جزو اعتبارات دانشگاه محسوب نمی شود، تنها شواهدی را ارائه می دهد که شما دوره های آموزشی را با موفقیت از دانشگاه آزاد گذرانده اید.

وب سایت دوره های آنلاین هاروارد

کورس های آموزشی آنلاین

کورس های آموزشی آنلاین

اگر به دروس دانشگاه هاروارد علاقه‌مند هستید، این مؤسسه از طریق پورتال آنلاین خود، بسیاری از دوره های تخصصی خود را ارائه می دهد. اگرچه برخی از این دوره ها پولی هستند، اما ده ها دوره نیز وجود دارند که به صورت رایگان در دسترس هستند. برخی از دوره های رایگان این دانشگاه شامل مطالعات دینی، بازی سازی، توسعه اپلیکیشن و علوم داده می شوند. وقتی فیلتر دوره های رایگان را اعمال می کنید، بیش از 50 دوره در دسترس است، بنابراین می توانید ببینید که کدام یک ممکن است برای شما جالب تر است و آن را به صورت تخصصی دنبال نمایید.

OEDb.org

کورس های آموزشی آنلاین

کورس های آموزشی آنلاین

وب سایت OEDb.org یک پایگاه داده های آموزشی است که به صورت آزاد دوره های آموزشی را به علاقه‌مندان ارائه می کند، با این حال، این وب سایت تحت نظر موسسه و یا دانشگاه خاصی نیست و تنها به شما کمک می کند تا بتوانید کلاس های آنلاین و رایگان دانشگاه ها را بررسی کنید. OEDb.org  در اصل یک موتور جستجو برای دوره های آنلاین است. دانشگاه کیوتو، دانشگاه ایالتی یوتا و دانشگاه تافتس تعدادی از مؤسسات موجود در وب سایت هستند که می توانید به دوره های آن‌ها دست پیدا کنید. پیشنهاد می کنیم برای جستجوی دوره ها بر اساس دسته بندی، ترجیحاً از قسمت جستجو استفاده کنید یا صفحه را به پایین پیمایش نمایید.

Class Central

کورس های آموزشی آنلاین

کورس های آموزشی آنلاین

Class Central یکی دیگر از موتورهای جستجوی برای دوره های رایگان دانشگاهی است که بسیار کاربر پسند بوده و مرتب سازی عناوینی که مد نظر دارید با استفاده از آن بسیار ساده است. این دوره ها را از دانشگاه های کشورهای مختلف و همچنین سایر وب سایت های آموزش الکترونیکی مانند EdX و Coursera جمع آوری شده اند.  Class Central مناسب افرادی است که نمی خواهند خود را محدود به دوره های دانشگاه های خاص و یا پلتفرم های شناخته شده کنند و می خواهند به دوره هایی دست پیدا کنند که مناسب آن‌ها هستند. Class Central حتی یک فیلتر مخصوص مؤسسات Ivy League دارد.

یادگیری آنلاین ساده تر از همیشه است!

دوره های آنلاینی که در این لیست معرفی کردیم، راهی عالی برای گسترش دانش در مورد موضوعات خاص به شمار می روند که می توانید از همه این امکانات به صورت رایگان بهرهمند شوید. اما در کنار این وب سایت، این امکان را دارید تا از طریق پلتفرم های دیگر به یادگیری آنلاین نیز دسترسی داشته باشید. این روزها اپلیکیشن های رایگانی که مهارت های مختلفی را برای یادگیری در اختیار شما قرار می دهند، به طور فزاینده ای افزایش پیدا کرده اند و شما می توانید تنها با استفاده از گوشی هوشمند خود به این دوره ها دسترسی داشته باشید. 

از مهارت‌ های کدنویسی گرفته تا زبان‌ های خارجی، این اپلیکیشن‌ ها می ‌توانند به شما کمک کنند تا بتوانید مهارت هایی که همیشه علاقه‌مند یادگیری آن‌ها بودید را بیاموزید و به صورت آنلاین و رایگان دوره های مختلف آموزشی را از سر بگذرانید. به عنوان مثال Rosetta Stone یکی از اپلیکیشن های اندروید است که از طریق آن می توانید زبان های جدیدی را به راحتی یاد بگیرید و هر زمان که وقت داشته باشید، به راحتی به آموزش های مختلف آن دسترسی پیدا کنید. 

امتیاز 5/5 - از 15 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

4 دیدگاه

  1. ثمین گفت:

    سلام ممنون از مطالب خوبی که قرار دادین
    من دنبال کورس های هنر هستم طراحی لباس دو سه تای اول رشته دلخواهم رو نداشتن
    اطلا برا طراحی لباس وجود داره کورس؟؟و اگه داره لطف میکنین بگین کدوم سایت ها؟؟

    1. محمد فهیم گفت:

      ممنون وقعا مطالب جاب بود

  2. Jawad گفت:

    من میخواهم در دانشگاه هاروارد آمریکا بصورت آنلاین در ریشته زیست شناسی‌بی آموزم در سایت EXd

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT